Gå til innhold

Blir såå irritert!!!

Anbefalte innlegg

Dattra mi er 9mnd og jeg fortsatt koker vann for henne! Mener at det er mye rart i vann fra springen og hun trenger ikke å få i seg mer bakterier enn d hun gjør ved å ta på alt mulig rart og ta alt i munn! Men svigermora mi LER av meg og sier at jeg er overbeskyttene..."JAJA, bare vent til hun begynner i barnehagen, der får hun hvertfall ikke noe kokt vann..." Men det er jo en stund til hun begynner i barnehagen! Det er kanskje en grunn til at man ikke gir vann fra springen til spebarn??!! Så gir hun leker til henne som har ligget ute i gresset over natta uten å vaske dem! "De har ikke vond av å få i seg litt bakterier de..." Jeg skjønner ikke, er jeg hysterisk eller kan jeg tross alt bestemmer over mitt eget barn selv? Jeg kan jo ikke stole på henne og la henne passe jenta mi engang! Så sier hun til meg at hun har jo hatt to barn selv og vet hvertfall mer enn meg, hun som er dobbelt så gammel som meg! Uff... Synes dere jeg er overbeskyttende?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5974238-blir-s%C3%A5%C3%A5-irritert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er faktisk enig med svigemora di når det gjelder vannet. Har man ikke unormalt møkkete vann trenger man ikke koke vannet til spebarn engang. De bakteriene som er i vannet må de venne seg til jo før jo bedre.Var en barnelege som sa det til meg engang.

Jeg har aldri kokt vannet til mitt matvrak.

Når barnet spiser på ting på bakken er det ikke nødvendig å koke vannet lenger. Det er faktisk påvist at barn som lever "for sterilt" etter den aller yngste spedbarnsperioden er mer utsatt for allergier! Immunforsvaret arbeider, får det ikke noe å jobbe med så begynner det å angripe kroppen istedet.

Du kan slappe av nå, det går greit. Snart begynner vel hun i sandkassa også, alle barn spiser sand, dette må du begynne å venne deg til. Barn blir skitne, og barn spiser rare ting. Slik er det bare, de skal bygge opp immunforsvaret sitt. Lar du det ikke skje nå, kan du forvente at barnet blir mye sykt når det begynner i bhg, og da må jo dere være mye hjemme fra jobb, det er jo ikke noe moro.

Takk for svarene... skal prøve å være litt "slappere"... ikke så lett å vite når det er første barn og prøver å beskytte henne fra alt!! Men kan jeg bare varme opp kaldt vann fra springen når jeg lager melk eller må jeg koke da?

Annonse

Her er det motsatt :) Jeg tar litt lett på sånt og mener at de ikke har vondt av å få i seg litt basselusker. Det styrker tross alt immunforsvaret. Men svigermor er sånn som må vaske hendene sine før hun tar i ungen, mener at smokken må kokes mellom hver bruk og alle leker skal vaskes så fort de har vert i kontakt med gulvet. Hun tok og med seg Nemi på badet for å vaske hendene hennes etter en kollega hadde stryki hu på hånda. Kollegaen hadde jo ikke vasket hendene og gullet putter jo hånda i munn!!!!!

Hun er litt ekstrem da mener jeg. Klart jeg koker vann og smokker, men ikke mellom hvert bruk...og hvis vannert er blitt kaldt må jeg ikke koke det på nytt!

Synes du er litt hysterisk jeg da, men det er ditt valg og din unge så din svigermor må respektere det. Stå på og si hvordan du vil ha det. Så får hun bare føye seg!

tja altså du er kanskje litt overbeskyttende. men det er tross alt du som bestemmer over den lille. det med lekene hadde ikke skjedd hvis jeg hadde bestemt. bebisene har ikke godt av så veldig masse bakterier..

jeg sluttet å koke vannet når førstemannen min var 8mnd tenker jeg. kokte fra da av flaskene bare en gang innimellom. men leker så som har ligget ute kom aldri opp i senga hans eller i munnen hans..'det kan ha blitt tisset på av katter og andre dyr. di bakteriene har ikke barna godt av. ikke vi voksne heller i grunn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...