Snuffen Skrevet 18. august 2006 #1 Skrevet 18. august 2006 Gå inn på http://home.online.no/~candida/pages/frameset.html Der etter på artikler, og så på sukker.... Om man ikke leser alt, så scroll ned til Aspertam... kan være greit å få med seg(PS er litt langt). Ting og tang å tenke på.
rosered Skrevet 19. august 2006 #2 Skrevet 19. august 2006 Vil bare dytte denne opp da jeg syns det var ganske skremmende lesing... Sjekka safta jeg hadde i skapet og jammen meg inneholdt visst Fun light safta Aspertam... Da går den rett i vasken... Hører også at noen gir barna sine Fun saft fordi den er sukkerfri, men da tror jeg at jeg heller ville ha gitt dem saft med sukker....
Snuffen Skrevet 19. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 19. august 2006 Jeg er helt enig. Magne barn blir faktisk ekstra hyper når de får lett pridukter. Da man alltid blir skremt med dette sukkeret. Særlig barn med følsom tarm, ADHD og konsentrasjonsvansker merker det ekstra..
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #4 Skrevet 19. august 2006 Jeg bare kopierte det som stod der og la det inn her, jeg.... Aspartam Aspartam fremstilles syntetisk av to aminosyrer (aspariginsyre og fenyalanin) som forekommer naturlig. Aspartam er 200 ganger søtere enn sukker. Stoffet tåler ikke oppvarming og brukes derfor til søtsaker, desserter, gele, pastiller, tyggegummi, brus og lignende produkter). Aspartam finnes i mange produkter under navnet “NutraSweet”. Aspartam er vel det mest farlige syntetiske søtningsmiddelet som pr. idag tilsettes mat. Ekspertene strides visstnok også her, men det sier jo sitt at de som er mest «for» Aspartam ofte har en økonomisk interesse av at det fortsatt brukes. Det er vanskelig å finne nøytral informasjon om Aspartam, men veldig lett å finne enten veldig positivt (mistenkelig!) eller veldig negativt. Aspartam er nok det mest undersøkte nye tilsettingsstoff til dags dato. Når det inntas spaltes det i tarmen til metylalkohol (metanol, tresprit!) og de to aminosyrene asparaginsyre og fenyalaninm som deretter inngår i det normale stoffskiftet. Mennesker med Føllings sykdom må unngå Aspartam da de ikke kan fenylanalin. Forskningen så langt har vist at Aspartam kan påvirke adferden til mennesker med normalt stoffskifte. Det faktum at det under nedbrytningen fraspaltes metanol (tresprit) er svært betenkelig og bør være en tankevekker, selv om de såkalte eksperter sier det er et trygt produkt. Symptomer på metanolforgiftning er bl.a. hodepine, nummenhet i armer og ben, hender og føtter, svimmelhet, depresjon, synsforstyrrelser etc. Mange leger advarer spesielt gravide kvinner mot å bruke aspartam fordi høye metanolnivåer kan forstyrre utviklingen av barnets øyne. Når Aspartam varmes opp til mer enn 30 grader C spalter det seg i ren metanol. I mange (importerte) matvarer (helst søtsaker, soft drinks, godterier) er Aspartam oppført som «inaktiv ingredient»- hva nå enn det måtte bety. Styr unna produkter som er merket med «inactive ingredient» da dette er Aspartam. Aspartam kan gi følgende bivirkninger ved lang tids bruk: svimmelhet, skjelving, migreneanfall, dårlig hukommelse, forvirring, depresjon, angst, søvnløshet, irritabilitet, fobier, høy puls, hypertension, diare, magesmerter, hårtap, kløe og utslett. Først etter 60 dager UTEN Aspartam vil giftstoffene være ute av kroppen. Det er viktig å merke seg at Aspartam kan forverre følgende sykdommer/symptomer: Fibromyalgi, arthritis, MS, parkinson, Lupus, Diabetes, Epilepsi, Alzheimers, panikkangst og andre psykiske plager.
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 19. august 2006 #5 Skrevet 19. august 2006 Med andre ord... Dette burde ikke være lovlig å bruke!!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 19. august 2006 #6 Skrevet 19. august 2006 Ja dette har jeg visst i mange år da jeg las en artikkel om det for mange år siden, en av de som var med på å utvikle aspartam ville ikke at den skulle bli godkjent da den er så kreftfremmkallende, og resultatet etter testinga var at den var for farlig å bruke. Men da det er så billig å fremstille, ble alle resultater avvist. Aspartam er kjempe farlig. Og det er trist å se alle som drikker litervis av pepsimax og tab extra hver dag og tror de er sunne. Ser mange gravide gjør det også. Og de har ikke fått riktig informasjon så er ikke deres feil, men be aware!! Selv unngår jeg sukker og prøver å unngå søtningsmiddel oxo. Jeg bruker bare sucralose...det kan kjøpes i Norge nå under navnet splenda. Dette kan også varmes opp og bakes med :-) Sucralose er laget av sukker, men uten kaloriene, så det er naturlig. Det finnes nå i cola light faktisk. Og kan anbefale Lerum safta, den uten tilsaqtt sukker, de bruker også sucralose og er bedre.
Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 19. august 2006 #8 Skrevet 19. august 2006 JA, FY!!!! Dette var virkelig en tankevekker, gitt.................... Skal blir mer bevisst heretter!
babygullz <3 vilde Skrevet 19. august 2006 #9 Skrevet 19. august 2006 jeg har drukket pepsi max siden jeg var 12 år og har ikke tatt noe skade av d enda... men kansje jeg ska kutte ned om jeg blir gravid da..
Anonym bruker Skrevet 19. august 2006 #10 Skrevet 19. august 2006 Dersom det er så veldig kreftfremkallende og farleg på andre måter, hvorfor er det lov da??? Staten har jo godkjent dette...
babygullz <3 vilde Skrevet 19. august 2006 #11 Skrevet 19. august 2006 man må drikke over 4 liter pepsi max om dagen for å få i seg nok aspartam til at d skal være skadelig. tror vi bare skal slappe helt av jeg...
Gjest Skrevet 19. august 2006 #12 Skrevet 19. august 2006 Lett-saften fra Nora er også å anbefale! Veldig god, mye mindre sukker og ingen kunstige tilsetninger!
Rose -3. troll i 2012 Skrevet 19. august 2006 #14 Skrevet 19. august 2006 Jeg jobber i en bedrift som jobber LITT med kunstige søtningsstoffer. Jeg har fått KLAR beskjed om å hold meg langt borte fra SUCRALOSE fordi det danner seg salt på innsiden av blodårene ved bruk av dette. Nå gir jeg ikke ungen min noe som helst produkter med kunstige søtningsstoffer og bruker det heller ikke selv nå når jeg er gravid (beklager at jeg kikker inn her men dere er så koselige inne her) Jeg er selv vokst opp med brus og snop kun på lørdager og melk til frokost og ellers vann eller saft. Det prøver jeg å overføre til min familie, men det å holde brusen ute sliter jeg litt med pga meg selv... Men nå er det slutt på alle kunstige søtningsstoffer...
HELomvending Skrevet 26. mars 2010 #15 Skrevet 26. mars 2010 Jeg dytter denne opp til dagens dato jeg, for dette er viktig informasjon damer!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå