Gå til innhold

Bleier??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tøybleier eller engangsbleier? Hva velger dere og hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

engangs bleier.

mye jobb med tøy bleier, med vasking å greier. tøy bleia tas på og kastes når den er full, slipper grise mere med den etterpå da.

Skrevet

menta engangsbleia tas på å kastes osv

Skrevet

Vi skal også bruke engangsbleier.Mindre griseri,bare å kaste hele dritten etter bruk.Vet også att det ikke er særlig poppis med tøybleier i barnehagen der både jeg og babysen skal være.

Skrevet

Om årsaken til valget av tøy bleier er miljø,(?)- så er det dokumntert at det ikke er mindre miljøskadelig pga bruk av vaskepulver, tøymykner, vann og strøm....

Skrevet

Aftenposten 27. september 2001:

"Guttebabyer som bruker engangsbleier kan få dårlig sædkvalitet hevder tysk professor. Man fant ut at temperaturen i pungen var betydeli høyere, opp til en grad , hos guttene som brukte engangsbleier i forhold til dem som brukte tøybleier"

NTB mai 2000: Miljøskadelig stoff i bleier.

I Sverige er det miljøskadelige stoffet TBT (tributyltenn) oppdaget i bleier fra produsentene Pampers, Bennetton og Ficies. TBT kan føre til hormonforstyrrelser melder NRK. Det er miljøorganisasjonen Greenpeace som har sørget for at en rekke bleietyper er blitt undersøkt. Organisasjonen krever at bleien fra Pampers fjernes fra butikkhyllene. Ifølge Greenpeace kan miljøgiften tas opp direkte gjennom huden.

Av hensyn til miljøet:

Engangsbleier til 180.000 bleiebarn i Norge gir årlig 60.000 tonn ikke resirkulerbart avfall.

Av hensyn til kostnaden:

I følge forbrukerrådet kan man i løpet av bleieperioden regne med følgende omkostninger:

med engangsbleier kr 12.000 - 14.000

med tøybleier kr 1.400 - 5.000 (Avhengig av løsning)for bleier som oftest brukes til flere barn. Vask ca. kr 1500 pr barn

Av hensyn til barnet:

Jevn temperatur også med våt bleie.

Forebygger sår stump, ammoniakken brytes ned i lanolinet (forsåpning).

Unngå forhøyet temperatur i pungen hos guttebabyer. Undersøkelsen er gjort av professor Wolfgang Sippell. Artikkelen kan leses her:

http://adc.bmjjournals.com/cgi/reprint/83/4/364.pdf (sløyf .pdf hvis du ikke har acrobat-reader)

Skrevet

TRor vi går for engangsbleier, selv om tøybleier er mye bedre for babyen.. Men har lyst å prøve tøybleier da. Vet selv hvor jævlig det er å bruke bind. Klør og blir klam og lukt etc etc (å ja, jeg skifter OFTE) Men engangsbleier er jo mere praktisk og mindre arbeid da, redd latskapen seirer dessverre. Synd de ikke finner på en engangsbleie som er mere hudvennlig syns jeg.

Skrevet

Vi skal prøve tøybleier. Både pga miljø og stumpen på babyen.

Jeg synes det er så billig å kjøpe en startpakke til å teste ut tøybleiene så vi vil gjøre et forsøk.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg ska også prøve tøybleier. Blir det veldig upraktisk og mye arbeid så går jeg nok over tilengangsbleier, men jeg vil ihvertfall ha prøvd det. Når man først har kommet inn i rutinene med vasking så er det nok ikke noe særlig mer arbeid enn engangsbleiene. Og når de er så mye bedre for babyen og mye billigere for oss foreldre så synes jeg det er verdt litt ekstra arbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...