Gå til innhold

Til alle gravide...


marikatte *i ammetåke*;)

Anbefalte innlegg

Jeg leste akkurat et innlegg her fra en som var i prøvetid og håpet at sjefen ville være "greie" når hun forteller at hun er gravid. Jeg tok en tlf min min far som jobber med arb.rettsaker og har også jobbet i LO.

 

Man kan ikke sies på pga graviditet, selv om man er i prøvetid. Det må i så fall være andre, veldokumenterte grunner til at man sies opp. Et svangerskap alene kan ikke føre til oppsigelse!

 

Samtidig vil jeg slå et slag for å organsiere seg, dette er selvfølgelig helt frivillig(!!!), men om man kommer opp i slike situasjoner hvor man selv ikke kjenner til reglene og kan bli lurt, så er det greit å ha et støtteaparat i ryggen. Dessuten får man forsikringer på kjøpet, som er rimelig og bra, pluss andre fordeler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

 

Det var jeg som skrev det innlegget. Kjenner til det du skriver om, håpe bare at sjefen etterlever det...Men, uansett, fornuftig det du skriver, takk skal du altså ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og jeg vil bare tilføye at d ikke er bare å sparke ansatte i hytt og gevær i prøvetiden, oppsigelsen må være begrunnet. Og du må få advarsler før du kan bli oppsagt selv i pøvetiden.

Hos oss er den største forskjellen på prøvetid og ikke prøvetiden at oppsigelsesfristen er kortere i prøvetiden...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vil tape en eventuel rettsak om det kun er pga svangerskap han sier deg opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Og det burde han vite, han e advokat, og jeg er advokat(fullmektig)....:)

 

Håper bare han ikke må "nedbemanne" når han får vite det? Jeg er hans eneste adv.flm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He,he ja, det vil vel virke noe merkelig om han først har deg på prøvetid for så å "nedbemanne" noen mnd etterpå da, sånn akkurat når du forteller at du er gravid også. Han må kanskje dokumentere at det virkelig er behov for nedbemanning også... Og han har jo heller ikke rett til å ansette en ny 1. år fremover fra en eventuell oppsigelsedato:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hva jeg lærer for nytt, interessant dette.

 

Vet hvem jeg skal kontakte dersom noe skulle skje....huff, nei, jeg får være positiv....men, uansett, takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er du organisert? Om du er det så kan du kontakte organsiasjonen din, om ikke så kan du det som er organisasjonen for din yrkesgruppe og organisere deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også tilføye en liten advasel til de som kanskje har sluntret unna litt på jobben før, har kanksje en tendes til å komme ofte for seint på jobb, ikke har gjort en tilstreklig jobb osv. Og dermed har fått kvoten sin med advarsler før en event gravitet...

Da kan d være betraktlig lettere for arbeidsgiver å "kvitte" seg med deg nå når du har blitt gravid og kanskje kan bli en belastning for arbeidsplassen...

Og kanskje kan han ta deg på helt andre ting enn det at du er gravid, å dermed slå to fluer i en smekk...!

 

Men har du plett fritt"jobbrulleblad" så skal d altså mye til å kvitte seg med deg... foruten "nedbemanning" da... som HI snakker om...

 

Ja, d var dagens innlegg om jobbmoral;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe...... disse advokatene skal man ikke stole på :-P Er selv jurist, men har tatt til vettet og jobber i staten ;-P Det er ganske klare regler for dette og uansett vil du være ute av prøvetiden når permisjonen starter, så han bør ikke si noe. Det går nok bra. Ellers er det alltids statlige stillinger ledig :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...