Gå til innhold

Fødsel / pudendalblokkade

Anbefalte innlegg

Halla!

Eg fødde på Haukeland, og der var ei eldre jordmor som kom galopperande inn og skulle legge ein pudendalblokkade (heiter det legge? Eller sette? Anyway...). Den hadde null effekt følte eg, og dette vart bekrefta av jordmora etterpå. Den hadde ikkje fungert.

Har lest at pudendalblokkade er "på veg ut" og at yngre jordmødre ikkje lærer kunsten. Lurer berre på om det er nokon her som har fått denne forma for smertelindring, og det faktisk har virka?

Leste på fødselstråden her at Hufsemor óg fekk pudendalblokkade utan effekt. Er det berre Haukeland som framleis driv på med dette? Og kvifor i alle dagar fortset dei med det om dei ikkje klarar å stikke riktig? For det gjorde noko inn i ***** vondt då ho prøvde å setje bedøvelsen, hadde klart meg langt bedre utan...

Nokon med "pudendalerfaring"?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5964607-f%C3%B8dsel-pudendalblokkade/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er visst berre dei eldre jordmødrene som "kan kunsten" men så er spørsmålet då om dei kanskje ikkje kan det likevel... Det var ei ung jordmor som var "hovudansvarleg" ved fødselen min, men ho tilkalte altså ei eldre dame for bedøvelsen.

Det virkar som om dei ofte prøvar pudendalblokkade viss fødselen går for fort for epidural, for effekten av blokkaden skal visst komme med det same...

Jeg fikk pudental og syntes det hadde masse effekt. Men vet ikke om det kommer an på fødselen.. Jeg kom inn på sykehuset med full åpning og pressrier, riene kom nesten i ett og jeg følte at det gikk litt fort for meg.. Pudentalblokaden dempet riene litt og tok bort det værste presset i underlivet. Fikk også lystgass og pustet ivrig i den mens hun stakk.. hi hi... ;o) Sambo sa etterpå at sprøyta var vanvittig stor.. Jeg fødte forresten på Ullevål og jordmoren var kanskje i 30-årene et sted.

Så bra at det faktisk fungerar då. Var vel berre eg som var uheldig (og det finst jo dei som har null effekt av epidural og). Eg fekk og satt sprøyta (og ja, den var SVÆR) ved omtrent full opning og veldig hyppige/smertefulle rier.

Var det to laaaaaaange sprøyter som ble satt i skjeden?

Hvis det er tilfelle, fikk jeg også det på Haukeland. Var helt sinnsykt vondt - mye verre enn å føde!! Sambo stakk inn på badet og tittet ut gjennom dørsprekken da jordmor (og ja, hun var av den eldre garden) tok frem sprøytene.

Hadde absolutt ingen effekt, for vesla kom rett etterpå. Påstod at det hjalp på syingen, da, akkurat som om ikke det hadde vært bedre å ha vært de sprøytene foruten......

Hadde ingen annen form for smertelindring:-)

Annonse

Uff, å få satt den var helt forj... Laaaangt oppi der satte de den med TO stikk og alt det forgjeves?

Det verste var at da jeg fødte min andre, så ville jordmoren jeg hadde da foreslå det til meg (dette sa hun etter fødselen). Hadde ikke tatt i mot hvertfall. Skal aldri mer ha pudendalblokade og ikke vil jeg anbefale det til noen heller.

Jeg fikk denne bedøvelsen på sykehuset i Kristiansand av ei dame i 30-åra. Hun var ikke norsk så vet ikke om hun har lært det i Norge eller muligens i utlandet. Men det var noe inni h........... vondt å få den satt. Enig at det nesten var verre enn fødselen! Ikke funket den på mer enn en side heller. Og det merket jeg først når de skulle sy, ergo hadde den vel ikke mye effekt ; )

Jeg takker i alle fall nei hvis noen skulle foreslå det neste gang.

Hmm...

Eg kjem nok garantert til å takke nei eg og, dersom eg skulle få tilbudet igjen ved ein eventuell neste fødsel. Og i og med at det var null effekt av sprøytene første gang, sette dei ein ny dose etter fødselen, for å gjere syinga mindre smertefull. Og eg kan love at å få dei to stikkene *etter* fødselen i tillegg, det var for****! Skulle liksom vere ferdig med å ha vondt då.

Urgh!

Jaja, det er "kjekt" å høyre at andre har hatt liknande erfaring som meg, eg kjem definitivt til å takke nei neste gong, viss det fungerer i så få tilfeller...

Fikk også dette når eg fødte, og hadde absolutt INGEN effekt!!

Gjorde bare j***** vondt å få satt!!

Samboer sa at det så helt grotest ut når de satte den, to stikk og hadde en litt yngre jordmor som gravde å gravde der inni for å treffe riktig noe hun tydeligvis ikke gjorde siden jeg ikke kjente noe virkning.

JOrdmoren sa mens hun gravde og leitet og jeg lå å klagde at det var vanskelig å treffe nervene og visst hun ikke traff riktig virket det ikke!!!

Stemte det ja, og hun ba meg ligge i ro når hun holdt på der inne i tillegg!!!

Nei var nesten verre enn fødslen det derre, og hjalp ikke noe på syingen etterpå heller!!!

Skal aldri ta det igjen nei og anbefaler det absolutt ikke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...