Januarjubel! Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Hva er det med denne trenden om at alle jenter født eller ventet i 2006/2007 absolutt skal være prinsesser? Jeg skal sannsynligvis også ha en liten jente, og forhåpentligvis blir hun ingen "prinsesse", men en sterk og skjønn unge! Ser forøvrig at også barnepsykolog Jens Juell i A-magasinet har reagert på denne bruken. Noen andre med synspunkter på dette?
Lystpåentiljeg Skrevet 19. august 2006 #2 Skrevet 19. august 2006 Har ikke lest artikkelen jeg, men har det ikke alltid vært slik at jenter er litt prinsesser da? Synes å kunne huske det fra jeg selv var liten også, ikke det at foreldrene mine behandlet og snakket til meg som en prinsesse, men som en lek. Mulig jeg misforstod deg litt..? Ellers er det jo slik at navn og begreper går i bølgedaler, synes ikke "prinsesse" som sådant sier noe mer enn at alle barn er prinser og prinsesser for foreldrene sine, altså at man er veldig glad i dem, ikke at de er så mye bedre enn alle andre.
Gjest Skrevet 19. august 2006 #3 Skrevet 19. august 2006 Som dei aller fleste foreldre syns me at jenta vår er verdas nydeligaste, vetle "prinsesse". Syns ho er søt i kjolar o.l., men kler ho stort sett praktisk. Vil gjerne ha ei flott og feminin jente når ho veks opp, som er sjølvstendig, har eigne meiningar og er intelligent. Men ho er vår vetle "prinsesse" uansett, og me kan berre gjere vårt beste for å gje ho eit godt grunnlag for å ta sine val no og framover i livet!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Har du lite å holde på med?? ... Det er nå noen som henger seg opp i alt...
Fjerdemann på vei Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Jeg reagerer veldig på det. Her fikk jeg og min svigerinne unge ganske på likt, hun jente og jeg gutt. Niesen min ble da kalt prinsessa hele tiden (Hun gjorde det også, kalte henne prinsessa mi) Mens gutten min ble konsekvent kalt røver av mine svigerforeldre. Dette synes jeg er vannvittig teit, da plasserer du ungene i en ganske avgrenset bås, alle jentene MÅ like prinsesse-greier, rosa og tyll, mens alle guttene skal være "bråkete" pøbelfrø. Jeg synes ikke noe om å sette slike kallenavn på ungene (Han har mange andre kallenavn, men det går mer i gullet, engelen og ja, pølsa, men ingen som setter han i bås) Jeg synes ungene skal få lov å utvikle seg til å bli den de er helt selv, uten påvirkning fra oss andre. (Men i teorien er jo det helt umulig, men du skjønner sikkert hva jeg mener)
Beibi82 Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Tviler på at lillejenta i magen har vondt av å bli kalt mammas lille prinsesse, er bare en kjærlighets erklæring!
eva luna Skrevet 19. august 2006 #7 Skrevet 19. august 2006 Helt enig i at det er altfor mye prinsesse-fokusering ute å går. Det er så mye rosa stæsj og prinsesse-stæsj til jentene at man blir jo helt lei. Barnerommene skal pusses opp så de mest ligner på prinsesseslott. Jeg var ikke spesielt glad i verken kjoler, rosa eller prinsesser da jeg var liten, og tror heller ikke foreldrene mine var skuffet av den grunn. Hvis jeg får en jente håper jeg hun blir sterk og selvstendig og ikke en pyntedukke.
rahi Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 PRINSESSER OG RØVERE. Ordbruk er ikke uten betydning - både former og viser hvordan vi tanker om verden rundt oss. Forskning viser at vi behandler jente og guttebabyer forskjellig helt fra starten av og det gjenspeiles gjerne i ordbruken? I hvilken grad det er bra eller ikke er vel ingen enkel diskusjon...
Fjerdemann på vei Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 Nettopp det jeg prøvde å si... Bare på en litt mer klumsete måte...
hamster1, nydelig jente 28.10 Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 For meg er ordet litt "negativt" ladet og jeg unngår derfor å bruke det.
Gjest Skrevet 19. august 2006 #11 Skrevet 19. august 2006 men jeg skal si meg LITT enig i at det blir for mye av dette prinssese kallingen. med det jeg ksla si nå MENER JEG IKKE ALLE, MEN FLERE.... jobber i barnehage og der har vi en liten jente gjeng som leker prinsesser , og det har jeg ikke noe problem med.. de er kjempe søte der de flyr rundt og leker slott og komme i kjoler i barnehagen... MEN det jegh ar erfart er at når forledre kaller barnasine for pinsesser fra de er små så er det noen som tar det til seg, og faktisk går rundt å sier at de ER det, som ikke klarer å skille det fra virkligheten, og når foreldre behandler dem som det så blir mange barn bare irriterende og neste n litt kvalme i oppførsel.. dette hørtes litt voldsomt ut, men til en viss grad så mener jeg det så voldsomt.. det er helt greit at barn leker det, emn når forledre er med på leken og faktisk har startet det hele så går det for langt.. pass på at barn ikke henger seg opp i den ene tingen men klarer å tenke at det går an å kle seg ut som noe annet enn det når det er karnevall... vi hadde en jente, hun kom som klovn på karnevall men da moren kom å så at alle de andre jentene var feer eller prinsesser så gikk hun seriøst hjem og hentet anre klær.. og brukte 1TIME på å ordne håret og smiket henne opp og gudene vet hva hun ikke gjorde... og sånn her ekstreme er de foreldrene når det gjelder ALT, og denne jenata er 5 år og mindre selvstendig enn 2åringene i barnehgaen.. så pass på at dere ikke drar denne prinsesse kallingen for langt... jeg venter selv en jente og hun kommer jo til å være den lille tulla mi, og sikkert en prinsesse i mine øyner, men kalle henne noe hun kan relatere seg med, som skatten min gullet mitt, ja dere ser hvor jeg vil:) ikke surt ment noe å dette innlegget altså, og jeg vet veldig godt at ikke alle er sånn..
Gjest Skrevet 19. august 2006 #12 Skrevet 19. august 2006 vel jeg er veldig feminin, liker og stasje meg opp med fine klær og dill dall!:-) gleder meg til og få en jente og jeg kommer til og kalle henne PRINSESSEN min uansett. skjønner ikke hva som er problemet der, kansje er det denne jenteloven som er ute og går ja. værste jeg vet:-( folk er forsj. noen kaller jenta si for tulla si..pia si osv....andre for solstrålen..prinsessa mi etc!!
Gjest Skrevet 19. august 2006 #13 Skrevet 19. august 2006 Hm.. jeg får en liten gutt.. og han blir nok lille prinsen min =)
Love2bemom Skrevet 19. august 2006 #14 Skrevet 19. august 2006 Blir ikke å kalle den lille for prinsesse eller prins,men nå sånn i svangerskapet kan jeg si sånn: enten er det en en liten prinsesse eller en prins...Ligger ikke noe dypere i det. Men sier du det til barna dine slik at de får et inntrykk av at det er det de er, er det noe helt annet,...men tror ikke det er det folk mener altså...
Fikk nr to i desember Skrevet 19. august 2006 #15 Skrevet 19. august 2006 Hurra for alle prinser, prinsesser eller hvilke kjælenavn man nå får!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå