Gå til innhold

Veldig liten vektøkning?

Anbefalte innlegg

Datteren min veide 3508 g da hun ble født og 5200 da hun var tremåneder og en uke. Begynte å tenke over det da jeg så en annen baby på samme alder som var mye større enn min lille prinsesse. Skal på forsinket 3 mnd-kontroll på mandag, får se hva de sier. Noen som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5975964-veldig-liten-vekt%C3%B8kning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

5380gr og 62,5cm ved 3mnd ..var 2710/48cm ved fødsel.. hun er nett men full i fart =)

så hun er da ikke så liten..de vokser i rykk og napp disse små så plutslig fyker hun nok oppover ...hvor lang er hun da?

Mange på hs som er mye mye større enn min men de er ikke halvparten så aktiv som henne...

men det er jo greit å snakke med helsesøster om det...

lykke til og klem fra

Hun er ikke VELDIG liten, men liten.

Det som er viktig å huske på når en ammer er å TØMME HELE puppen. IKKE skift pupp når du føler det går tomt. Det er på slutten av hver pupp den FETE melken ligger. Ammer du litt fra vher pupp hele tiden, får babyen bare skummet melk-altså toppmelken fra hver pupp. Ammer du LENGE og tømmer puppen HELT dvs. når hun slipper taket, så legger du henne til igjen ved SAMME puppen, slik at hun får i seg FLØTEMELKEN. Hun legger mer på seg ved å drikke LITT fløtemelk, enn MYE skummetmelk.

Altså, tøm puppen, og gjerne ikke mer enn EN PUPP for hver amming.

Og ikke amm hele tiden. Ammer en hele tiden kommer ikke babyen ned til den fete melken.. Det blir produsert toppmelk hele tiden, og fløtemelken uteblir. Amm her 3- 4 time. Ungen må få lov å bli SULTEN igjen før neste amming. De legger MER på seg av å amme sjelden enn ofte. Da spiser de MYE fordi de er sultne, og tømmer da puppen helt.

Det DU spiser kan også ofte være avgjørende. Det er nok slik at fete møder får slanke babyer, og slanke mødre får fete babyer....(slanke mødre-sunt kosthold-god melk, fete mødre usunt kosthold, lite næringsrik melk som gir slanke babyer...dette gjelder ikke alle, men mange....)

LYKKE TIL :-)

En kommentar til den anonyme over her:

Jeg har sett at det enkelte steder står at en kun skal gi en pupp til hver amming, og ikke oftere enn hver 3. time, slik at barnet er sultent nok til å drikke seg "ned til" den fete melken. For meg virker ikke dette logisk.

1. Jeg tømmer begge bryst ved hver amming. Det betyr at barnet mitt får den fete melken fra begge bryst. Produksjonen min er tilpasset dette. Jeg tør påstå at barnet dermed får mer ettermelk enn hvis jeg hadde gitt 1,5 bryst - og trolig mer enn bare etter 1 bryst også.

2. Hvis barnet dier ofte, er det jo mindre formelk før den fete kommer. Som du skriver, blir jo den tynne formelken produsert hele tiden. Den fete ettermelken kommer også etter at brystet er "tømt". Jo "tommere" bryst når er ammer, jo fortere kommer en derfor til ettermelken. Problemet hyppig amming/for mye formelk vil derfor helst oppstå hvis avstanden mellom måltidene varierer veldig. Dessuten legger en jo barnet til brystet fordi det er sultent/tørst - uansett om det har gått 2 eller 4 timer fra forrige amming. Jeg for min del synes ikke det er riktig at spedbarn skal vente flere timer når det er sultent/tørst, og har gitt barnet mitt pupp når det har ønsket det.

Jeg fikk også de rådene du gir over - den uken la barnet mitt på seg 100 g. Etter at jeg lot ham bestemme selv har han lagt på seg ca 400-450 g i uken i 2 måneder - og jeg har et barn som er fornøyd!

Til Anonym:

Jeg har alltid bare gitt en pupp til hvert måltid, nettopp for å passe på at hun får i seg "fløten". Dessuten er jeg slank (og ikke tjukk) og skulle i så fall hatt en stor baby. Jeg spiser veldig sunt - mannen min lager mat og er veldig glad i å lage mat fra bunnen av.

I det siste har hun ikke villet fortsette å spise av samme pupp så da har jeg byttet litt på. Gjerne spiser hun litt av en pupp, nekter å ta samme igjen, og så tømmer hun pupp nr 2.

Men hun er veldig aktiv og supersterk, så jeg tror ikke hun lider noen nød. Vi har prøvd å gi mat bare hver 3. time, men da er hun veldig sutrete, og har funnet ut at 2 1/2 time er det beste intervallet.

Annonse

2) Ja men hyppig amming fører ikke fortere til at en komemr ned til den fete melken....det er helt feil. En produserer bare FORTERE LETTMELK, og kommer sjelden ned til den fete næringsrike melken-den melken de LEGGER PÅ SEG av...

SÅ viss babyen dier ofte, betyr IKKE det at en fortere kommer ned til den fete melken. Det betyr at pupen produserer MER LETTMELK fordi behovet øker siden det ammes hele tiden. Tips for å øke melkeproduksjonen er jo å AMME OFTE.

1)Selvfølgelig tilpasses jo ammingen slik at det både er behov for å amme både fra begge bryst, men også kun fra det ene. Men det er BEDRE at babyen TØMMER EN PUPP SKIKKELIG, enn at begge to tømmes NESTEN.

- En baby må selvsagt die når den vil, men å legge den til hele tiden "ødelegger" bare magen. Magen får ikke den roen den faktisk trenger. Å få påfyll hele tiden er ikke så bra det heller, selv om det er snakk om GOD DEILIG MORSMELK......

Hun er nok en herlig jente uansett...noen er nette og fine, andre runde og fine, sånn er det bare :-)

En mor vil jo alltids det BESTE for barnet sitt, og du har nok funnet ut det som passer dere best :-)

Husk bare at babyer er som voksne. Spiser vi ofte holdes forbrenningen i gang og dermed holdes vekta nede, mens spiser vi sjelden og mye legger vi mer på oss.... Det beste slanketipset er jo regelmessig og ofte mat, mens en legger på seg av MYE MAT sjeldnere....

Hei igjen, anonym. :-)

ad 1. Helt enig.

ad 2. Ja, produksjonen vil jo øke etterhvert - og hvis barnet har dårlig vektøkning er jo det positivt! Dersom barnet ber om mat ofte, skyldes det jo at det ikke blir mett ved måltidene, f.eks ved s.k. økedøgn. Men, i økeperioden drikker barnet mye fet ettermelk, før produsjonen er tilstrekkelig. Morsmelk tilpasser seg barnets behov. Hvis brystet bare blir halvveis tømt ved amming, vil derimot produksjonen over tid bli lavere.

Tror ikke vi i praksis er så uenige, men av egen erfaring opplevde jeg rådet om sjelden amming som svært feilslått for å "fete opp" barnet mitt.

Neida, vi er nok ikke så veldig uenige...bare det at mye pupp hele tiden fører til en overproduksjon av toppmelken. Babyen trenger IKKE ALL den melken som blir produsert.... Du ammer ikke for å øke melken din, men for å gi en unge med dårlig vektøkning melk ofte pga. en tror det vil øke vekta mer..... men ofte er det motsatte tilfelle. Sjeldnere til brystet gjør babyene mer sultne som gjør at de tømmer puppen og får MYE FET MELK kontra hyppig amming som resulterer i mye melk som er toppmelk med lite fet og næringsrik melk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...