Sollie PP32 Skrevet 18. august 2006 #1 Del Skrevet 18. august 2006 Er det noen her som har ærfaring på dette området? Har fått vite at man "vasker" sædcellene, og det blir satt inn med hjelp, slik at det skal bli lettere for sæcellene å treffe egget, noe med at dem ikke behøver dra den "lange veien opp". Sædcellene er topp, ikke noe i veien der, men vet enda ikke hva testene mine viser, må enda til legen for en prat før eventuelt AIH gjøres, men vil gjerne vite mer om metoden Har lest det er ca 15-20 % sjanse bare for å bli gravid Anyone? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5981826-aih/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
susse Skrevet 18. august 2006 #2 Del Skrevet 18. august 2006 Hei på deg! Jeg har enda ikke vært igjennom dette selv men dette er hentet fra info sidene til rikshospitalet. Men husk at det også er en del forundersøkelser før man får sette i gang med dette. Det er også en del ventetid i det offentlige. Viktig informasjon for pasienter som skal til inseminasjonsbehandling på Kvinneklinikken. Du ringer oss så snart du har fått menstruasjon og får da beskjed om å begynne med stimulering med enten sprøyter eller Clomifencitrat (Pergotime) tabletter på 3. – 5. mensdag. Det avtales samtidig på telefonen når du skal komme til ultralydkontroll her, vanligvis rundt 11. – 13. syklusdag. Ved ultralydkontrollen måles folliklenes størrelse, og det blir bestemt når du skal sette eggløsningssprøyte samt når du skal til første inseminasjon (dagen etter eggløsningssprøyten er satt). Som regel insemineres det to dager etter hverandre. På inseminasjonsdagen(e) leverer mannen om ettermiddagen en sædprøve på laboratoriet, spermiene prepareres i noen timer og overføres deretter gjennom et tynt kateter til kvinnens livmor. I sjeldne tilfeller viser ultralydkontrollen at det har utviklet seg for mange store eggsekker, slik at behandlingen må avbrytes eller må omgjøres til in vitro fertilisering for å hindre trilling- eller firlingsvangerskap. For å se om du har hatt eggløsning og har blitt gravid skal det tas blodprøver på henholdsvis 7. og 16. dagen etter at eggløsningssprøyten er satt. Du får rekvisisjon til dette ved den siste inseminasjonen, samt bekreftelse for de dager du har vært til undersøkelse. Helse- og omsorgsdepartementet har med virkning fra 1.1 2006 endret egenbetalingen for assistert befruktning. Ved inseminasjonsbehandling er det innført egenandel på kr. 1500,- per fullført forsøk, men det er foreløpig usikkert om det her blir noen øvre begrensning på antall forsøk. Derutover må dere selv dekke utgifter til medisiner. Ta kontakt med ditt lokale trygdekontor dersom noe er uklart. Lykke til Klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5981826-aih/#findComment-5982172 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sollie PP32 Skrevet 20. august 2006 Forfatter #3 Del Skrevet 20. august 2006 Ok, takk for svar. Veit ikke om det er samme prosedyre her, for jeg bor ikke i Norge skjønner du, men det er sikkert noe av det samme. Jeg trenger ihvertfall ikke betale noen ting for det, det veit jeg hehe Vi har sykeforsikringer her, og det går mye raskere enn i Norge, så det er jo bra Ingen ventetid for meg Men trodde det bare ble sprøyta inn, trodde ikke man måtte ta sprøyter og styre Så vidt jeg veit har jeg vanlig eggeløsning, dem prata bare om å hjelpe de små svømmerene inn... Kanskje jeg bare må vente til vi skal ha den praten... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5981826-aih/#findComment-5995524 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå