Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Noen flere her som sliter med for lavt blodtrykk? Jeg fikk beskjed av jordmor i sommer om å slappe av mer, for blodtrykket var for lavt. Kjente jo det, måtte sette meg etter å ha gått opp trappa. Helt gele i beina.... Benyttet ferien godt syntes jeg selv, men kom tilbake på kontroll og det var like lavt som før. Legen min sa ikke noe om hvordan jeg skulle få det opp igjen, annet enn at jeg måtte slappe av mer. Og det er lett når vi driver med nytt hus, flytting og har en på 1,5 år som krever oppmerksomhet hele ettermiddagen! Nei. Så om noen opplever det samme, og har noen lure tips å komme med ville jeg blitt veldig glad!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nå vet jeg ikke hvor lavt BT ditt er, men mitt er 90/50, så det er jo lavt. Men jeg har ingen plager fra dette da. Men tips for å heve BT er hvertfall å sørge for at du drikker nok, slik at dette ikke er årsak til lavt BT. Hvis du i tillegg sørger for litt salt sånn av kroppen din holder litt på væsken også så er det bra (ikke for mye salt da!)

Skrevet

Hvor lavt er BT ditt da?

Mitt hatligget på 90/55 siden jeg ble gravid, ved sist kontroll var undertrykket på 60.

Plagsomme bivirkninger som svimmelhet og å føle seg slapp har iallfall jeg opplevd. De sier at om en har høyt BT så bør en holde seg unna lakris - så kanskje vi med lavt BT bør hive innpå litt av det? :)

Uansette, det er bedre å ha litt lavt BT når en er gravid enn for høyt ( svangerskapsforgiftning ), så vi får trøste oss litt med det.

Og lytte til kroppen vår når vi blir for slitne.!

Skrevet

Spørsmål: Jeg har ligget på 130/80, men har nå 80/60. Er dette også lavt? Noen som vet? Er litt tungpustet for tiden, men prøver å gå tur hver dag.

Skrevet

80/60 er lavt, men kommer jo litt ann på hva som er din normal (også før de ble gravid). Men kan være derfor du blir tungpusten når du går tur (uten at dette nødvendigvis er noe å uroe seg for).

Skrevet

Er ikke helsepersonell, men ja, det er nok lavt. Av to grunner: det er lavt bt i seg selv, men det er også lavt bt til å være deg! Hva som er lavt eller høyt bt henger også sammen med hva man hadde før svangerskapet:)

Bt er også høydeavhengig; en lav preson klarer seg gjerne bedre med 80/60 enn en høy person osv.

Flott at du klarer å gå tur, vær bare obs på varme dager/gå tur alene i ødemarken, tilfelle du skulle bli dårlig og trenge hjelp. Og ta med vann:)

Skrevet

Jeg har hatt lavt blodtrykk det meste av svangerskapet. Har fått tips om å spise ofte, drikke mye, få i meg nok salt, spise lakris, legge meg med beina høyt og hodet flatt når jeg føler meg uvel og svimmel (ev. sette meg og lene hodet ned mot knærne hvis ikke det er mulig å legge meg ned), alltid ha med meg et eple f.eks. og en vannflaske når jeg er noen steder, i tilfelle jeg blir uvel. Det hjelper faktisk å hvile, spise og drikke.Hvis du er varm, bruk en kald klut eller fukt litt dopapir og kjøl ned pannen og ansiktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...