Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #1 Skrevet 17. august 2006 Hei, jeg og sambo skal til jordmor og skirve under på sånne farskapspapirer til uka. Hva har dere blitt enige om ang fordeling osv..?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #3 Skrevet 17. august 2006 Barnet ved evt om du og samboern går fra hverandre
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 Man må da ikke fylle ut slike papirer lengre - og det hadde vel uansett ikke noe med fordeling å gjøre, bare annerkjennelse av farskapet? ref. lovverket: "Endringer i barneloven som trer i kraft 1. januar 2006 innebærer at samboende foreldre får felles foreldreansvar automatisk, og at menn som er samboer med mor kan erkjenne farskap uten at moren medvirker. Lovendringene gjelder for barn som blir født etter 1. januar 2006. " Se forøvrig mer info her: http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/brev/004071-110012/dok-bn.html
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Veldig rart, for jeg har fått sånne papirer hos jordmor og skal skrive under med sambo neste uke hos henne.. Jeg lurer pga forholdet mellom oss er ikke så veldig bra og har en følelse på at vi ikke kommer til å holde sammen. Men jeg vil prøve å gjøre alt for at det ikke skjer, men det finnes grenser hvor langt man klarer å trekke seg.
Tiddelidu Skrevet 17. august 2006 #6 Skrevet 17. august 2006 Jeg fikk også papirer ang dette hos jordmor, men de var ikke oppdaterte. Det gjaldt _hvor_ farskapet kunne erkjennes. Det sto det kunne gjøres på trygdekontor, hos legen etc, men det får man ikke gjort lenger. Det gjøres visstnok kun ett sted jeg ikke husker, eller etter fødsel på sykehuset. Vi gjør det etter fødsel. Kanskje hun ikke er oppdatert?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Kanskje ikke? Litt rart det og synes jeg..
Gjest Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 du trenger IKKE en avtale om fordelingsrett mellom foreldrene, som nevnt tildl. her så går det automatisk så lenge dere er de biologiske foreldrene! jeg og samboeren min skriver kun en samboeravtale...det vil si gjennsidig forsikrig etc! det er lurt, foreks hvis han dør så for jeg beholde huset slik at jeg og babyen kan bo der og hvis jeg dør så arver han meg osv. veldig lurt og skrive en slik avtale, hverft. siden samboende ikke har samme rettigheter som gifte.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #9 Skrevet 17. august 2006 Han har en datter fra før. Faren hans sitter på en del av leiligheten som skal etthvert bli arv. I tillegg så er det arv som han har brukt som innskudd i leiligheten. Vi har ingen avtale idag, men jeg betaler husleia. Hva om han ikke vil gå med på en sånn avtale??
Amelia*Okt06+juni09* Skrevet 17. august 2006 #10 Skrevet 17. august 2006 Vær klar over at samboeravtale IKKE er holder i forhold til arv! Da må man ha skrevet testamente. Samboeravtale er en avtale dere i mellom ang. f.eks fordeling av eiendeler ved et eventuelt brudd, men for at litt mer seriøse ting som arv skal sikres, så må man ha et testamente. Dette må settes opp etter strenge regler og man må få vitner til å underskrive det. Se mer informasjon her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=3902
Lumsk Skrevet 17. august 2006 #11 Skrevet 17. august 2006 For at du skal kunne fortsette å bo i leiligheten må dere skrive et testamente. Om han dør før sin far vil farens del av leiligheten gå tilbake til ham. Hans barn (inkludert det/de dere har felles) vil arve pliktdelen av formuen som er på 2/3, men ingen av dem kan kreve å arve mer enn verdier for 1 000 000. Det som er over pliktdelen er det han disponerer i et testamente. Det vil si at mange som ikke sitter på store verdier heller ikke har noe å testamentere bort. Arveforhold i samboerskap med flere barn og særkullsbarn er vanskelig og bør helst takles av en advokat for å vøre sikker på at testamentet blir riktig. Et uriktig testamente kan kjennes ugyldig dersom det bestrides av en av partene.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #12 Skrevet 17. august 2006 Testamente holder faktisk heller ikke (selv om man testamentere alt til samboeren sin), da barnet automatisk arver 2/3 og den som er igjen 1/3. Har akkurat ordnet dette selv med en jurist, og ble veldig overrasket over at man ikke har mulighet til å testamentere alt til samboeren sin..
Lumsk Skrevet 17. august 2006 #13 Skrevet 17. august 2006 Grunnen til at man ikke kan testamentere alt til samboeren sin er at da vil man omtrent gjøre sine barn arveløse og det er ifølge norsk lov ikke tillatt. Unntaket er om barnet (eller annen livsarving) har prøvd å ta livet av deg. Er man samboende uten barn kan hele formuen testamenteres til samboer eller en annen testator måtte ønske.
Marimari Skrevet 17. august 2006 #14 Skrevet 17. august 2006 Det er som det er sagt nedenfor nå automatikk etter 1.1.2006 at samboende far får foreldrerett slik det hele tiden har vært for ektemann. Dvs feks ifht skolevalg, flytte utenlands osv. Det er flere som kan sende inn disse papirene før fødselen, bla jordmor/lege osv - se brosjyren på linken: http://odin.dep.no/filarkiv/268542/Q-0958_Farskap_og_foreldreansvar.pdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå