Gå til innhold

Når det gjelder Downs syndrome???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finner man alltid ut det på UL eller kan man merke det senere, feks ved bevegelser, spark, urinprøver, hjerterytme e.l.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på dette...

Skrevet

Man finner det ikke alltid ut på ul,å tror ikke att de kan finne det ut senere ved bev osv. Det jeg vet er att mange barn med Downs har hjertefeil,så kanskje dette kan merkes da...

Skrevet

Nei, man finner ikke alltid ut ved ultralyd om et barn har downs- tidlig ultralyd kan si noe om man er i risikosonen, men sier ikke noe sikkert (også barn uten kromosomfeil kan ha tykk nakkefold ved tidlig ultralyd, og bare ca. 70% av barn med downs vil ikke ha utviklet neseben ved samme ultralyd). Bare morkakeprøve og fostervannsprøve gir sikre svar.

Ville være meget overrasket dersom spark etc. kunne indikere kromosomfeil, de kan jo også være fysisk friske som andre barn. Men det kan hende at man ved senere ultralyd kan se ting som indikerer downs eller gir mistanke om det, slik som fysisk utvikling eller indikasjon av flere tilstander som barn med downs ofte kan ha slik som hjertefeil Men dette kan kanskje noen som har fått barn med downs si noe mer om?

Skrevet

De aller fleste downs tilfeller blir oppdaget like etter fødsel, selv om det KAN oppdages på ultralyd. Bevegelsene til babyen merker du det nok ikke på, de skal ikke være spesielt anderledes enn andre barns.

Skrevet

Vi fikk en sønn for 10 år siden med downs syndrom.var på den ordinere UL i uke 18,men de oppdaget ingenting.mot slutten av svangerskapet ble det lite med bevegelser,så jeg kontaktet JM,ble sendt på sykehuset for sjekk,å da oppdaga di at han var veldig liten,ble tatt hastekeisersnitt,å en liten gutt på 1700gr kom til verden 3 uker før terminen.str på gutten hadde med at det var morkakesvikt.Jeg er mamma til verdens hærligste gutt:) Er gravid med barn nr 3 nå,er 37 uker på vei,har tatt fostervannsprøv denne gangen,å alt er bra,blir satt igang på mandagen da morkaka svikter denne gangen også,babyen er bare 2kg.

Skrevet

jeg var selv på UL i uke 10, og glemte å spørre legen om han kunne se etter økt nakkefold.. da vi var igjen i uke 12 sa han det var for sent å se noen forstørret nakkefold, og at dette er noe man må se etter før uke 12.. han mente det ikke var noe å sjekke da det er uhyre sjelden at unge friske kvinner, uten downsbarn i familien, får barn med downs.. ellers er det kun fostervannsprøve man kan ta for å vite det sikkert :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...