Gå til innhold

Fødselen

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan fortelle hvordan fødselen egentlig strider fram? Hvem er tilstedet, jordmor og hvem ellers fra sykehuset? Har prøvd å lese endel i bøker, men ingen som forteller hva som skjer når du kommer til sykehuset, alle som blir involvert mens fødselen skrider fram...

Hvis fødselen tar lang tid, blir det vel personalbyttet også eller?

Det er jo greit å vite litt hvordan ting kommer til å skje hvis noen tar seg tid til å fortelle... Men helst ikke fortell om store smerter og alt annet som skremmer livet av meg da:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5996231-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det begynner jo allerede hjemme hos deg selv som oftes...

Vis vannet går eller at du begynner å få veer. Da ringer du til det fødestedet du skal føde på å hører med de om evt. når du skal komme inn. Når du kommer inn blir du da gjerne tatt i mot av en jordmor som er forberedt på at du kommer p.g.a. telefonsamtalen din/deres...deretter blir du vist frem til et undersøkelsesrom som du blir undersøkt på...og etter hvert som fødselen nærmer seg blir du veiledet av jordmor og kommer inn på en fødestue rom. Det pleier som oftes å være 1 jordmor tilstede og 1 barnepleier vis alt er i orden...skulle det oppstå noe så er ikke fødselslegen langt unna:-)

Annbefaler en visning på fødeavdelingen før fødsel, det kan du ringe på fødeavdelingen å spørre om du kan komme å bli litt kjent, eller spør din jordmor:-) Vaktskifte er veldig vanlig og de får fortløpende rapport av avtrappende jordmor...hvis det ikke er lenge igjen av en fødsel i et vaktskifte pleier jordmoren å gå overtid hvis det ikke drar ut i laaang tid.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5996231-f%C3%B8dselen/#findComment-5999720
Del på andre sider

Når du skjønner at noe er på gang så ringer du, og så veileder de deg videre. Noen ganger begynner en fødsel med vannavgang, andre ganger med rier. Når du drar på sykehuset blir man stort sett lagt inn til registrering. Da ligger du med et belte på magen som registrerer riene, og en knapp der du skal trykke når du kjenner spark/liv. Der ligger man som oftest en halvtimes tid. Før, under eller etter dette så måler jordmor åpning. Det gjør hun ved å kjenne med to fingre hvor åpen livmorhalsen din er. Fødselen regnes som "i gang" ved en 3-4 cm åpning.

Er du i gang så vil du få en fødestue. Avhengig av forløpet så vil du være noe alene, mens jordmor går litt til og fra. Du får kjenne på selv hva du syns er mest behagelig under riene: Stå, gå, sitte eller ligge. Trenger du smertelindring så bestiller jordmor en anestesilege som kommer og setter epidural, eller du kan få lystgass. Får du epidural vil du også få koblet til et drypp gjennom en nål i hånden. Epidural medfører ofte svakere rier, så da kan man slippe til riestimulerende gjennom dryppet.

Hvis alt går lett som plett så vil det ikke være noen andre enn deg, mannen din og jordmor der. Jeg er litt usikker, men lurer på om det er vanlig at man tar inn en jordmor/pleier til akkurat under pressingen? (Det er ikke det jeg husker best, må jeg si...). Blir det litt komplisert kan det hende jordmor tilkaller en lege som vurderer for eksempel bruk av tang eller vakuum, eventuelt keisersnitt.

Etter fødselen får du antagelig barnet opp på brystet med en gang, og får tittet godt på vidunderet som ligger og ser på deg med store, alvorlige øyne. Kanskje får du også prøvd å legge barnet til brystet, før de måler og veier. Jordmor vurderer om du skal syes. Da er det bare å skrike på bedøvelse, for da skal man jommen være ferdig med å ha vondt! :-D

Så kan du få deg en dusj - det er deilig! Og mat! Aldri har jeg vært så sulten, og så fikk jeg to tynne grovskiver! Hallo! Bare til å terge magen med. ;-)

Lykke til med fødsel! Det kan være en fantastisk opplevelse! Husk å se på det som en JOBB, ikke som et smertehelvete du blir kastet ut i. Du og kroppen din skal gjøre en jobb sammen, og det kommer til å være skikkelig slitsomt, men dere kan klare det sammen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5996231-f%C3%B8dselen/#findComment-6009506
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...