Gå til innhold

Hjelp! Gutten min på 18 mnd biter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det skjer nesten hver gang han kommer i hendene.Når jeg tar han opp i fanget, selv om han kommer og vil opp selv også.. Nå nettopp klatret han opp bak meg på stolen og bet seg fast i ryggen min. Søsteren angriper han hele tiden. i natt var han urolig, og da tok jeg han opp i sengen vår. Tror du ikke han klep og bet skikkelig da også? I halvsøvne til og med.. Er sååååå oppgitt!!!!

Saa han kosebiter altsaa. Saa festlig (not).

Da jeg var trillepike til en biter ble det ikke slutt paa det foer man begynte aa vise hva han gjorde og la taarene trille... Og saa forklare at du blir veldig lei deg og ikke vil kose med ham naar han biter og klyper.

Hei!

Jenta mi på 14 mndr gjør også dette. Derfor har jeg lest litt om hvorfor små barn gjør dette.

Skal referere litt fra boken, jeg. Så kan du vurdere selv:

"Det er ganske vanlig at ettåringer biter andre. En del toåringer biter også, mens det ikke er så vanlig blant treåringer.

Det at barn biter, har ulike årsaker avhengig av hvor gammelt barnet er. Antagelig biter babyer og ettåringer fordi de liker den følelsen de får når de biter.

Ut fra våre reaksjoner skjønner ungen etterhvert at det gjør vondt for den som blir bitt. Det fører til at en del stopper å bite, mens andre finner ut at det kan brukes når man er sint. Gradvis blir bitingen mer aggressiv, og toåringer biter vanligvis fordi de er sinte.

Etter hvert oppdager barnet også at det å bite gir en masse oppmerksomhet. Riktignok i form av kjeft, men det skjer iallefall noe.

Problemet er at du ikke bare kan overse biting, for det å bite gir flere effekter enn bare din oppmerksomhet.

Uansett hva du gjør, vil toåringen synes det er deilig å bite hvis han er sint, og det har en viss underholdningsverdi, fordi det andre barnet som regel begynner å hyle.

Ref. videre..

Har du en motorisk biter, bør du fotfølge ungen et par ukers tid i ALLE sammenhenger. Hver gang han åpner munnen for å bite, stopper du han med en hånd mot panna og kommer med kort "hjernevaskende" kommentar: "Ikke bit vet du!". Håpet er at han etterhvert skal høre din stemme i hodet hver gang han skal til å bite.

Har han allerede bitt, må du være svært nøye med å ikke gi han mere "belønning" i form av oppmerksomhet, sett deg med ryggen mot han og trøst offeret for harde livet.

Løft det andre barnet opp, godsnakk med det og bær det gjerne vekk, slik at ditt barn blir sittende alene en liten stund.

Ikke begynn med å kjeft. Bare ignorer biter`n en liten stund.

Sørg også for at barnehagen følger samme oppskrift."

Puhhhh Dette var mye skriving.

Håper det hjalp deg litt da.

Klemmer fra

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...