Gå til innhold

Allergier og foster i mors liv..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Håper noen kan hjelpe meg...jeg har en overengasjert svigerfamilie som mener at jeg ikke må spise nøtter eller skalldyr (eller masse andre ting) pga at da blir babyen dødelig allergisk, joda det er vitenskapelig bevist, og hvis jeg spiser dette kan jeg likeså godt bare drikke og røyke også! (De formulerer seg ikke så krasst selvsagt men dere skjønner at det er hormoner inni bildet her, hehe.)

Er det noen som vet om en god artikkel på nett el.l. som belyser dette med "allergier og mors diett" å gjøre?? som jeg kan skrive ut og ta med og vise til dem?

Det hele begynte med at min svoger (på andre siden) dykket og hentet opp MASSE fine kamskjell som jeg fikk med meg hjem halvparten av, og som min svigerfamilie fikk vite om, hvorpå en kjempedebatt raste i flere timer. Veldig artig!

Er det farlig for meg å spise disse hvis de har vært frosset i noen dager og så stekt helt gjennom? Jeg trodde ikke det, men kanskje jeg tar feil? Jeg er så glad i kanskjell, sukk! Jaja de er jo i frysen så da får jeg evt vente da, til jeg er ferdig med amming og alt og det...de holder seg vel i et par år.... ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såvidt jeg vet er det ikke noe du spiser i svangerskapet som direkte gir fosteret allergier, det er etter du har født og ammer at slike reaksjoner kan oppstå.

Ville heller vært forsktig i ammeperioden med forskjellige matvarer, slik som jordbær, reker, kål, etc.. Prøvd forsiktig med litt og sett an reaksjonen på ungen.

Nå er det jo en del matvarer man skal være lett forsiktig med i svangerskapet, men det er pga bakterier/annen smitte som kan gjøre deg syk, f.eks toksoplasmose fra uvaskede grønnsaker/frukt, bakterier i rått kjøtt, for mye tungmetaller og så videre.

Ta en titt her:

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

Skrevet

Det er akkurat det jeg også har forsøkt å videreformidle til dem, men neida, det er vitenskapelig bevist at peanøtter og skalldyr er det farligste i verden for foster...hehe.

så er jo dette folk som setter sin lit til blodtypedietten også, og synes "åndenes makt" er interessant og spennende...hihihi

Skrevet

PS takk for linken!

Skrevet

Bare hyggelig :-)

Det står til og med at det ikke er noe mat den gravide bør passe seg for med hensyn på fosteret og allergi..

Skrevet

Hei:) Jeg har en sønn på 14 mnd som ikke finnes allergisk for noe.. ( som jeg veit ihvertfall ) Og jeg spsite så mye kamskjell, reker og alt jeg kunne spsie av fisk jeg så lenge jeg var gravid.. var litt forsiktig i begynelsen når jeg ammet.. men ettter 6 mnd spiste jeg alt...

Er det mange i familien deres som er allergiske da?

Skrevet

Ja litt allergier er det, både min mann og svoger er pollenallergikere og svogeren er sånn "spis-en-nøtt-og-døøø"-allergisk for nøtter, men noen ER jo bare allergisk, det trenger ikke være fordi svigermor hadde nøttedilla i svangerskapet! Hun er jo hellig overbevist om det, da...

Og svogeren min bor i USA, det KAN jo hende de har andre retningslinjer der, men jeg tenker sånn at hvis norske myndigheter sier det er OK så stoler jeg mer på dem!

Jeg har høysnue også, så jeg krysser alt jeg har for at småen skal slippe det...men at eventuelle allergier er min skyld vil jeg ikke ha på meg! :)

Skrevet

jeg tror at barnet er ganske beskyttet i magen din.

jeg har en del i familien min som har allergi,og min datter er også blitt allergisk.

Å jeg tror ikke det er noe jeg har spist,men at det bare er noe som ligger til familien.

på min mors side ligger det en del allergi, å jeg har selv hatt mistanke om å være overfølsom over noe.Min mann har pollen,katt og gress allergi.

å det var en som sa at hvis jeg og min mann hadde vært frisk,så hadde mitt barn også blitt det.

Men har hørt at hvis moren har allergi,så er det 50 % sjansje for at barne får en allergi, å det er 75% sjansje hvis faren har en allergi.

jeg er nesten forberedt på at mitt andet barn også blir allergiker.

Ang det med blodtype dieten, så viser det seg jo at de som går på det,bir "underærnerte" på noen områder.

men det finnes alltid noen teorier fra "hobby forskere" der ute, men så lenge det ikke er vitenskapelig bevist, så tar jeg det ikke så alvorlig.

Skrevet

forresten,....så kom jeg på at jeg leste en artikel om at hvis babyen var allergisk så kunne den dø i magen av allergi sjokk hvis den fikk noe den var allergisk over.

men det kan jo ikke stemme, for da hadde jo svogern din ikke overlevd fødselen.

så jeg tror det var en da en artikkel fra en "hobby forsker"

Skrevet

Hei Abrakadabra... :))

Jeg leste noe om dette inne på babyverden.no se litt inne på den siden du... :))

Ikke noe av det vi spiser kan frem bringe alergi hos barnet... :))

Håper det går bra med deg... :))

Klem fra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...