Gå til innhold

sykemelding fordi man er sliten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere her skriver de er sykemeldte fordi de er slitne. Går det an altså? Jeg trodde det var kjempestrenge krav til sykemelding og at legene måtte krysse av en slags kode på hva sykemeldingen gjelder ifht Trygdekontoret. Men finnes det virkelig en kode/diagnose som heter "sliten"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt eksempel :

1-åring som er vilter (må leveres/hentes i b.hage hver dag).

Sv.skaps-kvalme og jeg er SLITEN...

så jeg orker ikke jobbe 100 %...

ingenting som heter SLITEN...men,du sier jo at du er DÅRLIG OG SLITEN og at du ikke klarer å utføre jobben din 8 timer hver enestedag!

Og da setter de vel "svangerskapsrelatert" på sykemeldingen.

For du hadde vel ikke vært sliten hvis det ikke var pga sv.skapet?

det er jo det som gjør deg sliten og evt.kvalm.

Det er nok av de som står på som gærninger og så blir de 100% sykemeldt i uke 30 og ikke makter mer. Vondt både her og der...det er ikke verdt det.

Da er det heller bedre å jobbe redusert helt frem til permisjonen starter.

haha,ble langt dette.

men,slik er det :)

Skrevet

Hei!

Jeg blir mere kvalm hvis jeg må stå opp tidlig, pluss at jeg er sliten. Jobber på småbarnsavd. i barnehage...I tillegg ligger jeg nå en kg under normalvekt, er på 18 uker nå..Ringte til legen og fortalte dette, og fikk sykemeld i to uker..Gikk veldig greit.

men er vel stor forskjell på leger. Hørte ei venninne fikk beskjed om å fortsette å jobbe, å være gravid var vel ingen sykdom!

Hvis du er sliten, snakk med legen ihvertfall!

Skrevet

Heisann:)

Er veldig stor forskjell på leger..

Jeg har vært heldig og har ei dame som vet hva det vil si å være gravid..

Har vært plaget med svimmelhet, og gikk til henne og ble sykmeldt i nesten 2 mnd,hun mente det var bedre jeg gikk hjemme å slappet av, istedet for å springe som en tulling å slite meg helt ut..Jobber på bakeri..

Er mye bedre å ta det med ro og vere uthvilt når ungen kommer enn å vere utslitt og ikke ha krefter til å skulle presse ut ungen:)jeg er 25+0 nå..

Anbefaler å snakke med legen, er verdt ett forsøk i alle fall:)

Lykke til..

Skrevet

Jeg ble aktivt sykemeldt pga jeg var så forferdlig trett.. Jobber i helsevesenet på en travel post. Der kan man ikke sette seg ned dersom man er sliten, man må løpe dersom det skjer noe.. Jeg tok fri noen av nattevaktene da det var de som var tyngst å gå. Sovnetr på vakt noe jeg aldri har gjort tidligere. Ikke bra for mine kollegaer og heller ikke de små pasientene jeg liksom skal passe på. Man skal lytte til kroppen sin under graviditeten og ta det med ro dersom det er nødvendig. Ikke kjekt å være sykemeldt, mange som synest en er lat og ikke gidder men de vet kanskje ikke helt hvordan det er.

Skrevet

Sukk, ja, det er virkelig forskjell på leger, hører jeg. Min fastlege ville ikke gi meg delvis sykemelding engang når jeg fortalte om bekkenløsningen min. Han sa at da måtte jeg være så dårlig at jeg ikke kunne gå. Og det er jeg jo ikke. Bare så dårlig at jeg er sliten og ikke får sove om natta fordi det gjør vondt. Har to små barn fra før, begge er under fire år, og full jobb. Nå har jeg gått i en måned siden jeg var hos legen og er kvalm og har mye hodepine, antar det er fordi jeg ikke sover nok. Så nå skal jeg iallefall først til jordmor neste uke og høre hva hun sier. Men legen min virket ikke vrang altså, han bare sa at Trygdekontoret aldri ville godta en sykemelding for bekkenløsning før uke 20 med mindre man var totalt lammet. Er bare i uke 17 nå. Så kan ikke fatte hvordan man da kan få sykemelding fordi man er sliten.. Huff, så nå ligger jeg våken om nettene og forsøker å ikke tenke på hvordan jeg skal få gjort alt jeg skal gjøre på jobben og hjemme. Sukk, har bare lyst til å sove og våkne uten hodepine og kvalme med verkende hofter fordi jeg kjenner meg uthvilt.. Men det er klart.. kan jo jobbe selv om jeg har vondt i hodet og er kvalm.

*hovedinnlegger*

Skrevet

Hei. Jeg er i uke 16 av svangerskapet og er sykmeldt 40 %. Har hatt mye vondt ihodet, trøtt og sliten. Legen skrev kode W28- Redusert funksjonsevne pga svangerskap. Så det går fint an. Lykke til!! :-)

Skrevet

Noen gravide er nok heldige med legen sin, jeg har ikke vært det. Har kvinne, og tenkte at det var lurt, ikke så lenge siden jeg byttet til henne, da jeg har hørt folk skryte (ikke gravide).

Jeg har hatt hodepine og muskelsmerter hver dag siden jeg ble gravid, er i uke 23 nå. Har sterke ryggsmerter, hatt nyrestein over en uke, ødem - har tung jobb og orker ikke noe annet enn jobb og komme seg hjem for å hvile.

