Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #1 Del Skrevet 17. august 2006 Jeg er i uke 19 og kjemperedd for fødselen... Så har jeg hørt så mye negativt om Tromsø (UNN) og hvor vanskelig det er å få KS. De ansatte der er veldig for en "naturlig" fødsel, men det hjelper ikke meg og min redsel (er nok sikkert angst:-/)... Dessuten er jeg passe drita lei (sorry mitt nordnorske uttrykk, men mener det!) alle de som prater at fødselen skal være så NATURLIG!!! Er det noen som har erfaringer med Tromsø? Hva skal til for å få KS? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5967636-keisersnitt-i-nord/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. august 2006 #2 Del Skrevet 18. august 2006 Du bør ta opp din fødselsangst med din jordmor. Da kommer hun til å sende deg på samtaler med sykehuset. Jeg har selv fødselsangst og går nå til samtaler med jordmor på mitt sykehus og dette skal jeg gjøre en tid framover for å finne ut hvordan jeg skal føde. Vi prater om alternativ vanlig fødsel, prøvefødsel eller planlagt keisersnitt, og jeg skal selv få bestemme hva jeg ønsker. For å hjelpe meg med mitt valg av fødsel/keisersnitt og for bearbeiding av fødselsangst så sender sykehuset meg også til psykolog i tillegg til samtalene med sykehuset. Jeg vet at i Tromsø har de spesialister på fødselsangst, fordi jordmor på mitt sykehus (i finnmark) hadde tenkt å sende meg til spesialist i Tromsø som kunne hjelpe meg med mitt valg. Jeg er sikker på at hvis du tar kontakt tidlig og legger fram din angst så tar de deg på alvor. Selv om de fleste jordmødre i utgangspunktet sikkert anbefaler vaginal fødsel så tror jeg ikke de kommer til å presse deg. Du bør ihvertfall forsøke, også vil jeg anbefale deg å ta kontakt tidligst mulig i svangerskapet slik at de blir klar over din angst tidligst mulig. Selv har jeg ikke bestemt meg enda hva jeg ønsker. På en måte vil jeg føde vaginalt, men vet ikke om jeg klarer det. Kanskje jeg ender på en prøvefødsel... jeg synes nå det er et vanskelig valg selv om jeg er livredd for vanlig fødsel. Er veldig gla for at jeg har vært åpen om fødselsangsten og at jeg får samtaler både med sykehus og psykolog. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5967636-keisersnitt-i-nord/#findComment-5973122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma070706 Skrevet 19. august 2006 #3 Del Skrevet 19. august 2006 Hei. Har selv tatt ks ved UNN nå i sommer. Til tross for hasteks forrige gang, og samme styret i dette svangerskapet ble jeg i utgangspunktet nektet ks. Lillegutt lå i tverrleie, men neida - overlegen bestemte at fødselen måtte starte, og så fikk vi ta det derifra (til tross for at tre andre leger mente ks..) Men, heldigvis på den siste kontrollen fikk jeg en kvinnelig lege som bastant ga beskjed om at jeg skulle ha ks da det ganske så sikkert kom til å bli ks uansett, og den avgjørelsen skulle hun stå for! (uke 39) Under operasjonen var overlegen tilstedet, og han var så sur at han hilste ikke engang... Det var samtidig en annen som hadde forliggende morkake som også ble nektet ks. En ubetydelig komplikasjon-sa de ved UNN. Hun måtte prøve å føde først. Fødestua her på stedet henviste henne da til Harstad, hvor hun fikk innvilget ks umiddelbart. Dette skulle vært avklart for lenge siden, sa jordmora der (jenta var da i uke 38). Min erfaring er at UNN er helt håpløs når det gjelder planlagte ks(sikkert ikke uten grunn at det snakkes på folkemunne om hvor vrange de er), så hadde jeg visst det jeg vet i dag, hadde jeg bedt om å bli henvist til Harstad først som sist. Hadde spart meg for mye "gråt og låt" - og et vanvittig psykisk stress. Vil til sist si at personalet ellers var fantastisk ved barselavd. Likeså jordmora vår. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5967636-keisersnitt-i-nord/#findComment-5988982 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. august 2006 #4 Del Skrevet 22. august 2006 Har en venninne som har kraftig fødselsangst etter heftig setefødsel på UNN. Nå ønsker hun ks, men de i Tromsø vil ikke gå med på dettte. Hun har snakket med Harstad, som sier at hun er hjertelig velkommen dit for KS... Jeg kjenner jeg blir så forbanna for at de i Tromsø er så tverre!! Noen tips for hvem man bør prate med i Tromsø? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5967636-keisersnitt-i-nord/#findComment-6025760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå