Gå til innhold

når gir dere babyene febernedsettende?

Anbefalte innlegg

for snart 2 uker siden fikk datteren min vaksine på 3 mnd kontrollen.seinere på ettermiddagen/kvelden fikk hun litt feber..hun hadde 38.2....jeg gav henne en stikkpille med paracet....

da jeg fortalte dette til en venninne sa hun at jeg alltid måtte kontakte lege før jeg gav paracet til barn under 1 år....for det står på pakken..og at man ikke skal gi paracet før de har over 39 i feber...??

jeg spurte på apoteketi går og de sa at de måtte bare skrive det på..men at man ikke trengte å ringe...i tillegg så sa jo helsesøster at jeg måtte gi henne en stikk pille om hun fikk feber....

Fortsetter under...

Jeg ga lillegutt en stikkpl|ille etter trippelvaksina, han hadde ikke høy feber, men tydelig vondt. Så lenge man ikke gir for mye eller for ofte så tror jeg det skal gå bra! Hs sa det til meg og at jeg kunne gi en.

HS sa til meg at etter vaksine, kunne jeg gjerne gi paracet hvis tulla fikk feber. Da visste man jo hva årsaken var.

Så du gjorde helt rett - hvis datteren din var plaget (ikke noe vits i å gi pille hvis hun hadde litt feber, men ikke var plaget av det på noe vis).

HS sa at hvis tulla mi fikk feber ellers, burde jeg alltid kontakte lege før jeg gir slikt smertestillende.. iallfall hvis hun var under ca 6 mnd.

Det kan du i to døgn, men har barnet fortsatt feber så må du kontakte lege. Jeg ga min jente stikkpiller (legen sa det er bedre med flytende.... ) fra fredag til mandag og fikk time med en gang. Hun hadde fått ørebetennelse....

Alt over 38 i feber gir jeg medisin mot for å unngå at den blir 40, som jeg har opplevd.

hvis du er usikker, så går det an å ringe legevakten/legen.... Det har jeg gjort noen ganger og fått klarsignal til stikkpiller.

Så du skal ikke ha dårlig samvittighet!! :)

Gir paracet når han er tydelig utilpass eller feberen runder 40.

Ringte legevakta da han var yngre og fikk forklart at så små kropper tåler feber kjempegodt. Hun sa at jeg kunne gi paracet hvis ungen ikke ville ta til seg næring eller han fikk feberkramper (ikke fordi det var farlig, men det kunne være ekkelt å se på).

Ville ikke gitt like tidlig som deg, men det er jo ikke farlig.

Annonse

Man kan trygt gi paracet til barn under 1 år så lenge man holder seg til doseringene som står på esken!

Selv gir jeg barna paracet om de viser ubehag av feberen.

men med den mellomste som er 4 år vil jeg gi paracet ved feber uansett fodi han har epilepsi så jeg er litt redd for kramper.

Ved tannfrembrudd og barna plages kan en og gi stikkpille til babyen slik at den får sove.

Noen gir ved all feber etter vaksine - slik du har gjort - ikke farlig. men ved annen feber bør en ikke gi uten at barnet viser ubehag.

(jeg er sykepleier)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...