Gå til innhold

April: LillePia har mista ei tann....

Anbefalte innlegg

Hennes storebror klarte uheldigvis å slå ut en tann på sin lillesøster i dag. Me var på visning på et hus og storebror fant en hjulkapsel han ville ha med seg hjem. Da me stod og prata sammen rett før mes kulle kjøre så står gutten å snurrer seg rundt og rundt med kapselen i handa. Så sa det PANG - rett i hodet på LillePia. Først bare gråt hu litt, men etter litt så såg me alt blodet som kom ut av munnen.

Eg trodde det var den strengen i overleppen som hadde sprukket. Men pappa han fikk sett henne i munnen og der manglet det en tann. Hu grein og grein, så eg klarte ikke å holde tårene unna selv. Det ble for tøft for meg... ikke noe me kunne gjøre. Ringte legevakt og ble henvist til tannlegevakt. Men der stengte dei om 15 min - me kasta oss i bilen og kjørte til byen men ble for sene.

Fikk komme til legevakt med henne for å sjekke hodet, grøsset med tanke på om hun kunne ha hjernerystelse... Men alt var greit der, bare roten av tanna som satt igjen.

Så i mårå må me til tannlegevakt, vet ikke hva dei vil gjøre. Håper dei kan hjelpe oss, slik at hu ikke må gå til mandag før hu får gjort noe med det.

Me må pusse tenner, helst få skylt munnen i munnskyllevann etter hvert målitd for å unngå bettenelse i såret.

Men hu har ikke spist siden dette skjedde - hu vil ikke ha mat. Har bare smattet på noen bær, men ellers er hu ikke intresert.

Håper hu ikke har så veldig vondt, og at hu finner roen i natt. Håper på søvn... Off, det var ikke slik me skulle tilbringe lørdags kvelden. :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5988534-april-lillepia-har-mista-ei-tann/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oioioi, stakkars LillePia!! :o( Får håpe dere får en god natts søvn og at det går bra med dere på tannlege vakta i morgen! Skal tenke på dere, god bedring!!

*trøste klem på vei til dere i dette øyeblikk*

:o)

Natten ble rar, hu våknet først klokken 23 og var våken til 2. Så la hun seg igjen, litt motvillig men sovnet innen et kvarters tid.

Men hun har ofte grått og klaget seg i søvne, noe som har gjport at eg ikke har sove. Eg sovna ikke før klokken 5 og voknet igjen 7.15. Min mann sovnet 3.30 - men eg valgte å stå opp med henne selv slik at han fikk mer enn 3,5 time søvn. Så kunne me heller bytte etter noen timer.

Eg gav opp kl 9.30 - da klarte eg så vidt å holde augene opne.

Men hu har vore i relativt godt humør. Mat har hu ikke hatt så lyst på. Skive til frokost var ikke bra, så det endte med at hu fikk youghurt. Så sov hu fra 11.30 - 13. (har ikke holdt sove rutiner så bra i dag nei)

Lunsj skulle hun heller ikke ha, bananen var heller ikke noe. Så i dag har eg ammet veldig mye.

Tannlegevakta opnet kl.13, så me kjørte rett etter at eg og LillePia stod opp.

Besøket hos tannlegevakta gikk egentlig ikke så bra. Hu skrek og skrek noe helt utrolig. Det var ikke noe kjekt uansett hva tannlegen skulle inne i munnen.

Han prøvde først å se med speil, ser tannen så vidt. Så ville han kjenne litt og han mener at tannene er SLÅTT INN igjen... Da grøsset det i meg... det hørtes utrolig smertefult ut.

Han ville ta røntgen av tannen henes, men det var ikke så kjekt for LillePia det heller. Men etter litt krig der eg hadde hu på fanget og holdt hodet fast og min mann holdt den tingen inn i munnen (ja det var grusomt) så fikk dei tatt røntgen. Men blide ble alikev ikke bra så det var ikke til stor hjelp.

I tannlegestolen måtte min mann ha henne på fanget, der han holdt armer og henne fast slik at hun ikke skulle vri seg rundt. Mens eg måtte holde hodet fast. Hun skrek og skrek, men mamman måtte holde tårene tilbake. Eg måtte være sterkt og trøste og fortelle LillePia hvor flink hun var... det hadde ikke hjelpt om eg også hadde grått...

Så altså... tannen er slått inn igjen. Og den ville kanskje komme ut igjen, KANSKJE. Men me må følge med om hun blir hoven, eller får betennelse.

Middag har hun ikke ville ha, spist tre biter og så ammet eg henne.

Så i mårå vurderer me å lage skikkelig babymat igjen - slik som hun fikk da hun var 6 mnd. Og få grøt til frokost og kvels.

Ja der var der en liten oppdatering fra oss... nå har min mann tatt henne med seg ut for hun er ikke i det beste humøret. Eg får gå ut å leke med dem. Trett og sliten ja... spennende hva denne natten bringer. ;)

Ååååååå, stakkars LillePia! Det hørtes forferdelig vondt ut!

Og for en fæl seanse for alle da dere var hos tannlegen! Er slettes ikke sikker på om jeg hadde greid å holde tårene tilbake!

Håper tanna kommer ut uten problemer. Huff, stakkars liten!

Hold oss oppdatert, Pia!

Annonse

Å, nei, stakkars liten! Og stakkars mamma også mener nå jeg... Det er forferdelig når du bare må holde dem fast mens noe gjør dem vondt, bare fordi det er det beste for dem. For det skjønner jo ikke de!

Men det er litt typisk som du sier: Du vil egentlig bare gråte selv også, men gjør deg sterk og opptrer som rolig og behersket for barnas skyld. (Og så går man ut på gangen og hikster høyt når barna ikke ser det, fordi det er så leit når de har det fælt. Slik er det med meg i hvert fall...)

Hun vil ikke spise. Hun bare vil ikke - det eneste hun har spist i dag er frokost og kvelds. Har små spist litt ellers på dagen, prøver litt ser det ut til og så spytter hun det ut igjen. Så det har vore en del sutring og klaging i dag, men det er kanskje for hu er sulten.

Nå har eg nettopp gitt henne en godt porsjon med grøt og hun er i kjempe humør.

Tror eg skal ta kontakt med tannlegen igjen i mårå... og kanskje helsesøster... for en slitsom dag. *sukk*

Me kunne smøre med denitnox og gi smertestillende. Det ville ta noen dager før hun var tilbake til det gamle. At hun ikke var øm rundt tannkjøttet. Dom når me trekker en tann så kan det gjøre vondt rundt der tannen er tatt ut opp til en uke, kanskje to.

Men hun spiste godt med grøt til frokost i dag - og så er eg kjempe glad for eg enda ammer. Det var også helsesøster enig i, da fikk hu i seg litt der fra også. Drikker godt gjør hun, så dehydrert er det ikke noe fare for.

Kjenner selv at eg er utrolig tung i hodet, det var eg i går også. Alt dette, ikke helt bra med nattesøvn, og så den tunge luften som er her nå. Det er varmt og tungt... i går tordnet det. Så det er blitt mye for meg også på så få dager. Tror eg skal sende dei to andre på besøk til noen i dag - så blir det litt mindre bråk i hjemmet her. Hodet mitt eksploderer snart... ;)

Uff, stakkars deg. Det er så slitsomt når en er midt oppe i det. Kan du ikke sende de to andre på besøk til noen? Også gir du LIllePia en Paracet når hun skal sove (slik at hun får sove godt) Også legger du deg ned og sover du og. Ikke noe husarbeid!! Du er alltid så pliktoppfyllende, arbeidsom og flinkt, men du må huske på å ta vare på deg selv også. Prioriter å hvile deg litt. Det syens jeg du skal ha som dagens viktigste gjøremål. Sier bare "sov godt", jeg. Og nå gjør du som jeg sier!

Klem fra

stakkar, stakkar, lillepia!!!!!!! Dette var forferdelig lesning!!! Så grusomt vondt hun må ha det!! Håper det begynner å komme seg nå! Men det tar vel enda litt tid.. -krysser fingrene for at hun blir bra fort og at tannen snart er på plass igjen.. Huffameg så vondt jeg fikk langt inn i marg og bein!! Mange varme klemmer til dere !!!!!!!!!!!!!!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...