Gå til innhold

trøske uten beleg i munn på baby? Går det an?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg kan ha trøske. Klør ofte på brystene. Det kan småstikke litt i dem og i blandt. Har undersøkt munnen til sønnen min uten å finne noe hvitt belegg. Han har blirr en del mer sutrete i det siste. Tar hendene i munnen hele tiden og er litt urolig under amming. Noen som kjenner seg igjen i symptomene? Har dere hatt trøske da?

Fortsetter under...

Hadde det sånn når jeg ammet.. trodde det var normalt så jeg gjorde ikke noe med det.. ga seg når jeg sluttet å amme.. Men snuppa var ikke urolig da, men hun er det nå med flasken og stikker fingrene inn ved hver minste annledning.. men det er nok tennene som plager..

Men er du bekymret så ring legen...

- det kan være sopp du har.Du kan starte med en mild kur (anbefalt av ammespesialist Elisabeth Helsing) med naturell yoghurt eller kulturmelk - det stabilisere miljøet og blir vanskligere for soppen å leve. Behandle både deg og baby med det - smør deg selv etter hver amming og la lufttørke - fuktighet er god grobunn for sopp. Baby kan du pensle 4 ganger om dagen ( eller så mye du suns det trengs - har ikke oppskrift på dette - bare sunn fornuft)

Eller du kan ta kontakt med lege og få respt på mycostatin mikstur til baby og mycostatin salve til deg ( helst ikke kremen , den må vaskes av - det trenger ikke salven).

Mycostatin tas ikke opp av kroppen og er en ufarlig kur og ta. Unasett behandling skal begge behandles. Du smører etter amming . baby 1 ml x 4 - kan tynnes ut med vann og pensles på (Selv brukte jeg 0,5 ml x 8 - da 1 ml er mye for en baby - og sterk i smaken)

Husk å bruke engangsinnlegg i mellom bh/ullinnlegg slik at at du ikke smitter deg selv igjen. skiftes ved hver amming. BH (og evt ullinnlegg) må vaskes på min 60 grader. smokker og leker må kokes.

Kan du ha sopp andre steder enn brystene, feks nedentil? Da trenger du kanskje en tablettkur. legen kan sjekke på relis.no eller ta kontakt med nsasjonalt ammesenter om han er usikker på hva ammende kan ta.

Lykke til!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...