Ikke noe av dette har vært gyldig grunn for min lege til å gi sykemelding, slik jeg har ønsket. Da er det ganske besnærende at andre får det, fordi de er slitne. Jeg synes faktisk at gravide burde få sykemelding litt lettere enn andre. Jeg er ikke typen til å gå sykemeldt, eller bruke egenmeldinge, så når jeg først sliter i svangerskapet hadde jeg satt pris på å bli imøtekommet på dette punktet, i stedet for å måtte slite meg ut med vondt både her og der fra morgen til kveld.

Skrevet

Jeg kunne ikke vært mere enig med deg! Jeg er også av den typen som går på jobb med 39C i feber og som piner meg litt i lengste laget før jeg omsider kryper til korset og legen og forteller om min situasjon. Da er det temmelig bittert å bli behandlet som en trygdesnylter!

*hovedinnlegger*

Skrevet

Takk skal du ha!

*hovedinnlegger*

Skrevet

Jeg støtter deg fullstendig, Hovedinnlegger! Jeg er samme typen - har vel to fraværsdager pga egen sykdom på ett år her som ansatt. Det skal MYE til før jeg er borte fra jobben. Men nå vurderer jeg også å få en liten prosent sykemelding, fordi jeg holder på å få CT igjen og er sliten pga mye pendling. Jeg kan enten sykemelde meg delvis og kunne jobbe ca 3 dager i uka, eller gå hjemme 100% uten penger (har ikke krav på arbeidsledighetspenger). Hva ville dere valgt?

Skrevet

Svangerskapsrelatert "slitenhet" er ikke vanlig sliten i den forstand. Alle kan jo bli slitne fra tid til annen. Hvis man går over tid og kjenner seg utmattet er det jo uansett ikke bra - og man bør både vurdere omfang av jobb, den aktuelle jobben man er i, evt privat situasjon. Når man er gravid, har man faktisk en viktig oppgave; bringe frem et barn. En del snakker om at svangerskap ikke er en sykdom. Nei, det er ikke det, men det er ikke en normaltilstand heller! Barnet trenger både næring og gode vekstvilkår.

Arbeidslivet er blitt tøffere - og i de fleste andre land utenom Norden er det faktisk ikke så vanlig at småbarnsmødre jobber fullt som i Norge - mange er hjemme når barna er små. Kanskje er det derfor man ikke ser så mange sykemeldinger der? Jeg foretrekker norske/nordiske forhold, men da må man også ta konsekvensen. Noen vil være mer sykemeldt enn ellers. Herregud, de fleste får jo bare 2 barn (1,8 i snitt). Hva er det mot et langt arbeidsliv?

Jeg er også sliten - og halveis. Kroppen min sier i fra når den trenger hvile, og det får jeg ikke på jobb. Kommer til å Kreve sykemelding (noe redusert, ikke 100 pst. Som en sier det må da være bedre for alle enn å kollapse i uke 30!) om jeg går på akord med babyens vekstvilkår - og jeg tror jeg finner en lege som er så oppegående at vedkommende skjønner det. Har så å si aldri vært sykemeldt tidligere og sjelden benyttet egenmeldinger.

Sikkert noen som utnytter systemet som gravide også - men de finnes i alle fasonger; menn, kvinner, unge, eldre, ikke gravide, gravide. De fleste er da rimelig pliktoppfyllende - men den korte tiden de fleste av oss er gravide i livet, kommer vi foran gretne leger og krevende arbeidsgivere.

Skrevet

Jeg tror det kommer an på legen, enten man er gravid eller ikke. Hadde en mannlig kollega tidligere, som hadde den filosofien at det er bedre å sykmelde seg for en kortere periode når man er skikkelig sliten, enn å fortsette i jobb og risikere langtidssykmelding pga utbrenthet etc. Forsto det sånn at han hadde støtte fra sin lege i denne holdningen, og at han aldri hadde problemer med å bli forstått av legen sin de gangene han følte behov for avbrekk fra jobben.

Selv har jeg aldri forstått hvordan enkelte greier å få sykmelding uten at de virkelig er syke, enten de opplever en konflikt på arbeidsplassen eller har andre grunner til ikke å gå på jobb. Jeg har selv liten personlig erfaring med sykmeldinger, men hadde nok aldri klart å "lyve" på meg noen sykdom.

Selvsagt er jeg enig i at lista bør legges noe lavere for gravide. Ikke det at graviditet er en sykdom, men for mange følger det jo mange plager med det å være gravid. Selv var jeg så heldig å bli sykmeldt pga kvalme i begynnelsen, og det reddet mer eller mindre hverdagen og familielivet mitt. Når jeg endelig kunne slappe av og ta hensyn til meg selv, ble livet absolutt lettere å leve. Nå har legen signalisert at jeg bare kan ta kontakt dersom bekkenet begynner å krangle eller det skulle være noe annet før neste time (midt i september). Bekkenet er langt fra godt, spesielt på jobb/ etter jobb, men jeg føler ikke noe behov for sykmelding riktig ennå. Likevel er det en betryggelse å vite at man blir tatt på alvor, hvis behovet for sykmelding skulle melde seg.

Til deg som opplever vrang lege, støtter jeg deg i avgjørelsen om å snakke med JM. Kanskje blir du møtt med mer forståelse der. Og dersom JM anbefaler sykmelding, tror jeg det er verre for legen å nekte. Du kan også be legen om henvisning til fysio. Tror forresten at fysioterapeut kanskje har mulighet for å skrive ut sykmelding nå, dersom h*n vurderer at du har behov for det. Iallefall har visst kiropraktorer det.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...