Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Tannpleieren som var på besøk i barselsgruppa mi var av den litt gammeldagse sorten som svart på pørsmål om tannpuss at "den som ikke vil, den skal". Men hva gjør man når tulla på 14 mnd vræler som en gal og hulker hjerteskjærende når jeg tviholder hode og armer for å tvinge tannbørsta inn i munnen på henne? har prøvd all verdens lokking og lek, hun får dille selv lenge men ingenting hjelper. Til og med elektrisk tannbørste, men det gjorde bare saken verre... Jeg føler det er et overgrep når man tvinger dem på denne måten, iaffal knuser det hjertet mitt hver gang...

Hjelp?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5978497-tannpuss-til-ett%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg begynte å venne gullet til tannbørsten da hun var 1 år.Lot henne bare leke med den. Etterhvert pusset jeg tennene mens hun så på ,og ga henne tannbørsten hennes så hun kunne herme etter meg. Det gikk kjempefint. Hun syns det var veldig gøy å gjøre det samme som meg. Nå er hun 15 mnd og pusser tennene morgen og kveld. Om morgenen får hun "belønning " etter tannpussen- fluortablett! Og vi synger alltid pussesangen til Flode: puss puss så får du en suss. Da vet hun at det er tid for å pusse tennene. Tror ikke det hjelper å tvinge barn til å pusse tennene. Skal jo ikke være noe å grue seg til!

joda, vi begynte sånn vi også, da hun var 8 mnd og fikk sin første tann. gik fint, men i sommer har hun fått helt spader hver gang... mener du jeg bare skal kutte det ut da? er det bedre med hull...? er jo ikke så gøy å ta med en treåring til tannlege og bore heller...

Har du latt henne holde tannbørsten og brøve å pusse selv da? Kanskje hun er i en " jeg vil gjøre alt selv"- fase? Du må jo ikke slutte å prøve.. Prøv å puss et annet sted enn på badet? Få henne til å se i en bok mens du pusser? La henne sitte å bade mens dere pusser? Prøv deg fram! Lykke til da!

Hei! Pusse selv varianten funker her i huset også - blir mest tygging på børsten, men tannkremen beskytter jo uansett og det gjør ingenting om de svelger tannkremen. Gullet får også fluortablett etter morgenpussen.

Lykke til :-)

Av og til slår poden seg vrang når jeg skal pusse tennen hans, men han mykner alltid opp hvis han får pusse mine tenner samtidig som jeg pusser hans. Dette kan kanskje være en idè å prøve. Det hjelper ivertfall ikke å tvinge barna til noe. Lykke til:o)

Annonse

Hei!

Hun får ikke tenner da? Både skatten her i huset og sønnen til en venninne får fullstendig hetta av tannbørsten når de har tenner som er på vei igjennom. Når tennene så er kommer gjennom og sånt roer det seg igjen. I værste fall kan du jo ta en klut å pusse med da :o)

Hei! ( Nå har ikke jeg lest alle svarene du har fått, så jeg vet ikke om du allerede har fått det samme tipset som du får av meg nå)

Det er mye skrik og vræl her også, men det har blitt bedre. Vi kjøpte fluor-tab. som hun får etter kvelds-pussen. :) Det hjalp os veldig. Nå vet hun at etter den stoooore,stygge tannpussen,får hun en goooood banan-fluor å suge på etterpå. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...