Gå til innhold

Hvordan stoppe melkeproduksjon og slutte amme ?

Anbefalte innlegg

Lillemor er nå 20 mnd og får pupp ganske ofte enda.

Frem til nå har det gått greit, men nå er jeg blitt student og trenger nattesøvnen min. Hun våkner fortsatt flere ganger om natta for pupp.

Hvis hun sover borte en natt, må jeg pumpe med en gang jeg står opp pga bryst-spreng.Noe som hvertfall er slitsomt når jeg skal på skolen!!!!!!!

Så finnes det noe som stopper produksjonen ?

Tenker nok slutte amme helt nå.

Fortsetter under...

Ja det gjoer det og de er bra aa bruke de foerste 6mnd (spesielt i begynnelsen) hvis man maa slutte. De er prolaktinhemmende, men melkeproduksjonen er faktisk mindre avhengig av prolaktin etter denne tiden. Pillene koster skjorta, og virker altsaa veldig daarlig etter 20mnd med amming!

Tror det skal gå ann å minske produksjonen med å bare pumpe ut eller håndmelke bort sprengen. Da sendes det jo signaler til kroppen om at det trengs mindre melk og produksjonen settes ned.

Det har iallfaoll jeg tenkt å prøve når den tid kommer.

Annonse

Jeg har prøvd å håndmelke, men sprengen kommer tilbake kort tid etter... Og sånn kan jeg holde på HELE dagen, så det funker ikke.

Er en skikkelig melkeku jeg ;)

Men prøve komme meg på helsekost til uka å kjøpe diverse der da.

Jeg slutta etter 3 mnd med fullamming, og ble IKKE anbefalt melkestopp-tabletter. Det jeg gjorde var å binde et skjerf stramt rundt puppene døgnet rundt, løsne en gang iblant for å pumpe ut spreng (bare bitte litt!). Peppermyntedrops gikk ned på høykant. De første dagene pumpet jeg sikkert 5 ganger, til slutt 1-2. Men vær obs hvis du får tetninger/kuler, da må du tømme helt til de er borte..

Er litt ubehagelig de første dagene, men det blir bedre og bedre.. Jeg brukte 14 dager, og hadde en bb inni der som forsinket prosessen litt.

Kan nok se litt dumt ut med skjerf rundt bysten hvis du skal på skolen, men det finnes sikkert andre ting du kan binde opp med, men det må være stramt!

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...