Gå til innhold

Er det sant at en ikke får refundert Progynova

Anbefalte innlegg

Hjelp... nå ble urolig her.

Vi må ha fryseforsøk til høsten etter at vi mistet i MA i sommer.

Er det virkelig sant at vi ikke får refundert utgiftene for progynova på trygdekontoret altså??

Og en ting til jeg lurer på.

Hvorfor skal en ta Crione gel til uke 10 ved fryseforsøk hvis en blir gravid og ved vanlig ivf er det bare de 14 første dagene. Skjønner ikke det der jeg. Trodde kroppen var mer "normal" ved ett fryseforsøk enn når en modna egg ved hjelp av hormoner.

Fortsetter under...

Dessverre får man ikke refundert utgiftene til Progynova. Men det går kanskje likevel å spare kvitteringer og sande dem med selvangivelsen eller prøve å sende dem til trygdekontoret likevel.Jeg gjorde det med reiseutgifter, og selvom jeg hadde valgt St. Olavs Hospital i Trondheim og tilhører Riksen fikk jeg ca 80% igjen av utgiftene. Så det er lov til å prøve.

Vet ikke helt hvorfor du skal ta crinone geleen så lenge, men tror det er for å hjelpe kroppen i enda større grad å holde på babyen hvis befruktningen blir vellykket. Mener å ha lest at progesteron gjør at kroppen lettere holder på et foster.

Lykke til videre:)

Klem

Nå ble jeg skikkelig irritert! Hvorfor står det da i våre papirer fra Ullevål at sitat: "egenandelen for medikamenter er kr 15 000,- i tillegg 1500 pr fullførte forsøk for selve behandlingen. Utgifter utover kr 15 000,- vil altså bli refundert av Folketrygden via lokalt trygdekontor.

Dette skal jeg pinadø krangle på.....!!!

Er det noen som vet hva det koster for progynova? Står jeg skal ha 3* 28 tabletter.

Åaa nå ble jeg letta! Tusen takk for svar Spira! 105,80 er bare lommerusk ja.

Men får en ikke dekket Crione gelen heller? Den koster jo litt da. Spesielt hvis en må gå på den til uke 10.

Vet desverre ikke om du får dekket Crinone. Jeg benytter meg av eggdonor i Finland, så jeg får ikke dekket en skitt. Håper dette nisselandet snart tillater eggdonasjon så vi kan stille på lik linje med dere andre som tar IVF. Jeg har kjøpt all medesin som skal til for donor, og i tilegg så må jeg gå på Crinone ut uke 12 om jeg blir gravid.

Skal ha mitt 6 forsøk til uka, så jeg skal love deg at det koster, - Progynovaen blir lommerusk ja.........

Annonse

Vi har fått refundert Progynova og Crinone, må visst ha fått refundert noe av Progestanen også, merkelig nok. Eller så har noen gjort en feil ved trygdekontoret. TJeg tok bare alle kvitteringer og puttet i en konvolutt med et enkelt skjema som vi hadde fått tilsendt, tenkte jeg ikke skulle sette opp noe regnskap, bare se hva vi fikk tilbake. Og det ble altså mer enn forventet. Men det kom aldri noe brev med forklaring på hva som var dekket og ikke dekket, så det aner jeg ikke. Vi gikk ikke mye i minus, for å si det slik. Vet ikke om dette kan være riktig eller om det bare var en nyansatt som hadde vært på ferde, har ikke tenkt å ringe og spørre....*ler*

Jeg har ikke fått refundert hverken Progynova eller Progestan. Syns det er rimelig "høl i hue" at det gjøres forskjell fra Trygdekontor til Trygdekontor.

De jeg har snakka med har vært ganske arrogante.... (akkurat som om vi kaster bort Trygdepengene til Staten eller noe.....)

Dette skal jeg ta opp neste gang jeg skal ha refundert noe!

Tenkte bare å nevne at kroppen IKKE er noe mer normal under et fryseforsøk med stimulering av Progynova - enn ved stimulering av spray og sprøyter. Du er ganske nedhormonert ved bruk at Progynova, altså.... Når du setter inn egg uten hormonstimulering, er du selvfølgelig mindre medisinert.

Ja. det er helt høl i huet at det skal være forskjeller. Men jeg skal vel være glad for det. For jeg snakket med en kollega av meg og hun har fått refundert for Crione. Så da krysser jeg fingre for at jeg får det også.

Kroppen er vel sikkert ikke noe mer "normal" under fryseforsøk nei.

Men skjønner fortsatt ikke hvorfor det er så stor forskjell i hvor lang tid en skal bruke Crione gelen på vanlig ivf og fryseforsøk.

Jeg brukte kun i 15 dager på 1 forsøket og da jeg var på UL og fikk konstatert MA (uke 10) spurte gynokologen om jeg fortsatt brukte Crione. Spurte henne om jeg burde ha gjort det. Og da begynte hun å "ro" med at det var litt forskjellig prakis fra sykehus til sykehus. Så jeg har jo begynt å tenke tanken på at det kanskje har hatt en betydning for at fosteret bare døde. Håper jeg får ordentlig svar fra sykehuset. Tenkte å spørre når vi skal begynne med fryseforsøket.

Hei.

Jeg har vært igjennom et icsi-forsøk og et fryseforsøk. På icsi-forsøket gikk jeg på progesteron i 14 dager (men da fikk jeg også mensen), mens på fryseforsøket har jeg gått på det og progynova t.o.m uke 12. Begrunnelsen jeg fikk var at under ivf/icsi-forsøk produserer kroppen egg og er derfor forberedt på å bli gravid og vil da begynne å produsere progesteron selv dersom det kommer et befrukta egg. Under et fryseforsøk produseres det ingen egg, og kroppen er ikke forberedt på å få et befrukta egg, og vil derfor ikke produsere selv før ca i uke 12. Fosteret er avhengig av progesteron for å vokse og en vanlig årsak til spontanabort er progesteronfall.

Håper dette ga litt svar. Lykke til!

Er helt enig med deg Malin, det er helt høl i huet at alle utgifter ikke dekkes.

Ved St.Olavs der jeg skal ha fryseforsøk, får vi Progestan istedenfor Crinone.

Den er litt sterkere, og skal tas til uke 10 som du allerede vet.

Og bare Progestan kommer på ca 5000,- dersom vi skal bruke det så lenge...

Så slik er det i rike Norge.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...