hønepøne;-) Skrevet 19. august 2006 #1 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg er førstegangs, med termin 14.12, og verken jeg eller samboer har som tradisjon å feire jul sammen. Det skal vi selvfølgelig begynne med etter babyen kommer:) For min del synes jeg det er greit å være hos mine foreldre, da jeg sikkert ikke er i toppform, og har muligheten til å dra hjem til meg selv (10 min med bil). Naturligvis føler jeg meg tryggere på min egen mor. Dersom vi drar til samboers foreldre, må vi kjøre et par timer. Hva tror dere er å anbefale? Og hvordan har dere tenkt å gjøre det? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
supra-Embla kom 12.12 Skrevet 19. august 2006 #2 Del Skrevet 19. august 2006 Hei, førstegang her oxo, termin 2 des. Annet hvert år feirer vi jul sammen m samboers foreldre fordi han har en sønn fra før. Så i år skal vi jo det, og siden min mor bor 1 times unna ber vi dem sammen m oss her i år pga babyen.. For jeg vil feire sammen m sambo, så da får dem avgjøre selv om dem vil komme eller ikke.... Ellers så får vi besøke dem i jula... Ikke lett når foreldre er skilt, og så skal du liksom tilfredstille alle samtidig... Men jul blir det jo likevel, så lenge sambo og jeg er sammen m barna... du finner nok ut av det.. Hva m å be amoren hans til moren din da? Klemmer Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5985717 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nicki_81 Skrevet 19. august 2006 #3 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg har ikke termin før nyttårsaften, men er selvfølgelig redd det skal skje noe rundt juletider. Kommer ikke til å klare å lage jul hjemme i år. Blir for mye stress. Og ikke drar jeg til svigers, 45 min å kjøre (1 time på vinterstid) så det blir for langt hvis det skulle skje noe. Så enten drar jeg til mamma for da er det bare 15 min å kjøre til føden, eller så får andre komme hit å styre. Jeg bor bare 5 min kjøring fra føden så... Kjekt det =P Hadde uansett følt meg tryggere med min egen mor enn samboers mor. Hvordan jula egentlig blir vet man ikke enda. Kun tiden som kan vise =) Du får ha lykke til med ruging og planlegging i alle fall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5985718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #4 Del Skrevet 19. august 2006 Hei! Er i omtrent din situasjon - har termin noen dager etter deg. Skulle ønske jeg bodde like nærmt mine foreldre som du gjør!! Hadde jeg vært deg ville jeg uten tvil valgt å feire med foreldrene dine. Dere slipper bilturen på to timer rett etter fødselen, og å pakke med dere alt dere trenger. Dessuten kan det være lettere å være hos sin egen mor (innbiller jeg meg) dersom man har et godt forhold til henne, selv om man har verdens greieste svigermor. Selv skal jeg sannsynligvis feire med sivgerfamilien for første gangen (jeg og mannen min har delt oss helt til nå). De bor heller ikke her som vi bor, men kommer til min svigerinne for å feire jul. Hun har nettopp fått sitt første barn og de har kjøpt seg hus og vil feire der. Svigerfamilien min er kjempekoselig og de er greie alle sammen, men oi oi oi så lyst jeg har til mine egne foreldre!! Det tar mange timer å kjøre dit -det tror jeg ikke vi orker uansett om vi har fått eller jeg er på overtid. Så mitt håp er å få sånn omtrent to uker før termin og så reise hjem til jul....men men, jeg vet jo at mange går over tiden første gang...huff, dette ble langt og sikkert mer om meg enn om deg, men godt å høre at andre tenker på det samme. Jeg veit hva jeg ville gjort om jeg var deg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5985736 Del på andre sider Flere delingsvalg…
