lana<3 Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Hvofor er han så liten monica? Røyker du? jeg var bare 2750 ved termin selv...mamma røykte så de antok at det var derfor...sa de noe til deg om hvor mange prosent han lå under? hva har de sagt til deg hva som er normalt...tenker siden vi skal føde på samme sykehus....har han vært liten hele tiden eller har det gått litt opp og ned...i uke 31 fikk jeg vite at hun lå 8% under nå ni...har det blitt større og større avvik hos deg?
monicah Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Hei, ja jeg røyker litt.Klarte å holde meg i 5 måneder, men ble stresset og nervøs for 3 uker siden pga alvorlig sykdom i familien. Til å begynne med lå jeg over normalen, men fra uke 28 har avviket stadig blitt større. Fra -2, -5, -13, -20, -23, -25 og i dag ca -30. Sist fikk jeg tvillinger, hadde samme problem. Endte med haste KS, pga minstejenta hadde avvik på -51. Klarte å slutte å røyke den gang, legen min mente det var kanskje det som stresset meg. Må kanskje nevne at legen min røyker selv. Begge barna ble født friske og raske, men veldig små. 1390 og 1870 ca 4 uker før termin. Mitt første barn er snart 14, han var 4020 og født ved termin. Jeg røykte hele svangerskapet. Får oppfølging på sykehuset hver uke med ultralyd, men de sier hele tiden at noen barn bare er mindre enn andre. Ingen har kjeftet på meg fordi jeg røyker, og ingen har heller sagt at dette er grunnen. Jeg vet selvsagt at det beste for barnet er å ikke røyke, jeg prøver å la være, men det er ikke alltid jeg får det til. Røyker du?
lana<3 Skrevet 18. august 2006 Forfatter #3 Skrevet 18. august 2006 nei jeg røyker ikke...men avvikene blir bare større og større for hver gang jeg er inne....først var hun normal eller over normal...pluss 21...så har det bare gått nedover......og nå er hun minus 9....lurer på om det er andre ting som kan gjøre at de slaker ut i vekst????
Lilje74 Skrevet 18. august 2006 #4 Skrevet 18. august 2006 Det kan jo være at barnet ikke får nok næring via morkaken. Morkaken kan man sjekke via ultralyd... Det har de gjort hos meg fordi jeg er med i et forsøksprosjekt... Kanskje du kan få en ekstra ul for å sjekke tilførselen til morkaken?
monicah Skrevet 18. august 2006 #5 Skrevet 18. august 2006 Når avviket blir - 20 eller mer må alle undersøkelsene foretas på sykehuset. Det er samme regler over hele landet. Du blir da sjekket med UL, doppler og de der beltegreiene hver 14 dag. Morkakefunksjonen blir sjekket med doppler.
monicah Skrevet 18. august 2006 #6 Skrevet 18. august 2006 Meg igjen, det trenger ikke være noen grunn, men det kan være dårlig kosthold, slanking, diabetes, stress eller personlige problemer. Overlegen i Stavanger sa at de aldri bekymret seg før du var på minst - 22%. dette pga. alt innenfor - + 20 % er helt normalt.
lana<3 Skrevet 20. august 2006 Forfatter #7 Skrevet 20. august 2006 vet ikke hvorfor det slaker ut..men så lenger det ikke blir mer avvik enn det er så går det jo greit...er på sykehuset annenhver uke og sjekker så får med meg både hvordan hun har det og hvordan hun ser ut annenhver uke....sjekker absolutt alt hver gang:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå