Gå til innhold

Noen som ha prøvd det danske rikshospitalets stoffskifte diett?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja , den siste settningen der har jeg aaaaaaaaaaaaaldri hørt før kan du tro.

Den er tøff, ikke rart du går ned på den, se hva du skal spise,

Det er vist humbugg at det er noe stoff kur.

Lykke til sier jeg bare.

Fredag:

Morgen: 1kopp Kaffe + 1 sukkerbit

Middag: 2 hardkokte egg. 200gr. Kokt spinat(Brokkoli) + 1 tomat

Aften: 200gr. Biff, 200gr. Salat m/olje og sitron (dråper)

Lørdag:

Middag: 200gr. Skinke, 1 Youghurt Naturell (man kan ha noen dråper sitron i)

Aften: 200gr. Biff, salat som i går + 1 frukt.

Søndag:

Middag: 2 hardkokte egg, 200gr. Skinke + salat som første dag.

Aften: 200gr. Kokt selleri, 1 tomat og 1 frisk frukt.

Mandag:

Morgen: 1kopp Kaffe + 1 sukkerbit + 1stk. Ristet brød

Middag: 2dl appelsinjuice, 1 Youghurt Naturell

Aften: 1 hardkokt egg, 1 stor reven gulrot, 1 Youghurt Naturell

Tirsdag:

Morgen: 1 stor reven gulrot m/sitron

Middag: 200gr. Kokt Torsk m/sitron, 1ss smør.

Aften: 200gr. Biff m/salat med selleri

Onsdag:

Morgen: 1kopp Kaffe + 1 sukkerbit, 1stk. Ristet brød

Middag: 2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot

Aften: 250gr. Grillet kylling, salat m/sitron og olje

Torsdag:

Morgen: 1 kopp The uten sukker

Middag: INGENTING!! DRIKK VANN!

Aften: 200gr. Grillet lammekotelett, 1 Eple (Stort)

Fredag:

Middag: 200gr. Brokkoli kokt, 2 hardkokte egg.

Aften: 200gr. Biff, salat m/sitron

Lørdag:

Middag: 200gr. Skinke, 1 Youghurt Naturell

Aften: 200gr. Biff, Salat m/sitron

Søndag:

Morgen: 1kopp Kaffe + 1 sukkerbit, 1 stk. Ristet brød

Middag: 2 hardkokte egg, 200gr. Skinke + salat

Aften: 200gr. Kokt selleri, 1 tomat, 1 frisk Frukt.

Mandag:

Morgen: 1kopp Kaffe + 1 sukkerbit, 1 stk. Ristet brød

Middag: 2dl. Appelsinjuice, 1 Youghurt Naturell

Aften: 1 hardkokt egg, 1 stor reven gulrot, 1 lite beger cottage cheese.

Tirsdag:

Morgen: 1 stor reven gulrot m/sitron

Middag:200gr. Kokt Torsk m/sitron, 1 ss smør

Aften: 200gr. Biff m/salat og selleri

Onsdag:

Middag: 2 hardkokte egg, 1 stor reven gulrot

Aften: 250 gr. Kylling, salat m/sitron

Sier seg selv at man går ned når man ser på hva enn skal ha i seg på 13 dager

Sitat:

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet får stadig henvendelser fra personer med spørsmål om ulike slankekurer. En stadig "gjenganger" blant disse slankekurene er den såkalte "Rikshospitalets slankekur", også kalt "Rikshospitalets stoffskiftekur". Den finnes i forskjellige versjoner og sies å ha sin opprinnelse fra Rigshospitalet i Danmark. I Norge oppgis leger og annet helsepersonell som formidlere av denne slankekuren.

Kuren består av en 13 dagers kostplan à 3 små måltider per dag. Det gjennomsnittlige daglige energiinntak ligger på 2300 kJ (ca. 550 kcal), med en energifordeling på 41% fra fett, 29% fra karbohydrater og 31% fra protein. Energifordelingen er stikk i strid med Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefalinger som sier at kosten skal være rik på karbohydrater, men fattig på fett, dvs. maks 30% av energien fra fett. Dietten er på ingen måte fullverdig, dvs. den dekker ikke behovet for en rekke vitaminer og mineraler, deriblant vitamin D, kalsium og jern.

I 1990 gikk leger og kliniske ernæringsfysiologer ved Rikshospitalet i Norge ut med en advarsel i Tidsskriftet for Den norske lægeforening, hvor de bl.a. skrev: "Vi ønsker å få satt en stopper for den foreldede avmagringsskosten. Sykehuset ser meget alvorlig på at pasienter feilinformeres, og advarer mot å bruke kosten." I 1995 kom en ny advarsel, denne gang fra det danske ernæringsrådet, som skrev: "Rigshospitalets stofskiftekur er et falsum, der cirkulerer blant patienter samt i et økende omfang også utlevers af læger. Følges diætplanen opnås et vægttab, men sammensætningen af de energigivende næringsstoffer er uhensigstmæssig for patienter, der skal ændre kostvaner med henblik på vægtvedligeholdelse efter vægttabet. Det lave indhold af især kalcium, vitamin D og jern er betænkeligt hos den typiske målgruppe, kvinder, hvor jernmangelanæmi er hyppig hos de fertile, og osteoporose er hyppig hos de postmenopausale. Diæten må på denne baggrund frarådes."

Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet støtter uttalelsene fra det danske ernæringsrådet og ekspertene ved Rikshospitalet. For personer som trenger å gå ned i vekt anbefales endringer i kost- og mosjonsvaner. Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet anbefaler et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, grove kornprodukter, fisk, magre kjøttprodukter og magre meieriprodukter. Minst like viktig er det å komme seg opp av godstoler og bevege seg mer! Mange erfarer rask vektøkning etter ulike slankekurer med svært lavt energiinnhold. Det kan derfor være lurt å ikke satse på for store omlegginger med en gang, men gjøre gradvise endringer over tid. På denne måten er det større mulighet for å oppnå et varig vekttap. Et hjelpemiddel på veien til trivselsvekt er boken "Tips om slanking og god mat" utgitt av rådet i samarbeid med Fjernsynskjøkkenet.

Kilde: Tidsskriftet Mat og mosjon, utgitt av Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet.

Annonse

Jeg har brukt den og gikk ganske riktig ned i vekt. 3 kg på 3 dager. Jeg slet litt meg å få i meg det jeg skulle i dietten, og på dag 4 klarte jeg ikke å putte noe i munnen uten å brekke meg. Min mann avblåste kuren :-) og jeg har ikke hatt noen trang til å prøve igjen, og kokt skinke kan jeg aldri smake igjen :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...