CiljaS Skrevet 19. august 2006 #5 Del Skrevet 19. august 2006 Heisann! Kjenner til det dilemmaet. Har termin 3 des, håper ikke å gå mye over tiden. Både jeg og samboer har familien langt unna (en må nesten fly), pleier være hjemme hos min familie en del i jula men i år blir det ikke. Vi skal feire sammen, han, jeg og den lille gutten. Det er vår første og tenker vi trenger litt ro og kos bare vi 3 i begynnelsen. Vi blir heller å reise å besøke familie i januar. Du som har familien så nært er jo kjempeheldig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5986182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vifikkiaugust Skrevet 19. august 2006 #6 Del Skrevet 19. august 2006 Vi satt å diskuterte dette under frokosten i dag. Min sambo kommer fra Tyskland og jeg kommer fra Vestlandet. Jeg har termin 9.desember så vi blir nok her i jula, det er ganske sikkert. Vi har pleid å feire hver for oss, men ikke i år selvsagt Sambo er enebarn og svigerfar døde for 2 år siden så det hadde vært hyggelig om mora hans kunne vært her sammen med oss litt i jula. Utfordringa da er hvordan skal hun komme seg hit opp. Hun er veldig dårlig til beins og kjører ikke selv. Fly er nok også uaktuelt dessverre. Så da må enten noen venner av sambo fra Tyskland ta henne med hit opp (da snakker vi om en familie med to barn på 2 og 4år) eller sambo må ned og hente henne. Ingen av delene er noe som frister veldig,- ikke vil jeg sitte aleine 2-3 dager med en nyfødt mitt i jula og ikke ønsker jeg huset fullt av mennesker som jeg ikke forstår språket til (ja, jeg vet, jeg MÅ lære meg tysk...). Så til neste utfordring,- mine foreldre bor på gård og driver melkeproduksjon. I jula er det ventet flere kalver som trenger ekstra stell. De bor ganske avsides til, så å få en avløser for flere dager er meget usannsynlig. Det blir nok til at mamma kommer nedover noen dager aleine. Men hva skjer julafta? Ikke vet jeg. Det blir vel til at enten ligger jeg og dattera vår på sykehuset fortsatt, eller så er vi sammen vi 3 og feirer her. Uff, når jeg leser hva jeg har skrevet nå, så blir jeg nesten litt trist. En ting er nok ganske sikkert, dette kommer til å bli den beste jula jeg noen gang har opplevd, til tross for alle tradisjoner som vi nok må legge litt til side akkurat i år. Kanskje det bare blir fint å være bare oss 3 julafta, kose oss sammen, uten noe stress. Og pinnekjøttet skal det nok alltids bli en ordning med!! (Sorry, litt langt innlegg, men det var så deilig å få tenkt igjennom dette ved å skrive det ned. Konklusjonen min er at jeg tror vi alle her får en utfordring denne jula, men at det uansett blir en fantastisk høytid! Å guud, nå kom jeg i julestemning her...) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5987398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lucia* Skrevet 19. august 2006 #7 Del Skrevet 19. august 2006 Dette er IKKE enkelt nei!! :-) Jeg har alltid feiret sammen med mine foreldre. Men min mann har kommet til oss om kvelden i 2 år. I år er det egentlig jul hos mine svigerforeldre. Min manns søster og min mann er vant til annehvert år og i år er det altså svigers sin tur. MEN så er det sånn at dette er jo første barnebarnet til begge sett besteforeldre. Derfor tror jeg at vi kommer til å reise først til mine svigerforeldre på formiddagen også til min mamma og pappa etterpå. Bor 35 min ca unna svigers og 5 min unna mamma og pappa. Sykehuset er omtrent like langt unna begge hus... HVIS jeg føder til termin og orker dette da. Neste år blir det hos mamma og pappa og året etter det har jeg tenkt å ha jul hos oss, og invitere alle. Jeg kommer ALDRI til å la mine foreldre sitte alene julaften!!! Blir vel til at man lager egne tradisjoner etterhvert når man får barn..... Ellers så kan det jo hende at dette ikke blir noen problemstilling i år hvis jeg ligger å føder på Ahus.... :-) (håper ikke det) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5987718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
!Mia! Skrevet 19. august 2006 #8 Del Skrevet 19. august 2006 Vi kommer til å feire hjemme og så kommer min mor og svigers til oss. Alle tre bor relativt langt vekke og jeg orker ikke å reise da jeg har terming en uke før julaften.. Man kan jo ikke vite om man har født til termin eller ikke, eller om formen er ok.. Det blir også lettest å være hjemme med tanke på gutten vi har fra før av og legging. Dessuten pleier alltid svigermor å styre med rydding og matlaging selv når hun er på besøk, så det er masse god hjelp å få... får sikkert ikke lov å gjøre noenting selv i år, hehe. Det skal også sies at sambo er verdens snilleste og ikke er redd for å ta i et tak i huset, nesten mer huslig enn hva jeg er. Det er selvfølgelig godt å vite at det bare tar 10 min til sykehuset fra der vi bor også!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5988170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til Mathias og Christine Skrevet 19. august 2006 #9 Del Skrevet 19. august 2006 Jeg har termin 3.desember, men babyen kommer før jul. Fikk beskjed av jordmoren som tok UL på meg at var ikke babyen kommet før den 17.desember så ble jeg satt i gang. så håper den kommer før d. Angående jul så skal vi feire julen sammen med svigerforeldrene mine, de bor i samme by som oss, også skal vi enten kjøre eller ta fly hjem til mine foreldre til nyttårshelgen. Men neste år så håper jeg på at vi har fått oss hus og kan invitere foreldrene min på besøk til oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5989360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #10 Del Skrevet 19. august 2006 Mine svigerforeldre er steile på at vi skal være hos dem (og all deres familie) annenhver jul. Dette gjør at jeg aldri får se mer enn min halvpart av familien på julaften (skilt). Irriterende at de ikke kan være litt fleksible, og jeg synes det er tåpelig at vi som 30-åringer ikke skal få bestemme hvor vi vil tilbringe julen selv. Hadde et dødsfall i min nære familie sist jul, da vi skulle til svigers. Av den grunn ønsket jeg å ha jul hos min familie, men det ble ikke akspetert (vi orker ikke bråk og mye misnøye, de er tverre!). Denne julen er det igjen svigers tur, men med termin på julaften, så har jeg sagt til sambo at jeg ikke kan garantere at jeg orker å tilbringe julen der, enten babyen er på innsiden eller utsiden. Er nok sliten uansett, og da frister det ikke mye å sitte hos folk som har null respekt for andre enn seg selv og sitt. De har tre hunder, og insisterer på at de skal få slikke de nyfødte på hender og i ansikt som et "velkommen" til familien. Gjorde dette med søsteren til sambos sønn, og forventer at det skal skje med vår gutt. Uaktuelt!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5990457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lucia* Skrevet 19. august 2006 #11 Del Skrevet 19. august 2006 HELT UAKTUELT AT HUNDER SKAL SLEIKE BABY eller andre mennesker i ansiktet. Dette er det DU som bestemmer. Vi har hund selv, og det er ikke snakk om!! Ærlig talt. Hunder sleiker seg i underlivet også skal de sleike baby i ansiktet????? Sorry, der ble jeg litt provosert!!!! Andre måter hunder kan bli kjent med baby. F.eks ved å lukte på tøy som er brukt. Man skal ALDRI stole på en hund ved et barn uansett hvor snill hunden er. ............... Når det gjelder julefeiringen er det DERE som bestemmer som par............... Uff, sorry. Kjente jeg hissa meg opp her. Du feirer jul der det passer for deg i år. Du har tross alt termin julaften.................. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5990719 Del på andre sider Flere delingsvalg…
åsså jeg da :=) Skrevet 20. august 2006 #12 Del Skrevet 20. august 2006 Hei ser at det ikke er bare jeg som bekymrer meg litt for julestria i år Jeg har termin 30 desember, bor på østlandet, men har familien min på vestlandet.... Siden det er 51 mil hjem, og jeg ikke får fly.... skal jeg for første gang feire jul hos svigers:) de bor to timer unna, men føler meg rimlig trygg på at det skal gå bra:) sambo er mer bekymret der, og skulle nok helst sett at vi fant noen drammen å feire jul hos Har supersnille svigers, men skulle likevel ønske jeg kunne vært hjemme... hadde jeg vært de ville jeg valgt å være hos egne foreldre, da det er der du føler deg tryggest... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5993931 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SuSiii Skrevet 20. august 2006 #13 Del Skrevet 20. august 2006 julefeiringen får blir som den blir i år den,jeg har termin den 20 desember...så kan jo like godt ligge å presse den 24 liksom,hvem vet:) jeg å faren til barnet er ikke sammen lengre:( så da er ikke problemet hvor jeg skal feire,det blir jo hjemme hos hu mor:) men tror heller hun stresser litt,hehe...hun tenker at hun står hjemme å lager til jul,mens jeg kanskje ligger å føder,så hun har alliert seg litt med mormor,at hun kanskje må overta litt i grytene den dagen,vis det lille skatten skulle finne ut å komme akkuratt på julaften:) men orker ikke å stresse med hvordan feiringen blir,for blir det på sykehuset,får jeg jo verdens beste julegave:) å får jeg før,håper jeg at jeg er hjemme igjen til jul,å prøver den å komme i romjulen,skal jeg knipe igjen,så det heller blir et nyttårsbarne,hehe...neida...men julegavehandelen skal hvertfall være unnagjort til 1.desember:) (må vel snart begynne da,hehe:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5994583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
gulrot Skrevet 20. august 2006 #14 Del Skrevet 20. august 2006 ja..dette julestyret... Har termin 11.12 og har 3 alternativer. 1: har født og er dritsliten å trenger hvile. 2: går en drøy uke på overtid og ligger på barsel 3: er på overtid og settes igang rundt 25e.... glømde alt 4: føder på julaften;)... Uansett; mine foreldrer bor i utlandet og vi feirer naturlig nokk jul her iår. Svigers bor 5 min unna og vi har ikke snakket om det men jeg planlegger at de får ta allt styr og stell og så får vi se hviss/hvordan vi kan være en del av det. For meg er det viktigste at mamma kommer over en uke i romjulen og hjelper meg, det gleder jeg meg til. Og att nåen gidder å bake kaker å lage julemat (hvor man en ligger).. Samboern er ikke like avslappet; viktig dette med familje og jul, måååå kunne feire med familjen... Men jeg tar det med ro, trur nokk han kommer seg når det nermer seg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5995482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #15 Del Skrevet 20. august 2006 Vi pleier å ta annenhvert år hos sviger og hos mine foreldre. Hans sine bor 40 min unna, og mine 5 min fra oss. Men i år blir det hos hans sine foreldre. Vil egentlig feire med mine egne, men det kan jo bli koslig neste år oxo med en ny ettåring i huset. Neste år der tenker jeg vi ber alle til oss:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5995616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hønepøne;-) Skrevet 20. august 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 20. august 2006 Forresten, glemte å si at svigers er toppers!!! Og at det ikke lar seg gjøre å feire begge familiene sammen på grunn av at vi har store familier begge to, men tante-og onkelbarn og alt som er. Er bare litt usikker med tanke på at det er første barnet! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5996877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 20. august 2006 #17 Del Skrevet 20. august 2006 Godt å få litt medhold på dette med hundene! Selv mannen min synes at jeg får vise litt toleranse der, er jo bare for en kveld, de må få hilse etc, men jeg synes rett og slett det er ekkelt. Det er jo snakk om en liten baby, skjønner ikke at det skal være nødvendig med denne sleikingen. Han mener hundene ikke er farlige, og at jeg er litt "overrenslig" når det gjelder dette. Når det er sagt, så stoler jeg ikke på hundene heller. Det er snakk om labradorer, så de skal jo være familievennlige, men siden de var valper har de fått lov til å "gnage" på nevene til diverse i familien, noe jeg synes er en uting. De fortsetter jo med dette ennå, som en lek, men ikke godt å vite når de tar for hardt i. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5997035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilja* Skrevet 20. august 2006 #18 Del Skrevet 20. august 2006 Hei hønepøne! Jeg har termin 24.12, så jeg og mannen min skal være hjemme i vårt nye hjem! Vi har akkurat kjøpt oss hus og gleder oss til å være der. Heretter skal foreldrene våre komme til oss i julen, for nå er det jo vi som er en familie. Veldig rart å tenke på hvordan livet forandrer seg, nå er vi liksom blitt voksne. Men jeg liker det og det skaper mer selvstendighet og selvtillit for meg ovenfor foreldrene mine! Håper egentlig ikke barnet blir født på termin for litt kjedelig å ha bursdag på julaften da... Ellers er det jo ganske morsom dato å ha termin på, mange artige reaksjoner... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5985486-hvordan-gj%C3%B8r-dere-med-termin-like-f%C3%B8rrundt-julaften-det-med-julefeiringa/#findComment-5999678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå