Kæmma og trultene Skrevet 17. august 2006 #1 Del Skrevet 17. august 2006 Jenta vår er nesten 3 mnd. Hun har lenge lagt seg rundt 22, og sovet til 6-7. Nå er min sambo og jeg litt uenige i om vi skal lage en rutine eller ikke - jeg vil gjerne legge henne rundt 19-20, sånn som små barn "skal" i mine øyne, mens han mener det ikke er så farlig siden jeg og hun ikke har noe vi skal rekke på menge måneder, og dermed ikke trenger pese med å legge henne tidlg. Hva gjør dere? Og hvordan innførte dere evt tidligere leggetid? Er bortskjemt med hel natts søvn nå, men er redd hun vil komme til å sove lenger og lenger om morgenen hvis vi ikke endrer leggetiden. Så får jeg heller ta et nettmåltid til hun blir større. Tar det lang tid før de evt hopper over nattmaten? Ble mye spm og litt rotete dette, men blir glad for svar! =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. august 2006 #2 Del Skrevet 21. august 2006 TIDLIG absolutt!Ingen tivl om..for det første selv om barnet evt sover dårlig gjennom natta får hun nok med søvn og for det andre du får(eller begge to) mye tid for deg selv på kvelden.Det trengs! Jeg har tre gutter og har alltid gjort det slik.De står opp også tidlig men jeg er A menneske og har ingen problemer med.Husker bare at når det kommer kveld så har man mye tid igjen:-) Har alldri skjønt at folk holder barna våken til 22.30? Hva er poenget liksom? Kos eller...det gjør man i ettermiddagen(eller i løpet av dagen= og dessuten barn får fine vaner for å legge seg tidlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/#findComment-6008311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. august 2006 #3 Del Skrevet 27. august 2006 Vi og de fleste vi kjenner med barn nr 1 la barnet på denne tiden i begynnelsen, og så justerte det seg selv etterhvert som de blir eldre. Det går av seg selv, fordi du merker at de er trøtte og så blir det til at man legger de litt tidligere. Se ann barnet ditt og kanskje trappe ned til halv ni -ni, men sakte men sikkert. Hvis du plutselig begynner å legge henne mye tidligere så kan du risikere at hun våkner igjen på kvelden, eller tidlig (men det er ikke sikkert da...) Men hvis du har et barn som sover godt nå, så hadde ikke jeg rokket så mye ved det... Det er mange som sliter med soving i perioder, så hvis dere har noe som fungerer så la det være!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/#findComment-6090225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katta & Lille Plom Skrevet 29. august 2006 #4 Del Skrevet 29. august 2006 Vår jente la seg også i 22-tiden ved den alderen, og jeg følte også at hun etterhvert burde begynne å legge seg tidligere. Vi hadde et noe overtrøtt barn som bare spiste og spiste og makket og var sur fra 19-tiden helt til leggetid, og vi skjønte faktisk ikke at hun bare var trøtt før det var gått nesten to uker... *gremme seg* Så bestemte jeg meg for å ordne opp, og bare for moro skyld prøvde jeg å legge henne halv åtte. Tenkte at om hun våknet om to timer gjorde ikke det noe, vi var jo vant til å være utslitt uansett. Men tro det eller ei, jenta sov helt til halv åtte dagen etter! Neste dag prøvde jeg også å sikte meg inn på legging halv åtte for å se om suksessen gjentok seg. Vi hadde henne i seng til åtte, og hun sov til fem, fikk mat og sov til halv åtte. Siden har det vært litt frem og tilbake, men vår konklusjon er at bare hun sover før kl halv ni om kvelden, sover hun som oftest elleve timer, kun avbrutt av et lite nattmåltid. (Hun har alltid sovnet av seg selv etter mat om natten, derfor synes ikke jeg det er så farlig om hun en sjelden gang sovner på puppen om natten) Nå er det sjelden hun våkner før syv om morgenen, og det er ikke alltid hun våkner om natten for å få mat. Min mann sa også som din, at det var jo ikke så nøye med leggerutiner siden jeg bare hadde fri og var hjemme uansett, men vi er begge glade for at vi ikke hørte på ham :-D Det handler jo også om å opprettholde selvfølelsen, og slike ugjennomjtenkte utsagn som noen menn kan komme med, virker ikke akkurat styrkende. Stol på mammahjertet ditt, du :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/#findComment-6117702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. september 2006 #5 Del Skrevet 16. september 2006 Da jenta mi var 3 måneder startet natta for henne også på den tida. Hun begynte også på den tiden å sove HELE natta gjennom uten mat. Gradvis pørvde vi å legge henne tidligere, var obs.på når hun gjespet og hned seg i øynene. Tok ca 1/2 time tidligere med jevne mellomrom. Fra hun var 5 måneder sov hun fra kl 19, uten oppvåkning og til morgenen ca 6-7. Så fikk hun flaska si, og sov videre til 08.30-09.30. I perioden som vi la henne tidligere, tok jeg henne opp om morgenen kl.09. Da skulle dagen her i huset begynne. Tror det også hjalp til at kveldsleggingen var grei å flytte fram. Veldig deilig når hun spver søtt kl19, og vi voksne kan legge bena på bordet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/#findComment-6339902 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Only Skrevet 17. september 2006 #6 Del Skrevet 17. september 2006 HUn vil nok justere leggetiden etterhvert. Husk hun er ikke i så mye aktivitet nå, men blir mer og mer aktiv. Datteren min justerte leggetiden fra 23.30 ned til 20.00 etappevis og da hun var 6 mnd var hun i seng klokka 20.00. Ikke stress med det, for de regulerer seg selv. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5966029-uenige-om-leggerutinertrenger-erfaringer/#findComment-6343209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå