Gå til innhold

Gravid i Spania?

lillemy73

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring fra svangerskapskontroller i Spania? (Bor helt nord, i Galicia, vet ikke om det er forskjell fra sted til sted..) Er gravid i 12.uke, og alt ser veldig fint ut! :-) Men er også litt bekymret, og opptatt av å få skikkelig oppfølging, da jeg har hatt komplikasjoner i mine to foregående svangerskap (fikk disse barna i Norge). Var på kontroll i går (2.kontr), og hadde med urinprøve, men denne var det ikke nødvendig å levere fikk jeg beskjed om, da de tok blodprøver som "avslørte" alt. Men det var bare blodprosent og glukose som ble målt. Skulle så gjerne fulgt med på eggehvite feks, i tilfelle av svangerskapsforgiftning. Vet noen noe om dette? Takknemlig for svar!

Klem og god helg :-)

Fortsetter under...

Hej, jag är också gravid i spanien, bor på Costa del sol, så inte speciellt nära dig.... Jag är nu i 23 veckan och tycker själv att uppföljningen är lite konstig här, fast detta är vår första så vi har inte direkt något att jämföra med. Går du privat eller på det offentliga? Jag går på båda för tillfället men har tänkt mig att föda privat. Fördelen på det privata är att man själv kan kräva att de tar vissa test som egentligen anses "onödiga" här. Har du bott länge i spanien? Kram

Hei, så koselig (mysigt?? ;-)) med svar, takk! :-) Har bodd i Spania i omtrent nøyaktig ett år nå, skal bo her et år til, etter planen. Hva med deg? Liker meg veldig godt, og føler meg godt mottatt i nærmiljøet, men merker jo at vi tenker ganske forskjellig når det gjelder mange ting, godt å høre fra en likesinnet.. Går på kontroller på et privat sykehus, og er bla veldig fornøyd med at jeg får ultralyd hver gang, alltid kjekt å se at det er liv! :-) Men er som sagt ikke helt fornøyd med at de ikke sjekker urin for eggehvite ol. Er dette noe du har fått sjekket? Og du mener jeg kan bare spørre etter det, så får jeg de testene jeg mener er nødvendig? Skal ta en blodprøve nå til uka som visstnok kan avsløre bla downs syndrom, men er egentlig ikke helt sikker på om jeg synes det er nødvendig.. Synes det er litt vanskelig med språket også, snakker rimelig bra nå, men blir litt "idiot" i situasjoner hvor jeg er litt nervøs, og det er man jo gjerne når man er til kontroll.. Venter på journalen min fra Norge og de to foregående svangerskapene mine (har to fantastisk flotte barn, du har noe å se frem til! :-)), håper det hjelper at legene leser den..

Jaja, uansett godt å dele litt tanker! Håper alt er bra med deg og den lille! Vet du hva det blir?

klem og sov godt :-)

Hej igen! Jag har själv bett om ett flertal prov i samband med graviditeten och de kollar både blod och urin var fjärde vecka när jag också har kontroll med ultraljud, så jag kan inte klaga p uppföljningen.... Blir nästan lite mycket av det goda, fast sååå mysigt med ultraljud förstås =) Jag tog Down syndrom testet i vecka 15, tror att alla gör det och har förutom det testat absolut ALLT av virus och värden trots en normal graviditet. Vi får en liten kille i december så det ser vi verkligen fram emot! Vi har förresten bott 5 år i spanien och både min man och jag jobbar fulltid här ( än så länge... ) Trivs också väldigt bra och räknar med 4-5 år till innan vi resar uppåt. Skulle vara jätte kul att hålla kontakten, känner inte många som är gravida här i spanien och andra tröttnar ju lite på allt baby prat.... Ha det så bra och lycka till med graviditeten! Kram

Heisann! Takk for svar mht prøver, skal be om at de tester i alle fall urin neste gang (og nå har jeg jo noen å vise til.. :-)). Har du forresten fått noen papirer hvor det står at du er gravid? I Norge har man en svangerskapsjournal som man bør ha med seg overalt blir det sagt (i tilfelle det skulle skje noe uforutsett), der det står blodtype, høyde, vekt, termin, magemål og utvikling ellers i svangerskapet, har man sånt her? Skal til Norge en tur neste uke, og tenker at det hadde vært kjekt å ha på flyturen i alle fall, sånn i tilfelle... Bekymrer meg kanskje litt for mye (sukk), begynner å bli gammel nå i forhold til da jeg fikk de andre, hehe... Men er i det store og hele positiv og optimistisk!! :-) Vet forresten ikke hva jeg får (sier de det uten oppfordring? hørte det fra noen.. har lyst å vite det, men mannen vil ikke, så hadde ikke gjort noe om de bare sa det, hehe...). Har termin en gang i månedsskiftet feb/mars. Holder gjerne kontakten, veldig kjekt å dele erfaringer, og å prate baby uten at andre blir lei! ;-) Vi kan jo utveksle mailadresser om du vil? "Snakkes!" :-) klem

Hej igen, jo man får en liten bok här också som läkarna skriver i varje gång. vikt blodtryck, etc + att de skrivit in alla basupplysningar som blodtyp etc. Det är en liten grön bok, man får den hos jordmor på det offentliga, men skall ha den med sig när man går privat också. Är du inte med i Seguridad Social? Om inte kan du kanske gå med E111 kortet? Jag har också hört att de ibland säger könet utan att fråga först, men oss frågade de innan de berättade. Visserligen står det i journalen om man kan spanska ;-) Vi ska upp på bröllop i Köpenhamn nästa vecka, så jag har också laddat upp ordentligt med E111 kort, försäkringspapper etc.... Lite hysterisk ja.... Min mail adress är [email protected] skicka gärna ett mail så kan vi prata lite mer "privat" Kram kram

Annonse

Gjest Lykkeliten2

hei hei, tenkte å slenge meg på her jeg. Jeg er gravid i uke 35 i Fuengirola, Costa del Sol. Jeg har privat forsikring og går til en OB GYN (fødsel lege / gynekolog) ca. en gang i måneden, oftere nå. Jeg er ganske fornøyd med oppfølgingen, men så har jeg hatt ett veldig problemfritt svangerskap også da. Jeg har tatt detaljert blodprøve 3 ganger så langt (1ste, 2dre og 3dje trimester) samt urin analyse. Ingen ting blir oversett!

Så vidt jeg forstår så må jeg velge fødepplass selv, enten offentlige costa del sol hospital i Marbella eller sykehuset i malaga eller en av de mange private fødeklnikkene i malaga.. jeg vet ikke ennå.. har liksomt ikke helt tenkt på det ennå..

Lykke til med gravideten! Fødselsomsorgen er knall bra her i Spania og de ELSKER små barn!

Hei lillemy73

Jeg bor også i Spania, har fødd en gutt her i Spania og er nå i uke 14 med nr 2. Jeg har ingen erfaring med hvordan div ting er i Norge ang disse tingene, men jeg kan jo fortelle litt div av mine erfaringer.

Med min første gikk jeg bare til det offentlige, Centro de Salud, og var super fornøyd med det. ALT av prøver ble tatt....virket som hele tiden, og ul var jeg på tja maaange ganger. PÅ cs (centro de salud) fikk jeg en hvit og orange bok av jordmora, måtte ha med den hver gang. Der ble alt skrevet ned. De fleste steder tar de ul mellom uke 11-13 da de sier at det er da de ser best evt syndromer el.l.

Denne gangen går jeg både privat og offentlig, pga blodprøvene er så himmla dyre privat, så tar jeg det andre privat-grunnen er at vi har flyttet, og jeg er ikke så fornøyd med cs her. Etter det jeg vet så sogner du til et sykehus der du skal føde, om du ikke skal føde privat?! Dette skal du få beskjed om av jordmor på cs. Her hvor jeg bopr så er det i alle fall slik at skal du føde offentlig så må du i god tid gi beskjed om du ønsker bedøvelse under fødselen eller ikke, der hvor jeg fødde gir de ikke bedøvelse normalt, med mindre det er noe spess!!!!!!!!Denne boken du får av jordmor, pluss pass evt recidencia kortet ditt må du ha med på sykehuset når du skal føde. Har du ikke recidencia kort må du ha med E111 eller E104 (alt ettersom du har meldt utflytting fra Norge eller ikke).Dette gjelder offentlig!! Privat, så vet jeg ikke.

Etter m8in erfaring og mange andres norske og spanske jeg kjenner her, så sier legen/jordmor hva kjønnet er så fort de ser det...hvis dere IKKE vil vite kjønnet så si det med det samme dere kommer inn til kontroll HVER GANG. Vi ville vite det, men jordmoren bare glapp det ut uten og spørre om vi ville vite eller ei.

Det er masse dere MÅ huske på etter fødselen, som går automatisk i Norge,...men det kan jeg godt fortelle om senere hvis du synes det blir litt mye nå?! Bare minn meg på det, ok?Det var mer jeg skulle si, men husker ikke nå ;-)

Lykke til.....ps jeg bor på Costa Blanca kysten

Ser jo at du har fátt en del svar her, men kan vel oxo slenge meg pá og gi deg mine erfaringer.

Har fódt 2 barn her i Madrid hvor vi bor, og oppfólgingen gjennom Seguridad Social har vaert de putamadre for á si det slik. Jeg har aldri gátt til jordmor, da det faktisk er nok á gá kun til lege. Var jo til legen en gang hver máned, mens de 2 siste mánedene var det hver 14.dag. Hadde i lópet av svangerskapet 3 blod og urinpróver, diabetestesten og hadde 4 ultralyder.

Ser ei her har skrevet at du má si i fra pá forhánd hvis du vil ha smertestillende, dette tror jeg varierer fra plass til plass - for jeg har aldri máttet varsle om det pá forhánd - jeg ga beskjed nár jeg ble lagt inn med veer. Ellers sá fár du den siste gangen du er til legen en konvolutt med alle próver osv. som de har tatt, som du skal ta med til sykehuset nár du legges inn.

Jeg tror ikke du behóver bekymre deg sá mye fordi med alle de kontroller som vi her har sá greier de nok á fange opp det hvis det er noe som ikke stemmer under svangerskapet ditt.

Lykke til :o)

Hei på dere lykkeliten2, alegre og memo! :-)

Veldig kjekt å få svar fra dere også, tusen takk! :-) Godt å høre fra forskjellig hold, og få innblikk i fleres erfaringer - så er man gjerne litt bedre "rustet" til å møte det som måtte komme på kontroller framover.. Ikke for det, jeg er ikke veldig stresset eller bekymret, har vel egentlig stort sett bare hørt positive ting om spansk helsevesen generelt. Men det er nå rart med det når en har opplevd komplikasjoner før, bekymringene kommer gjerne litt lettere da... Har det også litt sånn at jeg ikke har lyst å prate for mye om det jeg tenker på med folk rundt meg, eller med familie og venner hjemme i Norge, har liksom ikke lyst til at andre skal drive og bekymre seg for ting ang mitt svangerskap. Takler ikke helt å være den andre bekymrer seg for.. noen av dere som har det sånn også?

Setter forresten veldig pris på alle lykkønskninger, tusen takk! :-) ønsker selvfølgelig dere også lykke til, kjekt om vi kan følge med litt på hverandre :-)

Har ikke helt kommet så langt at jeg har begynt å tenke på fødsel og tiden etterpå ennå, men har nok behov for litt hjelp til å huske på ting og tang da også ja... Er dere gift med spanske menn? Har selv norsk mann, og skal hjem igjen til Norge neste sommer, så må vel ordne norsk pass til barnet nokså med en gang... Hvem er det som ordner det slik at barnet får norsk personnummer, er det ambassaden man må melde fra til? Trenger vel et ganske kjapt, ellers får jeg vel ikke søkt om barnehageplass i Norge.. hehe... tok visst ikke så lang tid før jeg begynte å tenke framover likevel.. ;-)

Nei, nå skal jeg sove, halv tolv er i grunnen alt for sent... selv om jeg egentlig er et nattmenneske.. :-)

Gleder meg til jeg får svar av noen!! :-)

nattaklem

Hei lillemy73

Først. ja. jeg er slik jeg også, at jeg ikke vil at andre skal bekymre seg for meg osv...skjøner hva du mener.

Jeg er også gift med en norskmann.

Ang personnummer, det som vi måtte gjøre var....at vi selv måtte skrive brev til folkeregisteret/likningskontoret (husker ikke til hvor, har kopi av alt, kan sjekke senere for deg om du vil). Vi gjorde alt selv. Når det gjellder pass gikk vi til konsulatet her vi bor, da måtte både jeg og far til barnet være med + barnet selv selvfølgelig, og vi måtte også ta med våre pass samt fødselsattesten tror jeg det var. Jo også 2-3 passbilder av barnet. Vi fikk beskjed at det vanligvis tar (tok) 2-4 mnd før passet kom, men vi måtte ha det før, så da betalte vi noen euro ekstra så vi fikk det som "haste sak", div papirer blir da sendt til ambasaden i Madrid.

Som en annen skrev så er det nok en del forskjeller fra områder til områder ang div ting og tang, men denne fødselsattesten vi fikk fra sykehuset, så ikke ut som en f.attest synes jeg...det var et hvitt papir med grønne kanter, så om det er det der du bor også, ja så pass godt på det. Det må du ha med overalt når du skal fikse med div papirer, som vi erfarte i alle fall.

Håper nå først og fremst for din del at du ikke får noen komplikasjoner under dette svangerskapet. Gode tanker sendes deg!!!

God klem

Hei igjen alegre!

Tusen takk for gode tanker, de varmer, og jeg sender sporenstreks tilbake! =)

Takk også for info ang personnr og pass - men det kan det godt hende jeg spør og graver mer om når det begynner å nærme seg litt mer, ja, hehe.. Er i 16.uke nå, og håper det er leeeeeenge til jeg må tenke på sånt.. Men erfaringen er i grunnen at ting alltid ordner seg til slutt - og heldigvis for det! =)

Har forresten en veldig god følelse ang dette svangerskapet, føles helt annerledes enn de to andre, så håper og tror at dette forløper uten komplikasjoner. Har f.eks en hel haug med "normale" sv.plager denne gangen (kvalme, beg bl osv), men tar imot dem med takk så lenge jeg slipper de mer alvorlige.. ;-) Litt sagt på tull selvf, men tror egentlig det er noe i det, jeg!

Hvor langt var det du var kommet nå? Har du forresten planer om å reise tilbake til Norge snart, eller blir du her lenge?

God nattaklem, og sov godt! =)

Annonse

Heisann!

Fint at svangerskapet ditt gár bra :o)

Tenkte jeg skulle svare deg pá det med pass og personnr.

Personnummeret má du sóke pá gjennom Folketrygden/registeret for Utenlandssaker i Oslo. Du má legge ved kopi (bekreftet fra ambassaden f.eks.) av passet ditt og din manns, samt fódselsattesten. Ser noen beskriver den som et papir av et eller annet slag. Det vi mátte gjóre etter fódselen var á dra til Registro Civil hvor de gir deg en "fódselsbok" (blá) med data om barnet. Dette er i Spania det samme som fódselsattesten i Norge. Denne má i hvertfall vi ha som bor her, vet ikke hvordan det er med dere som ikke skal bo her fast. Nár du har fódt og forlater sykehuset sá skal legen gi deg et gult papir som du má ta med til Registro Civil.

Nár det gjelder pass sá har jeg begge gangene dratt til ambassaden (fór jeg skulle dra hjem til Norge med de nyfódte) og fikk dem til á skrive et reisebekreftelse-dokument. Dvs. et brev hvor det bekreftes at barnet du tar med ut av Spania er ditt. Da mà du ha med deg kopi av passene deres og ta med far da han oxo má signere papiret (eller evt. en bekreftelse fra far at du fár lov til á dra ut av Spania). For á fá dette papiret trenger du IKKE fódsels og personnummer til barnet. Du betaler heller ikke for dette dokumentet - det er gratis.

Jeg gjorde det slik fordi det gár mye kjappere á lage passet hjemme i Norge pá politistasjonen. Sá jeg dro hjem, ventet pá fódselsnummeret fra Folkeregisteret, og nár jeg hadde fátt det, dro jeg ned til politistasjonen og ordnet med passet - det tar en ukes tid og koster 425 NOK i Norge.

Nár det gjelder fódselsnummeret sá har jeg erfart at det lónner seg á ringe og mase pá dem (i Oslo). Begynn sánn ca. en uke etter at du har sendt brevet og be om á fá navnet pá saksbehandleren din. Da kan jeg love deg at det gár mye fortere...

Er det noe du lurer pá sá ta gjerne kontakt - fóler at etter 2 barnefódsler her nede i lópet av 13 máneder sá har jeg en del erfaring i kontroller og hva som má gjóres i ettertid :o)

Ser oxo du lurte pá om vi var gifte med spanjoler. Jeg er samboer med en chilener pá syvende áret her nede og her blir vi vel boende ja.....

Masse klemmer

Masse klemmer

Hehe, høres ut som du har tråklet deg gjennom det spanske byråkratiet (og det norske!) noen ganger, ja.. tusen takk for svar, godt med litt hjelp! =) Men kjenner at jeg blir litt "matt", av erfaring vet jeg at jeg er ganske så i min egen verden etter en fødsel... får be mannen om å være litt oppegående når det gjelder administrative ting, hihi...

Nå bor vi et stykke fra ambassaden, men kan et konsulat også skrive ut et slikt reisebekreftelsesdokument tror du? trenger det strengt tatt bare for flyttingen hjem, reiser nok ikke noe før den tid. barnet skal jo etter planen komme i mars, og vi flytter sanns i juni/juli, så regner ikke med jeg gidder reise hjem før det, nei...

Her er forresten sommerferien endelig over (!), barna begynte på skolen igjen i går, så nå har mor masse tid til å slappe av, hihi... bortsett fra at jeg burde bestille bøker til nettstudiene jeg planlegger å følge da.. jaja, kjekt å surfe litt også! ;-)

Ha en fin dag alle! =)

masse klemmer

Sjekk med konsultatet ditt, men jeg rekner med at det ikke skal vaere noe problem. Og sá sparer du det arbeidet med passet til du kommer hjem - like greitt det.

Hvor i Galicia bor dere? Vi har mange vindmólle-parker der oppe. Har ikke hatt tid til á dra opp dit og se dem enda, men rekner med at en dag blir det........

Og ja, kjenner til det der med á ikke ha ork til sá mye byrákrati etter fódselen, men for min del var det ingen kjaere mor, ettersom vi kun er samboere og ikke gift, sá mátte jeg vaere med rundt pá alle kontorene oxo - fórste gangen 5 dager etter keisersnitt og ná andre gangen ikke en gang ei uke etter fódselen - det fine er jo at man kommer seg ut da..... :o)

takk igjen memo, skal sjekke i god tid før fødsel! =)

bor i en liten pueblo i nærheten av el ferrol (i regionen la coruña), du er velkommen innom om du befinner deg i nærheten! =)

Har vært og sett på en del vindmøller ikke så veldig langt herfra, flott syn forresten!, kanskje jeg har sett noen av "dine"? Er det privateide vindmøller, eller er det jobben din som har?

Men hvordan er det egentlig å være sambo her i spania? har inntrykk av at spanjoler generelt er en del mer "gammeldags" enn nordmenn generelt, men kan hende det er annerledes i storbyen? bor tross alt ganske på landet jeg da - men fint er det! =)

klem

Vi er verdens stórste privateide bedrift innenfor alternativ energi, det vaere seg bio, vind etc etc. I Galicia har vi en 18 parker spredt rundt omkring, og oxo noen under utbygging, sá sjansen er vel stor for at det er en av váre du har sett ja :o)

Vi har faktisk kontoradresse registrert i Ferrol for de fleste av disse parkene. Noe la Xunta de Galicia krevde da vi begynte á bygge der oppe. Selv om det kontoret kun er pá papiret.... Rekner med at du er stó i gallego da? Nár de ringer hit ned og kjefter og smeller sá má jeg tilstá at hver gang tror jeg det er en italiener jeg snakker med......

Jeg har vaert sá heldig á finne meg en chilener som ikke er typisk latiner - nár det gjelder husarbeid og slikt. I sjalusi ja... men man kan ikke fá alt heller.... Han gjór mye mer enn meg hjemme, lager mat, vasker klaer, hus, kjóper mat, stryker osv osv osv. Men det skulle bare mangle oxo, da han jobber mindre enn meg..... Sá pá dagtid nár jeg er pá jobb er det han som er hjemme med barna.

hehe, må innrømme at gallego er det så som så med... selv om vi har en nabo (eier stampuben) som har satt sin ære i at jeg skal lære det - og han har faktisk lært meg litt da, ganske artig egentlig! =) Morsomt at du sier det høres ut som italiensk, får ofte kommentarer på at jeg snakker spansk med italiensk sleng.. ;-) selv om jeg synes selv det minner mye om portugisisk..

tviler forresten ikke på at det finnes menn her i spania også (chilenere el andre ;-)) som er flinke til å ta i et tak i huset, godt du har funnet en av dem!! Ser også at det er mange menn som er veldig flink med barn, positivt! =) Men tenkte egentlig på hvordan folk flest ser på samboerskap ifht gifte da jeg spurte, har du merket noe til det? Vet egentlig ikke hvordan det er her heller, men merker mange andre gammeldagse holdninger,f eks ifht likestilling o.l.

Håper du koser deg og har det bra uansett, ha en fin kveld! =)

klem

• 3 uker senere...

Lillemy,

Hvordan gár det med deg og svangerskapet? Bare bra háper jeg :o)

Trodde virkelig hósten hadde kommet til Madrid her forrige sóndag - litt kaldt og vind - men pá mandagen kom det en ny hetebólge... :o/ Litt lei ná....

Ellers sá var vi i Altea/Alfaz de Pi pá lórdagen en tur - hadde et jobbintervju der - som gikk veldig bra... men skikkelig drittlónn... sá jeg veit ikke om jeg tar jobben......

Angáende det hvordan spanjoler ser pá samboerskap - ikke noe problem i det hele tatt. Det er mange spanjoler som oxo bor i samboerskap sà det er like dagligdags her som i Norge - fóler jeg i hvertfall. Jeg synes vel egentlig at likestillingen er ganske ok oxo jeg da, det eneste er vel kanskje at det fremdeles er litt rart for spanjoler hvis du sier at din beste venn er en gutt..... men de kommer seg :o)

Nei, du fár ha en fin dag :o)

Sender deg mailadressen min sá kan du kontakte meg der hvis det er noe du lurer pá ang. alt som má gjóres etter fódselen - he he he (for det er ikke lite) [email protected]

Hei hei,

Slenger meg på jeg også. Har lest innleggene og fått svar på mye av det jeg også lurer på, takk, takk!

Er gravid for 2. gang (uke 20) og skal flytte til Alfaz del Pi i desember. Har tenkt å føde i Spnia, så dette blir veldig spennende. Hadde et ukomplisert svangerskap sist så håper alt går bra denne gangen også. Er der andre gravide/småbarnsforeldre i nærheten, så ønsker jeg gjerne kontakt.

Lykke til med alt, Lillemy.

Klem

Hei igjen Memo

Trodde dere bodde i Madrid?

Beroligende å høre at oppfølgingen er bra der nede. Høres rart ut med så mange UL og tester, det har vi jo ikke her hjemme. Stemmer det at det holder med E 111 for å få oppfølging og for å kunne føde på offentlig sykehus? Jeg kommer ikke til å være utflyttet fra Norge.

Vi vet ikke hvor lenge vi blir, skal prøve dette i permisjonen min først. Vi har bodd der nede før, så vi vet hva vi går til, bare at da var vi barnløse og da er jo ting litt annerledes :-)

Håper alt går fint med deg.

Heia!

Her er jeg igjen! =)

Tusen takk for info memo, har lagt deg til på msn, så om du chatter, får du meg opp der.. Takker for lykkønskninger både memo og 74-mod, sånt blir man glad av! =)

Her går alt stort sett bra. Har hatt litt høyt blodtrykk i det siste, så nå går jeg og sjekker det hver uke. Svinger litt, men stort sett fint. Gikk jo bare til kontroll på et privat sykehus, men iom at jeg måler bt hver uke nå, går jeg også til jordmor her i puebloen nå - og det er jo et kap for seg! Jm 60+, bossy som bare det, og ganske fornærmet for at jeg ikke kom til henne først, godt utgangspkt kan man si, hehe... men hun har nå roet seg litt, og jeg tar henne med en klype salt, går stort sett greit!

Ellers håper jeg alt går fint for dere også! =) Hvordan gikk det med jobben forresten memo? tok du den? Og 74-mod, når planlegger du å flytte ned hit da (hvor er alfaz del pi forresten? fant det ikke på kartet...)? Tror det funker helt fint med kun E111-kort her nede, er i alle fall kun det jeg bruker på det lokale legekontoret, og har aldri betalt noen ting..

Nei, nå er det kvelds (fruktsalat, mmmmmmmm) og legging av barn, snakkes! =)

mange klemmer

Hei, hei

Uffda, håper det stabiliserer seg igjen snart.Skulle likt å sett hu jordmora, ganske annerledes fra min ja. Skal der i slutten av mnd, det er jo alltid litt spennende.

Jeg og gutten vår flytter nedover allerede i november faktisk, ble litt tidligere enn planlagt. Pappaen har vært der siden i sommer og venter på oss, jeg måtte bare jobbe såpass at jeg får opptjent permisjon. Alfaz ligger 4 eller 6 mil (husker ikke helt) nord for Alicante på costa blanca kysten. Jeg får vel gå på Centro de salud med en gang jeg kommer ned for å forhøre meg om hvordan ting foregår der. Uff har så utrolig mye å gjøre før vi flytter, og har bare sovet på sofaen i hele kveld, typisk.......

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...