Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Har hatt et innlegg om dette tidligere, men nå har jeg kjøpt AVENT Niplette, som skal trekke dem ut. Fint nok, men satan så forbannet jeg ble da jeg åpnet pakken. Jeg betalte 460 kroner og det er utstyr nok til kun å behandle en brystvorte! Begge mine er innovervendte!! Det kan ta opptil 8 uker å behandle en, og jeg har ikke 16 uker på meg...... Dessuten skal man ikke bruke det de to siste mnd!! Jeg ble rasende og sendte sinnamail til Midelfart AS. Når jeg ser på prisen (460) og hva som er i pakken, så ser jeg ikke at de kan forsvare det. Det er 1 stk engangssprøyte, en plasthette (ligner et fingerbøl) med slange med ventil. Til den prisen kunne det jaggu vært til to brystvorter spør du meg. Man setter plasthetten over brystvorten, fester sprøyta i slangen og trekker luften ut av hetten slik at vorta blir trukket ut. Så fjerner man sprøyta og ventilen i slangen gjør at vakumet forblir. Føler meg lurt, men er spent på hva de har å si til saken - hvis jeg i det hele tatt får svar. Sorry at jeg er anonym her...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #2 Skrevet 18. august 2006 ei venninne av meg hadde også innovervendte brystvorter, men hun kjøpte ikke noe for å fikse de. Derimot lærte hun spesielle teknikker av en god gammeldags ammehjelp, slik at alt ordnet seg etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #3 Skrevet 18. august 2006 Dessuten har jeg hørt at brystskjold kan hjelpe littegranne, så kanskje kjøpe det? Billigere enn mirakelet fra midelfart og to eller fire i pakken i allefall;)
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Hei hei... jeg har samme problemet.. innover vendte brystvorter noe som jeg syns både er flaut og ubehagelig.. har prøvd å si fra til jordmor hun sa at det ikke var noe å bekymre seg over. men jeg gjør det.. for di er ikke bare flate men innover! jeg har prøvd med sprøyter hvor jeg har skjært av tuppen og det funker litt men ikke så veldig.. nå er det bare 10 uker til jeg har termin og kan ikke gjøre noe før babyen er født.. men jeg trenger sårt gode råd.... er livredd for å ikke få til ammingen.. så flaut også med tanke på svigers og venner osv.. har trodd lenge at jeg var alene omtrent om dette.. goddt å se det er flere av oss:)
er det muuulig Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 ei venninde av meg har innovervente brystvorter....hun brukte brystskjold og det gjorde at hun klarte seg gjennom ammingen i 6mnd....men da var hun sliten og lei og begynte med tillegg...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #6 Skrevet 18. august 2006 Sikkert teit å spørre om, men går de INNOVER eller er det bare det at de IKKE går utover ? Jeg har ikke sånne tutter som stikker ut, derimot veldig lite utover, men heller utover enn innover, men det er nesten flatt på en måte, men om jeg stimulerer de litt, står de jo iallefall 4-5 mm ut
syvendehimmel, igjen, Skrevet 18. august 2006 #7 Skrevet 18. august 2006 jeg har innovervendte brystvorter og slet no veldig for å få til amminga med førstemann. Ble både tidt og ofte anbefalt å bruke brystskjold av folk med samme problem men hørte ikke etter. Gjør IKKE samme feilen denne gangen så nå ligger brystskjolda å venter på å bli brukt. Så send produktet tilbake og bruk heller pengene no anna. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #8 Skrevet 18. august 2006 når starter dere med brystskjoldet da ? før ungen er født ? etter ? og kan noen svare meg på om jeg har innovervendte ekker ikke ? De stikker ikke ut skikkelig, men heller ikke innover så det blir hull inn, mere flate, myke på en måte. heldigvis ikke som en flasketut, det er ekkelt...
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #9 Skrevet 18. august 2006 Jeg sliter med det samme!! Har lest at hvis man klarer å dra de litt ut uten at de glipper unna så skal det gå bra å amme.. Hos meg klarer jeg det bare med den ene! Flott.... Er kjempe redd for å ikke få til ammingen, gleder meg jo så mye til det! Og synes det er så flaut.... Ingen som har noen tips på åssen man får de litt mere ut?? Hvorfor skal en ikke bruke det utstyret dere skrev om de to siste månedene??
milde Skrevet 18. august 2006 #10 Skrevet 18. august 2006 Godt tips fra meg kommer her! Jeg hadde det samme problemet med første mann. Skjold er en ting, det brukte jeg også delvis, men det aller beste var noen *kopper" jeg fikk utdelt på barsel. De er av plast, runde og med hull til brystvorten i midten. De skaper vakum slik at vorten trekkes ut. Problemet med dem var at hvis man glemmer at de er på og man bøyer seg framover så renner det ofte ut melk. Koppene samler nemlig opp melk........................ Lykke til! Jeg har tre uker til termin og har tenkt å bruke disse inne i mellom. Tror likevel at mine brystvorter har blitt mer utovervendt siden 1. mann.
milde Skrevet 18. august 2006 #11 Skrevet 18. august 2006 Ps. Tror at disse også fås kjøpt på apoteket og at de ikke koster mer enn 50-60 kroner
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #12 Skrevet 18. august 2006 Hovedinnlegger her: Tror at man ikke skal bruke Niplette de to siste mnd fordi man kan stimulere til melkeproduksjon - tror ikke det er helt heldig så lang tid i forveien. Er bare noe jeg antar da. Til dere som synes det er flaut og pinlig: Vi er utrolig mange som sliter med disse trøblete brystvortene - og det er IKKE flaut. Sånn ble vi nå engang født. Mine var i mange år konstant vendt innover, men etterhvert begynnte jeg å massere dem og dra dem ut på et vis. Det har hjulpet noe. Problemet mitt er også at de er så ømfintlige at det er på grensen til smertefullt når andre enn meg selv tar på dem. (kanskje fordi de i så mange år har vært "beskyttet" av å vende innover?) Derfor gikk jeg til innkjøp av AVENT sitt produkt. Jeg vil sååååå gjerne være i stand til å amme babyen min om drøye to mnd. Nå har jeg brukt "koppen" på det ene brystet i en del timer - det ser ut til å virke ok, og er ikke vondt. Har også hørt, som en annen sier her, at det skal normalt gå fint å amme selv om man har innovervendte vorter, men ettersom mine er så sensitive følte jeg at det ikke var betryggende nok for meg. Uansett får man hjelp og tips på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #13 Skrevet 18. august 2006 Disse "koppene", bruker men de før ungen er født eller etter?? Fant også denne teksten på babyverden...: Så trist at du har blitt møtt på denne måten med dette problemet. Her er det heldigvis hjelp å få og din amming denne gangen trenger ikke bli så problematisk. Viktig at du sier fra til den som du går hos i svangerskapet og at du sier i fra på barsel. Det er stor forskjell mellom ekte innadvendte brystknopper og uekte innadvendte brystknopper. Langt de fleste som har innadvendte brystknopper har uekte innadvendte. Der er amming som regel ikke noe problem, bare man får lagt barnet godt til. De få som har ekte innadvendte (som det høres ut som du har) kan få store ammeproblemer. Hvis du tar tak rundt brystknoppen (fingrene godt inne på det brune området) og da klemmer fingrene sammen, forsvinner da brystknoppen inn i brystet? Hvis ja, da har du ekte innadvendte brystknopper. Hvis brystknoppen der imot kommer ut er det uekte innadvendte brystknopper. Hvis du har ekte innadvendte så finnes det på apoteket noe som heter Niplette. Det er en liten sugekopp som man kan plassere på brystknoppen. Med en sprøyte trekkes da luften ut av Nipletten og brystknoppen dras forsiktig ut over. På denne måten tøyes de korte melkegangene som er årsak til at brystknoppen er innadvendt. Forskningsressultatene på denne bruken har vært delt, men jeg vet om en del som har blitt hjulpet. Du kan også bruke er 10 ml. sprøyte hvor du klipper av tuppen, snur stemplet og sakte lager vacum rundt brystknoppen. Start forsiktig, med lite drag om gangen og over kort tid (5-10 minutter) etter hvert øker du til kraftigere drag og lengre tid. Følg med på at du ikke får rier eller for mye kynnere når du gjør dette. Noen ganger kan behandlingen utløses et hormon som heter oxytocin som får livmoren til å trekke seg sammen. Hvis du opplever dette må du slutte umiddelbart. Noen klarer å få brystknoppene til å stå fint ut etter dette. Andre opplever ikke samme effekten. Også kvinner med uekte innadvendte brystknopper kan bruke denne metoden. Uansett hvilken type er det viktig etter barnet er født er at den kommer til brystet raskt, sørg for at den har stort gap slik at den får godt med brystvev i munnen. I noen tilfeller kan man bruke et brystskjold på brystet i en overgangsperiode. Hvis du ammer med skjold er det lurt å pumpe seg i tillegg da amming på skjold kan gi dårligere stimulering av melkeproduksjonen. Jeg legger ved en link til en bok hvor det står om behandling av innadvendte brystknopper og bruk av brystskjold: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-2597_2883a.pdf se side 37 og side 67.
monix1 Skrevet 18. august 2006 #15 Skrevet 18. august 2006 Hei ! Med mitt første barn måtte jeg bruke pumpe for å få igang melkeproduksjonen, ettersom gutten lå syk på nyfødtavdelingen. Etter ca 4 dager var han frisk nok til at jeg kunne prøve å amme, men gikk dårlig pga han fikk ikke godt tak på brystvorten (litt flate og små) . Fikk utdelt brystskjold (finnes i to størrelser), og det løste problemet. Måttte dyppe brystskjoldet i litt sukkervann forå friste og hjelpe til med å få fart i melkestrømmen de første gangene, men etterhvert ble det fart i gutten. Håper at jeg slipper samme problemet med nestemann, men hvis ikke er det ikke noen krise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå