Gå til innhold

Hvorfor ikke vaksinere mot toxoplasmose?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har leste en del om denne parasitten. Og det er en ting jeg ikke forstår. Jeg sitter jo her og skulle ønske jeg en gang hadde hatt sykdommen - for da ville jeg vært immun. Så når dette er en såpass vanlig ting å få, men allikevel så ille for det lille barnet i magen - hvorfor kan vi ikke vaksinere oss mot dette? Går det kanskje ikke an?

 

Det skumleste synes jeg er at det sies at man ikke engang behøver få symptomer på toxo, så da er det jo ikke så lett å sette i gang en nødvendig antibiotikakur om man skulle være så uheldig å ha blitt smittet....

 

Hmmmm - skulle jo ikke bekymre meg så fælt nå når jeg er gravid for andre gang.... men føler jo noe av flaksen kanskje er brukt opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje de ikke har funnet vaksinen enda? Vet ikke så mye om denne sykdommen, når er det man kan bli smittet og hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke hørt om det går an å vaksinere seg mot denne! Jeg har skaffet meg en kattunge, og jeg må daglig tømme kassen for dritt! Nå har det seg sånn at jeg har lest mye om dette før jeg skaffet meg katt, og den eneste muligheten for smitte er hvis dritten har ligget i over to dager. For parasitten bruker så lang tid på å klekke ut! Og hvis du skulle være så uheldig å få den gamle dritten i munnen! Den eneste muligheten for å få toxoplasmose er via munnen! Så derfor har jeg forhåndsregler som, bruk spade eller hansker til å fjerne dritt! Ta det i såfall med en gang, og vask hendene etter hver gang man har koset med katten eller fjernet dritten fra kassen! (ble mye drittprat her...hehe)

Min mor har alltid hatt katt, og hun har fått 4 friske barn...så jeg tror at det skulle gå greit om man tar forhåndsregler!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mente ikke være anonym (er HI).

 

tror ikke jeg begir meg ut på å forklare dette, men det er grunnen til at vi ikke skal spise rått kjøtt, og at vi skal vaske grønnskaker godt og holde oss unna katteavføring. Bare google på Toxoplasmose og du finner plenty detaljer.

 

Men det er nesten best å vite minst mulig om hva som kan skje - bare følge anbefalingene... Blir litt i overkant mye å bekymre seg for synes jeg.... gikk jo veldig bra sist :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...