Gå til innhold

November: Hjelpepleier/pleieassistent


yvonne77

Anbefalte innlegg

er det noen av novembermammaene her inne som er det? Prøver å finne ut av hvordan permisjonsreglene er, men det er jo en jungel... I Danmark (har bodd der i sju år) var de veldig lette å forstå; alt helsepersonale går på permisjon 8 uker før termin. men ho på aetat sa at det bare er tre uker her??? Har nettop flytta hjem igjen, så jeg har ikke jobb ennå, og blir vel vanskelig å få det med stor mage... Og hvem klarer å jobbe på sykehjem ol. med diger mage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Er hjelpepleier og har jobbet i Hjemmetjenesten i kommunen inntil jeg ble sykemeldt i begynnelsen av juni grunnet bekkenløsning.

Det stemmer nok at vi her i Norge går ut i permisjon 3 uker før terminen. Men så har vi også en lov som sier at ingen arbeidsgiver kan la være å annsette en person på grunnlag av at personen er gravid. Det synes jeg er ganske bra. Du er jo i en litt spesiell situasjon siden du er flyttet hjem fra et annet land, så jeg har villet tatt kontakt med trygdekontoret i kommunen for å høre hvordan tingene blir. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene sier vel at vi skal ta ut minst 3uker av permisjonstiden før terminen. Tolker det slik at det er fritt opp til oss om vi vil ta større del av permisjonen på forhånd. Ulempen er jo at det da blir mindre tid igjen til å gå hjemme med barnet etter at det er født. Men når man jobber med pleie, har man jo stor sjanse for å bli sykmeldt mot slutten pga tungt arbeid, så vi får jo gjerne være hjemme lenger enn de 3 ukene uansett.

 

Det er ikke lov for arbeidsgiver å diskriminere noen ved ansettelse pga av at vedkommende er gravid, men selvsagt skjer det likevel. Det er jo vanskelig å bevise at det er graviditeten som var årsaken til at vi evt. ikke ble ansatt, så jeg tror nok arbeidsgiver i praksis kan gjøre litt som han/hun vil... dessverre. Men hvis du ikke er synlig gravid, trenger du heller ikke å fortelle at du er gravid når du søker på jobb/er til intervju, for det har jo ikke arb.giver noe med!

 

Selv er jeg sykepleier, jobber natt ved et sykehjem. Har termin i november, og er i full jobb ennå.

 

Lykke til med jobbsøknader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...