Gå til innhold

Noen som har tatt KS ved å gå gjennom morkaka Placenta praevia.

Sunniva- og Majamamma

Anbefalte innlegg

Har placenta praevia (forliggende morkake), på fremre vegg. Ergo blir snittet litt mer komplisert siden de trolig må skjære seg gjennom morkaka for komme til. Dette innebærer visstnok litt større blødningsfare for mor, og kan også være kritisk for baby i verste fall. Snittet skal utføres i uke 37, for å være sikker på at det ikke starter av seg selv før det.

Er litt bekymra nå, redd for alt fra morkakeløsning til for tidlig fødsel - men ikke minst for at KS skal gå galt. Skulle så gjerne hørt fra noen som har opplevd nettopp dette. Er nok overhysterisk, men ble veldig skremt av gynekologen.

Noen?

Fortsetter under...

heisann!

jeg har også foranliggende morkake, og skal etter planen ha keisersnitt grunnet seteleie.. skal på sykehuset i morgen på kontroll, og skal spørre han da.. trodde det er ganske normalt med foranliggende morkake, og det samme er jo keisersnitt.. de har ikke tidligere nevnt noe om ekstra komplikasjoner for meg i forbindelse med dette.. er forresten i uke 34.. skriver mer etter morgendagens møte jeg :o)

bolla: det er vel rett som du sier at foranliggende morkake ikke er så uvanlig. Men foranliggende og forliggende morkake er ikke det samme. Forliggende morkake - placenta previa, er når morkaken dekker fødselsåpningen.

Forliggende morkake skulle det vel være ca 1% som har siden 10% har det ved ordinær ultralyd samtidig som den flytter seg hos 90% av disse igjen.

Har selv placenta previa og skal også ha keisersnitt i begynnelsen av uke 37. Skulle også gjerne ha likt å høre fra noen som har erfaring med dette. Spurte legen på sykehuset om akkurat det med skjæring gjennom morkaken og han fortalte at de ikke akkurat skar seg gjennom den, men mer dyttet seg seg gjennom den med fingrene for å komme frem til babyen. At keisersnittet ble mer komplisert ville han nå egentlig ikke si, men jo, det kan gjerne blø mer enn normalt så de bestiller alltid inn mer blod ved slike KS. Babyen får de jo fort ut så jeg kan uansett ikke forstå at økt blødning skulle kunne utgjøre noen fare for babyen.

Det jeg imidlertid har lest er at hos 10% av alle med placenta previa er moraken på et vis "grodd" fast i livmoren - placenta accreta. Rissikoen for dette øker visst med antall tidligere keisersnitt. Når jeg spurte legen om dette fikk jeg til svar at - jo, de var jo alltid forberedt på at dette kunne skje, uten at han tydeligvis ville si noe mer om den saken. Det jeg har lest er imidlertid at den foretrukne behandlingen ved placenta accreta rett og slett er å fjerne hele livmoren for å klare å stoppe blødningene. Lurer på om dette er informasjon de gjemmer til dagen før keisersnittet, eller om dette er informasjon man ikke får i det hele tatt i håp om at alt skal gå ukomplisert for seg... Vel, bekymrer meg ikke veldig for at dette skal skje. Man skal jo da ha max uflaks. Samtidig, hvis det er slik at man har den minste lille rissiko for å faktisk ende opp uten livmor etter KS burde man bli forberedt på dette på forhånd.

Takker for informativt svar! Har selv ikke hørt noe om dette accreta, og jeg håper det er noe vi begge to slipper. Har fått de barna jeg vil ha, men vil vel egentlig beholde livmoren min. Har du hatt KS før? Det har ikke jeg, kun vanlig fødsel. Håper flere hiver seg på her, og forteller om sine erfaringer/kunnskaper om emnet. Er jo sjeldent, da... Ser at de sykehusene som er aktuelle for meg (Gjøvik, Elverum, Lillehammer) har ca 1000 fødsler i året, og siden vi utgjør 1% vil det jo da si at de utfører ca 10 KS i året pga dette. Det er jo ikke så mye, men forhåpentligvis nok til at de har den erfaringen som trengs. Vet også at de fleste med placenta praevia har den liggende mot bakre vegg - og da slipper de arbeide seg gjennom morkaka på samme måte. Det vil jo da si at kanskje under 5 operasjoner i året gjelder å ta ut babyen via placenta. Jaja, regner jo med at de kan sine saker.

Flere som vet noe om dette?

• 4 måneder senere...

Hei.

Jeg regner med dere har gjennomført ks nå, ser det er lenge siden innlegge ble skrevet. Håper det gikk bedre med dere enn det gikk med meg. Jeg hadde også foreliggende morkake.

Jeg hadde 1.keisersnitt okt 05, da gikk alt fint. Jeg ble kjapt gravid igjen og fikk gutt nr 2 okt 06. Det var 2 gang det ikke gikk så bra. Selve ks snittet gikk bra, men fikk store blødninger litt etter de hadde sydd igjen etter ks. Jeg ble kjørt inn på operasjonsstuen igjen og lagt i full narkose.

Våknet opp 4-5 timer etter på overvåkningen. Livmoren min hadde ikke trekt seg sammen, så de hadde operert meg i 2,5t for å stoppe blødningene. Det var nr før livmoren min ble fjernet. De hadde "badlet" den sammen. Ble liggende på overvåkningen 1 natt itilfelle de måtte inn igjen for å fjerne livmoren. Jeg fikk totalt 12 poser med blodoverføring.

Jeg fikk ikke beskjed at det var større risiko for blødninger pga morkaken. Jeg fikk beskjed etterpå at morkaken hadde vokst ut av livmoren. Festet seg i arret etter 1ks. Kunne sammenlignes med hvis man skar hull i en fotball. Da ville bløren "tyte "ut.

Nå er jeg 25år og mor til to skjønne gutter og fått beskjed leger og overleger om ikke å få flere barn pga komplikasjonene ved 2 ks. Jeg er heldig som har fått to friske gutter, men hadde planlagt 3.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...