Gå til innhold

Vertigo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vertigo, så flott at du tandemammer - er det noe du kan anbefale videre? Jeg synes det virker så koselig - innbiller meg at det kan være en fin måte å unngå søskensjalusi på. Eller? Håper på to tette, vet ikke helt hvor tette bare. Jeg vil gjerne amme snupp lenge, er litt redd en graviditet gjør noe med melka så hun ikke vil ha mer.

Klem fra:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg anbefaler tandemamming.

Og jeg tror definitivt det har vært med på å forebygge/hindre søskensjalusi her. Det er 23 mnd mellom jentene mine, og den eldste har alltid vært enormt avhengig av puppen. Prøvde en gang nrå hun var rundt året med nattavvenning, men aldri igjen... Puppen ble tom rundt halvveis i svangerskapet, men hun fortsatte å die. Så lykken var stor når det ble melk i den igjen - og hun begynte å legge på seg igjen. Vekten hennes stod stille i svangerskapet.

Men det er jo noen som ikke vil mer når melka endrer seg. Mange fortsetter å produsere en viss mengde, men hos meg ble det altså tørt.

I starten når Litja kom økte Storesøster frekvensen veldig - fra bare å ville ha ved innsovning og om natten til å ville ha hver gang Litja fikk. Ikke alltid like praktisk, men samtidig veldig greit, for da visste jeg hvor toåringen var når Litja skulle ammes - slapp å "underholde" henne på annet vis. Og de var så skjønne der de lå sammen, og Storesøster holdt hånden til Litja.

Nå ammer jeg sjelden begge samtidig. Og Storesøster er tilbake på pupp ved innsovning og om natta.

Søskensjalusi har vi vel ikke opplevd i det hele tatt. Litt konflikt nå som Litja er 8 mnd og tar seg rundt selv og tar lekene som Storesøster anser som sine og slikt, men ikke sjalusi på den "vanlige" måten når Litja var nyfødt/liten. Samtidig skal det sies at Storesøster er og har vært en pappajente av dimesjoner. Dette har nok også gjort at det ikke har gjort så mye at jeg ble mindre tilgjengelig en stund.

Og i tillegg til tandemammingen, tror jeg det at jeg bar Litja i sjal på magen de første månedene gjorde at hverdagen faktisk ikke ble så veldig forandret for Storesøster når Litja kom. Hendene mine var jo stort sett ledige for henne unntatt når jeg skulle amme - og da var puppen der :o)

En bok om emnet (den eneste i sitt slag?) er "Adventures in Tandem Nursing" av Hilary Flower. Den er amerikansk og har amerikanernes detaljgrundighet. Men masse nyttig stoff hvis en er interessert. Omhandler amming både gjennom svangerskapet og etterpå.

Jeg har lånt den, så vet ikke hvor den kan kjøpes, men en Google finner det nok.

For meg var forresten tandemamming noe jeg leste om første gang i Gro Nylanders bok "Mamma for første gang", og jeg avfeide det som uaktuelt. Men så var Storesøster den hun var, og jeg ble gravid igjen når hun var ca 15 mnd - og langt fra klar til å slutte med pupp.

Var redd for å få "kjeft" fra jordmor når jeg sa at jeg fortsatt ammet, men hun bare lovpriste det, og spurte om jeg hadde tenkt på tandemamming. Mente jeg sterkt burde vurdere det! Og så ble veien til mens vi gikk - og her er vi.

Men du må ha lyst til det og være motivert for det. Jeg har mer enn en gang vært sliten av å ha en på hver pupp - særlig når Storesøster har "intense" netter. Men så ser jeg hvor glad hun er i puppen, og hvilken ro det gir henne - og så er alle tanker om å avvenne henne før hun selv ønsker det borte.

Dette ble langt - men jeg brenner for saken ;)

Lykke til med veien videre!

Skrevet

Noen dager siden sist jeg var her inne, har vært endel på tettinntil i det siste i steden. Men, tusen takk for flott svar. Jeg tar vare på denne tråden til senere bruk, er jo ikke gravid enda men håper å bli det om ikke altfor lenge. Det høres helt nydelig ut å amme begge sånn du gjør, heldige barn du har.

Kjenner meg mye igjen i det med at veien blir til når man går, sånn har det vært her også. Snupp er ganske "krevende", men etter at jeg begynte å leve på hennes premisser er alt bare kos her. Vi bærer og nattammer, og har det bare koselig. Ikke noe gråtekur eller nattavvenning her enda, dvs gråtekur blir det aldri og nattavvenning håper jeg i det lengste går av seg selv.

Enig med deg at bæring er flott, det koser vi oss masse med og kommer til å gjøre lenge!

Klem fra (pixie)

Skrevet

Og forresten en ting til - har du en fast pupp til hvert barn eller gir du om hverandre?

Skrevet

Lenge siden jeg har vært her også ;)

I starten rullerte jeg på hvem som fikk hvilken pupp, men det ble litt styrete å alltid sørge for at det var nok melk til Litja, og så hadde Storesøster fast side om natten, så da ble det etter hvert til at de fikk en pupp hver.

Så nå kan Storesøster peke på "sin" pupp og fortelle hvem det skal være at det er hennes pupp...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...