Gå til innhold

Jeg sliter skikkelig med å bommelomme! Noen råd?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter så med avføringen nå etter nr 2 ble født, snart 3 mnd siden..

For det første er jeg blitt så mye hardere i magen. Drikker masse vann dagen lang, og bruker laktulose (20ml) daglig.

Likevel føles det som jeg skal føde hver gang jeg må nr to. Diameteren på kabelen er altfor stor. Og det ender alltid opp med at jeg "sprekker" litt og begynner å blø. Og vannet i doen blir ofte rødfarget.

Etterpå er jeg nødt til å vaske stumpen min, fordi det er sårt der. Har ikke noen utvendige hemoroider, men kan det være at jeg har fått noen innvendige?

Synes dette er utrolig kipt, og gruer meg for å ta det opp med fastlegen min.

Vil være anonym nå, og det er helt greit om dere vil svare anonymt også. Er bare utrolig glad for å få litt tips og råd...

Fortsetter under...

Eg hadde eit liknande problem med det samme eg hadde født. Har du prøvd youghurt? Det skal vera bra for magen. Har desverre ikkje fleire tips, men føler med deg. ikkje noko godt. Håpar nokon andre har bedre tips, og god betring.

NØYAKTIG samme problem her, vondt hver bidige gang og blør ca annenhver gang, enda jeg heller innpå vann, svisker, biola og duphalac. Utrolig vondt!

Spurte legen min som sa det sannsynligvis er noe innvendig hemoroide (kan ikke se noe utenpå). Det skal forhåpentligvis gå over, så det er ikke så mye annet å gjøre enn å smøre seg med tålmodighet... ugh.. Du kan jo prøve Alcos Anal eller Sheriproct - jeg prøvde sistnevnte, men ingen effekt. Bare pass på at du får ut det som må ut hver gang, ellers kan det ende i en grusom&forjævlig forstoppelse (som jeg smertelig har erfart*grøss*) Lykke til!

hei!

jeg slet i mange mnd etter fødsel med treg mage, forstoppelser, hemeroider og det som værre var. Prøvde det meste men først da jeg kjøpte alcos anal reseptfritt på apoteket, ble det bra. Faktisk etter første dagen... prøv det du.

Annonse

Du kan jo prøve avførings tabbletter som dem selger på apoteket (har vært mye reklame på en type nå, ceratin eller noe i den dur) og den skal hjelpe til dagen etter på, og da får du jo tømt systemet, eller du kan ta en tarm skylling, da får du jo "renska" ordentlig opp i tarmene, kan være værdt et forsøk.

Annonse

åja, slet med det samme jeg og... akkurat som du beskriver, som å føde på nytt, HVER dag... grudde meg skikkelig, og satt og vrei meg på doskåla! :-(

Jeg gikk til legen og fikk anbefalt Laxoberal. det gikk noen dager før det ble bedre

Hei igjen.

Takker for mange gode råd. Jeg har nå hatt et par dager med normal mage (ikke blod i do). Jeg har etter å ha lest endel på lommelegen.no innført følgende rutiner hver dag:

1. Drikker et stoooort glass lunkent vann på morgenen (drakk alltid kaldt vann før, men lunkent vann skal visstnok være gunstigere for fordøyelsen)

2. Spiser 5-6 svisker hver kveld

Og i tillegg tar jeg fremdeles laktulose daglig, drikker masse vann, spiser mye frukt og grønt.

Har tenkt å kjøpe inn biola og yoghurt. Har hatt et langt opphold med melkeprodukter pga kolikk hos babyen min (det hjalp!). Har kunnet spise og drikke mat med melk i 3-4 uker nå, men har liksom glemt å kjøpe inn biola...

Kan bare anbefale aa drikke masse vann og trenger vel ikke si fiberrik kost siden du er en ekte broedspisende viking=)

Gaa turer kan hjelpe ogsaa med aa faa alt klart. Vet det ikke er noe saerlig aa si ifra om slikt til legen, men det er saa mye bedre naar hele systemet funker=) Be om piller til aa loesne magen din litt, saa du ikke strever saann for det gjoer jo vondt vaerre.

(Varme sitz bad er aa anbefale!!!! Det mykner opp huden bak der saa det heles + blir litt mere toeyelig... Bare aa fylle karet litt med varmt vann og sitte en god stund hver kveld til det blir bedre.)

Masse lykke til og haaper det blir bedre snart.

Klemmer fra

Som å høre meg selv, hovedinnlegger! Har også en 3 mnd gammel baby.

Jeg får nå til å bommelomme, men er veldig sår etterpå.. tror jeg skal begynne på nok en alcos anal kur.

Jeg hadde en lege som var litt alternativ. Han rådet meg til å ta sittebad med kjerringrokkte og en homeopatisk salve som heter hammamelis, fåes på visse apotek.

For de som ikke er glad i svisker, så gjør to kiwi om dagen samme nytten.

Du kan godt øke dosen med Duphalac til 45-60 ml om dagen dersom avføringen fortsatt er hard. Sittebad med medisinsk grønnsåpevann lindrer sårheten. Hvis problemet vedvarer så oppsøk lege. Mulig du har en rifte og ikke en hemmoroide. Jeg sliter fortsatt med en rifte som ikke vil gro nå 10 mnd etter fødselen. Mulig jeg må opereres for det

Jeg tror nok også at det er en liten rift, og ikke hemoroide. Kjenner liksom at jeg sprekker opp igjen når avføringen er stor og hard. Men som sagt, det har gått bedre et par dager nå.

Skal til lege om en uke for å sette inn hormonspiral. Har tenkt å ta opp problemet mitt da, om det ikke har blitt bedre..

Takk for mange gode og kloke svar..HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...