Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre? -Gravid, og snart fast jobb.

sedira

Anbefalte innlegg

Hei. Fant nettopp ut at jeg er gravid:) Er kjempe glad og spent på alt det nye. Jeg har jobbet i 1 år som vikar nå, og er låvt jobben fast fra den 1.okt! Nå klarer jeg ikke å tenke på noe annet enn hva jeg skal si til sjefen. Får nesten ikke sove om natten pga. dette. Kan han velge å ikke gi meg jobben hvis jeg sier ifra?Jeg har blitt rådet av både familie og lege om å ikke si noe, og skrive kontrakt den 1okt.

Jeg er bare 5 uker på vei, så jeg kan jo igrunn ikke si noe til sjefen eller......mye som kan skje enda. Hva syns dere?ville dere sagt fra til sjefen før dere skreiv kontrakt? eller ville dere sagt det etterpå å sikret fast jobb og svangerskapspenger? Aner ikke hvilke rettigheter jeg har.

Takk for eventuelle tips og svar:)

Fortsetter under...

Ikke si noen ting.

Selv med fast jobb venter man til man når bortom 10-12 uker og senere, dersom man ikke har spesielt goe kolleger man ikke klarer å "holde tett" overfor. tror ikke sjefen din vil bære nag eller tenke at du er uærlig, man pleier å vente uansett.

Takk for tilbakemelding:) Jeg har heldigvis vitner, og jeg har bestemt meg for å vente med å si noe til etter jeg har skrevet under kontrakten. Jeg har jobbet hardt for å få jobben, og har ikke tenkt å gi meg nå:) Sjefen får tåle at jeg skal ut i svangerskapspermisjon. Sånn må han regne med når han ansetter unge damer med samboer:)

Hei!

Æ e i akkurat samme situasjon som dæ, æ har vorre vikar et år no, men har nettopp søkt på ei stilling som e fast, å fikk den! Har ikkje skrevve under kontrakt pga æ enda har ferie, men rægne me æ får skrive under i næste vekka då æ bynne på ijæn, æ e vest 8 uke på vei ifølge en terminkalkulator, har ikkje vorre hos lege enda.

Æ blir å vente me å sei d t ætte æ har skrevet under kontrakten. Æ føle mæ ganske egoistisk, men æ blir å gjøre det uansett.

Du har jo enda ei stund før du får skrive kontrakt, men æ vil egentli å råde dæ tell å vente, sia du e no 6 uke på vei blir det vel.

Håpe det går bra! Me oss bægge :) Løkke tell!

Hei dotti

E du trønder? det e æ:) Ja, har funnet ut at æ ska vent med å si nå te sjefen...han har jo i bunn å grunn itj nå med det. Ingen som takke oss for jobben vi gjør når vi e sliten og klar, så æ får itj dårlig samvittighet for å itj si det lenger. Hadd det te å begynn med, men ikke etter æ har tygd på det. Legen sa til og med at æ skull skriv kontrakten først, også si det etterpå:) Vi ska nok få oss fast jobb ska du sjå:)

Lykke te du å:)

Annonse

hei!!

jeg fikk svakt positiv på testen i dag, så jeg også lurer på hvordan kolleger og sjefen kommer til å takle det om jeg blir gravid nå.

fikk nemlig fast 100% stilling nå på onsdag og begynner om ikke så lenge.

føler jo at jeg skjuler noe for de, men det er selvsagt en risiko bedriften tar ved å ansette unge damer med faste forhold..hehe!

så jeg kommer nok ikke til å si noe før jeg har jobbet litt i den stillingen.

men har det noe å si angående prøvetid i jobben om man får permisjon og penger og sånt?? noen som vet?

har vært i bedriften i et år nå (uten fast arbeidsprosent), men får jo nå ny prøvetid på 6mnd, har dette noe å si?

setter pris på svar=)

hmmm.. du har jobbet der i over et år det er jo bra og da kjenner du sjefen din regner jeg med. men det finnes mange møkkahuer der ute som ikke gir gravide den sjansen fordi dem er gravide, men sier ikke at det er pga graviditeten selv direkte, synd men slikt skjer. hvis han evt ikke skulle gi deg den stillingen pga du er gravid så regner trygdekontoret lønnen din de 6 siste måndene. hvor langt er du på vei? Syns du burde drøye den til du er 3-4 mnd. men alikevel så har du jo igjen 2-3 mnd igjen av prøveperioden. så lenge kan du ikke vente. 6 mnd altså. men skal jo mye til at han skal gjøre slikt.

Det er så utrolig synd at vi jenter i det hele tatt skal behøve å bekymre oss for sånne tanker, spesielt i dagens samfunn hvor mange må gå til de er langt over 30 år før de har fast jobb.... Og alle kan da ikke vente så lenge med å få barn...

Lykke til til oss alle, la oss prøve å overkjøre samvittigheten vår som best vi klarer:)

• 2 uker senere...

Uff, dette er skikkelig kjipe spørsmål. Alt kommer jo an på hvordan arbeidsgiveren takler situasjonen. Selv har jeg blitt innstilt som nr. 2 etter ei som skulle ut i fødselspermisjon. Det var riktig avgjørelse, hun hadde lengre erfaring enn meg, og jeg fikk lyst til å jobbe for den arbeidsgiveren ved en senere anledning (fikk tilbud om svangerskapsvikariat for henne, men takket nei).

Må bare oppfordre dere til å huske situasjonen til dere har ansvar for ansatte selv, og da jobbe for at dette ikke skal være noe problem.

Ellers kan det jo være en ide å snakke med tillitsvalgt på arbeidsplassen. Denne har taushetsplikt, og kan opplyse om hvordan tilsvarende tilfeller har fungert tidligere. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...