Gå til innhold

*kremt* et mulig urteit spørsmål her...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en følelse av at jeg er den eneste som ikke ikke vet dette, men jeg må bare spørre, samme hvor teit det høres ut.

Jeg hører at riene ofte starter ved mensverk eller murringer. Men hva er egentlig det? Jeg har aldri hatt noe smerte eller ubehag forbundet med mensen så jeg skjønner ikke helt hva som menes... Kan noen forklare følelsen så jeg vet hva det er når den kommer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkar jenta,du vil vel nesten besvime siden du ikke er vant til smerten...... Magen blir steinhard og det er skikkelig magekvip som bygger seg opp.... Så slipper det taket rolig,førdet bygger seg opp igjen.. mulig dårlig forklart, men sånn ca sånn

Skrevet

Tror det kan oppleves litt forskjellig, min "mensvondt" kjennes best som ubehag i korsryggen og trykk i magen... Ikke direkte smerter, bare ubehag. Når jeg hadde SA kjente jeg absolutt ingenting, før jeg fikk tabletter som skulle tømme livmoren for evt rester. Da fikk jeg ubehag som beskrevet ovenfor, bare sterkere. Men ikke vondt. Kommer vel til å få sjokk når riene setter inn...tjohoo.. Men ingen vei tilbake nå:)

Skrevet

Noen får vondt i magen andre i ryggen. Ikke godt å si hvordan du vil få det.

Jeg har ofte mensmurringer når jeg får mensen. Det er da den nederste delen av magen som får vondt - og det er akkurat sånn som det beskrives - murring. Det er ikke stikksmerter - men en slags "varm" smerte som ligge rå dirrer i den nedre mageregionen.

Når fødselen begynte så fikk jeg mensmurringer - men det hadde jeg også hatt tidligere i svangerskapet - og veldig vanlig på slutten. Men forskjellen denne gang var at det samtidig kommer "tak". Man kjenner da at magen strammer seg - akkurat som når man får kynnere - samtidig som man får murringer. Når taket gir seg, gir også smerten seg. Smerten begynner som regel veldig forsiktig, for så å øke på til det når en topp for så å avta. Man får så en pause før neste rie kommer. Varigheten og styrken på smertene vil øke på så man vil ikke være i tvil om man er i fødsel eller ei. Eneste er vel at maserier kan være forvekslende lik - ubehagelige og til ingen nytte !

Skrevet

Murring er et godt ord på det. For min del kjennes det som om man har skikkelig utslitte muskler i nederste del av magen. Ikke vondt direkte, men slitsomt ubehagelig.. Å så vondt i ryggen... Kjennes som om jeg er sliten der også liksom.. Men noen får jo slike kramper og smerter at de besvimer av det da, så alle er forskjellig.

Skrevet

Jeg lurer egentlig på det samme som deg, aldri hatt mensensmerter jeg heller!

Skrevet

Ikke jeg heller :-)

Skrevet

Hvorfor er det noen som skremmer de som ikke har hatt slike smerter tidligere med at da kommer man sikker til å få sjokk over hvor vondt riene er osv? Er da ikke sikkert det vel!!! Knurrrr!

Skrevet

Kommer vel til å falle om jeg som ikke har hatt noen av disse vondthetene før :-(

Skrevet

Nei,det tror jeg ikke!

Noen får KJEMPE vondt om de brekker benet, mens andre får bare vondt. Nå kommer det jo ann på bruddet osv, men også smerteterskelen! Det er da ikke slik at om en øver seg på å brekke benet ved å påføre seg selv smerte, nødvendigvis får det noe midre vondt den dagen benet brekker heller vel?

Nei, hadde det vært logisk, burde vi vært tøyd og slitt i der nedentil fra vi var små da jo! Dette går nok helt sikker bra for oss som ikke plages med kynnere osv også!!!

Skrevet

JA, vi får tro det :-) Tar det som det kommer :-)

Skrevet

Stort sett et slags varmt trykkende ubehag som ligger i underlivet, men av og til kjennes det ut som om noen tar tak i innvollene dine og vrir dem rundt.

Skrevet

dere som ikke har menssmerter /murringer, det betyr ikke at dere skal få noe mer sjokk enn de som har hatt det.

Jeg er vant med mensmurring, men fikk ikke det når fødselen begynte. jeg hadde kynnere som ble regelmessige, og gikk over til rier....

hvordan dere takler fødselen kommer an på masse andre ting som er viktigere enn mensmurringer.

Skrevet

Har hatt veldig sterke menssmerter fra jeg var elleve. Det begynner da med verkefølelse nederst i magen, som stråler nedover lårene. Og det kommer gjerne i "tak" slik at det verker mer og mer, så slipper litt, og så bygger seg opp igjen..

Forestiller meg at rier i startfasen er veldig likt, men er faktisk glad for at en har smertefrie pauser med rier- og ikke hele tiden vondt slik jeg hadde med menssmerter de første årene(da hjalp ikke smertestillende noe særlig, og jeg lå hjemme en-to dager pr mnd og bare ventet på at det skulle bli litt bedre...).

Skrevet

Trådstarter her.

Tusen takk for alle konstruktive svar. Det virker som om menssmerter kan være litt forskjellige fra person til person. Jeg finner vel ut av det på et punkt.

Smerten skal jeg nok forøvrig alltids tåle. Visst har jeg ingen erfaring fra akkurat slike smerter, men jeg har levd med migrene og sterke ryggplager i over ti år så smerteterskelen min er godt trent. Smerter tar uansett ikke livet av deg og de går over igjen (denne typen iallfall).

Skrevet

Du bare VET det når det starter. Det kjennes bare som "varm" murring eller ubehag. Men ikke i alle tilfeller. Jeg visste godt når veene startet forrige gang for det kunne liksom ikke være noe annet. På andre siden hadde eg hatt vonde sammentrekninger i nesten to uker når veene begynte da.

Hvis du kjenner en "ny" type vondt, som du aldri har kjent før, og som kommer igjen med jevne mellomrom, skal du ta tiden på pausene i mellom. Men husk at ikke alle synes veene er kjempevonde, så bare du merker at du får tak som kommer igjen og igjen må du ta de på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...