bambi&bamse Skrevet 19. august 2006 #1 Del Skrevet 19. august 2006 Hei! Jeg planlegger en fødsel uten noen form for smertestillende.Føler overhodet ikke jeg har behov for det,og føler heller at jeg vil ha mest mulig kontroll med hva som skjer i kroppen min. Har hørt flere som har brukt epidural som ikke har hatt kontroll og som har "mistet" press riene. Og der er jo også mye snakk om hva som kan skade barnet og ikke skade barnet. Jeg er nå 18 uker på vei og jeg gleder meg til fødselen Jeg er nysgjerrig på hva dere andre synes og mener angående dette tema Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
venter prins nr 3 :) Skrevet 19. august 2006 #2 Del Skrevet 19. august 2006 Hei Da jeg fikk min sønn brukte jeg bare akupunktur, og ingen form for smertestillende. Dette fungerte greit for meg. Hadde nok veldig lyst på sm.stillende på slutten, men klarte meg uten. Jeg håper å kunne gjøre det samme med den jeg venter nå Kan ikkje si at jeg følte at jeg hadde kontroll på noe av det som skjedde med kroppen min. Satt med en merklig følelse etter på, hva var det egentlig som skjedde. Men jeg gruer meg ikke til neste fødsel.Er bare så spesielt det som skjer. Støtter det deg på null medikamenter. Men jeg skjønner godt de som velger å få det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5985900 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rødhette* Skrevet 19. august 2006 #3 Del Skrevet 19. august 2006 Selv planlegger jeg ingenting når det gjelder dette... Har ikke noe mål å bruke smertestillende, men har heller ikke noe mål å være "superkvinne". Man vet jo ikke på forhånd hvordan fødselen vil bli, og tenker derfor at det er greit å planlegge minst mulig (så slipper man også å bli skuffa over at det ikke svarer til evt. forventninger). Må nesten bare se an der og da hva som evt. trengs av smertestillende. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5986166 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 19. august 2006 #4 Del Skrevet 19. august 2006 Hei hei. Jeg har født 3 barn og går nå med mitt 4. har aldri brukt smertestillende og det har ikke vært noe problem ;o) Ønsker deg lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5986504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
To gutter og en jente Skrevet 19. august 2006 #5 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg hadde på forhånd bestemt meg for å ta imot alt jeg kunne få av smertestillende. Men da jeg fødte hadde jeg kun behov for badekar. Håper det blir likt denne gang. Du klarer deg nok uten smertestillende hvis du vil. Men det er ingen skam å ombestemme seg. Uansett lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5987617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phobia Skrevet 19. august 2006 #6 Del Skrevet 19. august 2006 Hei Jeg hadde kun badekar som eneste smertelindring og kan på det varmeste anbefale det Var jo "med" hele tiden da, selv om det innimellom føltes som om jordmor skulle ha meg til å gjøre UMULIGE ting...he.he Vil bare gi deg tre gode råd: - Vær uthvilt !!! - Spis, selv om du ikke orker tanken på mat. Får du ikke i deg nok næring til fødselen og under fødselen greier du ikke gjennomføre uten smertelindring - kreftene tar slutt før du ønsker det... - Ta med egen musikk som du slapper av til !! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5987775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fikk nr to i desember Skrevet 19. august 2006 #7 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg er enig med rødhette! Tror ikke det er så lurt å bestemme seg for noe som helst. Man kan ønske, men man aner ikke hvordan fødselen blir. Jeg har hørt om mange som har bestemt seg for å ikke bruke noe, og så har fødselen blitt helt annerledes enn de trodde. Da ble det i tillegg til smertene en stor nedtur å ta imot smertestillende. Men man kan unngå det hvis man klarer såklart. Jeg fødte førstefødte uten noe som helst utenom å bruke badekar. Så klart var det deilig å ha kontrollen selv, men hadde jeg hatt behov ville jeg tatt imot det som blir anbefalt. Men jeg hadde et ønske om å prøve akupunktur før andre typer smertestillende, og det ga vi beskjed om på sykehuset. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5988524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cec26 Skrevet 19. august 2006 #8 Del Skrevet 19. august 2006 Hei:) min mening om dette er at det er vanskelig å planlegge dette på forhånd.. man vet ikke hvordan fødsel man vil få.. og ingen fødsler er like.. Når jeg fødte sønnen min i fjor sommer så var planen å ikke bruke smertelindring utenom badekar... Jeg hadde rier i 2 døgn de varte alt mellom 10 min og 2 min.. jeg lå på sykehuset.. fikk kjempehøyt blodtrykk.. jeg var helt utslit, etter 40 timer med rier så bestemte jeg meg for å takke ja til epudral ... jeg kom til himmelen.. jeg sov meg igjennom de siste cm.. våkna når jeg begynte å kjenne at jeg skulle presse.. tok 2 timer å få han ut.. litt stress på slutten pga at jeg var så sliten.. så han ble tatt med vaakum.. men alt gikk bra.. jeg hadde følelse i beina hele tiden... Nå når nummer 2 kommer i februar så palnlegger jeg ingen ting... jeg var så sta sist på at jeg ikke skulle ha noe.. og jeg kunne fått en bedre fødsel hvis jeg ikke hadde vært så sta... så jeg tar det som det kommer... trenger jeg smertelindring, ja da skal jeg ta det... hvis jeg ikke kjenner behovet eller rekker noe så er jo det flott det og:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5988619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bambi&bamse Skrevet 19. august 2006 Forfatter #9 Del Skrevet 19. august 2006 Takker alle for gode svar Dette blir min andre fødsel og som sakt så gleder jeg meg vildt til den Min første fødsel var for 8 år siden,den startet 6 uker før tiden. Det var pang med rier på 2,5 minutters mellomrom og fødselen varte i 4,5 timer. Jeg gik gjennom fødselen uten smertestillende,prøvde og bruke lystgass men den funket ikke på meg. Jeg håper selv at fødsel nummer 2 blir like kort og intens Forstår veldig godt dere som ligger i mange timer og flere døgn og da ville nok jeg også bedt om å få noe mot smertene,for man skal da ikke bare pine seg gjennom det. Men som sagt,håper jeg denne fødselen også blir kort og da vil jeg nok foretrekke det uten smertestillende som sist. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5991170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
msbu Skrevet 20. august 2006 #10 Del Skrevet 20. august 2006 Har 2 fødsler bak meg. Med førstemann hadde jeg ikke bestemt meg for noen ting. Fødselen satte inn veldig brått, og etter 2-3 timer med rier av 1,5 -2 min varighet, uten pauser (ny ri bygget seg opp før den forrige var over), fikk jeg tilbud om petidin. Jeg hadde da 3 cm åpning. Dette takket jeg ja til, men merket ingen effekt. 20 min senere hadde jeg full åpning og utdrivningstiden startet. 1 times tid senere lå jeg der med en nyfødt baby i armene. Han måtte få Narcanti (motgift mot morfin) ettersom han var født såpass tidlig etter at jeg fikk Petidin. Som sagt merket jeg ingen effekt, men samtidig tror jeg nok at siste del av åpningstiden ville vært skikkelig ille uten Petidin, med tanke på at de siste 7cm åpnet seg på 20 min. (Det vanlige er 1 cm pr time). Petidin kan også ha gjort åpningstiden raskere, ettersom jeg (kanskje) fikk slappet av bedre. Selve utdrivingstiden var heaven den gangen. Jeg følte selv jeg bestemte hvor mye jeg ville presse, jeg hadde lange pauser mellom riene, og jeg fikk endelig slappe litt av. Og da junior kom ut, var jeg full av overskudd og koste meg med ham. Da jeg skulle ha andremann gikk starten forholdsvis greit. Jeg hadde akkurat krøpet til køys og fått servert suppe da JM undersøkte meg og sa jeg hadde 5cm åpning. Jeg fikk tilbud om akupunktur og var positiv til å prøve det i første omgang. Kort tid etterpå fikk jeg en veldig intens ri, det kjentes ut som om noen hadde tatt tak inni meg og videt ut av all kraft. Etter ria bestemte jeg meg for at hvis flere ble som dette, ville jeg be om petidin, likevel. Neste ri startet på samme måte, jeg snudde meg for å ringe på (JM var ute), men før jeg rakk å ringe på, kjente jeg at jeg måtte presse. En eller 2 rier senere var litj-tuppa ute. Dette var en rask og på mange måte en drømmefødsel. Samtidig var den så intens og jeg ble så utslitt at jeg ikke greide å glede meg over jenta etterpå. Hun ble lagt til brystet mitt for at livmora skulle trekke seg sammen, og hjelpe morkaka ut, men jeg var så utslitt og mørbanket at jeg inni meg ønsket henne langt vekk. Det var ingen ønskestart sammen med gulljenta mi, og jeg håper på å være litt bedre opplagt etter denne fødselen. Sammenligner jeg de 2 fødslene, har jeg nok best minner fra den første. Selv om åpningstiden da var intens, var det godt å få en fin avslutning, og ha overskudd til den lille etterpå. Jeg håper derfor på å få Petidin også denne gangen, men er positiv til å prøve med akupunktur også. Men inni meg vet jeg at det er urealistisk å satse på Petidin. Hvis denne fødselen blir like rask som de forrige, vil knøttet bli født i morfinrus hvis jeg får Petidin. Det er ikke ønskelig, men heldigvis finnes Narcanti (motgift), så det skader jo ikke babyen, da. Jeg har dessuten ønske om prøve lystgass. Da jeg fikk førstefødte fikk jeg en fødestue som var under oppussing, og lystgass var ikke tilgjengelig. Da jeg fikk andremann fantes lystgass rett ved sengen, men jeg fikk aldri tilbud om opplæring i bruk av det. Jeg vet at riktig bruk av Lystgass kan ta toppen av riene for mange, og derfor er et bra alternativ til andre former for smertelindring. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985862-f%C3%B8dsel-uten-smertestillende/#findComment-5993568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå