Gå til innhold

Kan jeg bli eggdonor...

Anbefalte innlegg

Kan jeg bli eggdonor for min søster? Hun har nettopp fått den knusende beskjeden at de ikke kan få barn på egen hånd pga defekter i eggstokkene. Tenker da på å dra til utlandet og "ordne" alt, vet at det er forbudt i Norge. Noen med synspunkter, for og imot? Skjønner at det er en del psykiske aspekter å ta hensyn til også. Jeg vil jo f.eks. bli biologisk mor til tantebarnet mitt, og mine barn blir faktisk halvsøsken til kusinen/fetteren sin. Er selv ferdig med å få barn.Kan aldri tro at jeg vil se på barnet som mitt eget siden det blir båret frem av min søster. Men det er jo en rar tanke likevel. Dette skal selvsagt vurderes opp og ned og alle veier før det blir aktuelt. Er et stort valg å ta hvis det i det hele tatt er gjennomførbart.

En ting til: Vi tenker at vi vil holde det hemmelig for familien og venner, hva synes dere om det?

Er veldig glad for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5956798-kan-jeg-bli-eggdonor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! For det første synes jeg det er kjempeflott av deg at du vil hjelpe søsteren din på den måten, med å få oppfylt ønsket sitt.

Det blir sikkert litt rart ja, å være biologisk mor til hennes barn, men som du sier så er det kanskje lettere å ikke tenke så mye på det når hun selv bærer fram barnet. Og du allerede har egne barn. Jeg tror at man får noen samtaler med psykolog rundt disse tingene når man skal gjøre det og det er sikkert lurt.

Vet ikke helt hva jeg synes om å holde det hemmelig. Det som kan skje er jo at barnet på et eller annet tidspunkt finner det ut? Overhører noe f.eks. Hører det av noen andre? Og det er sikkert ikke så hyggelig....Det kommer litt an på hvor mange som vet om det da.....men sannheten varer ofte lengst.....

Lykke til i allefall.

særlig siden du har egne barn;

det er ikke risikofritt å ta ut egg, både ifht forutgående hormonbehandling for å kjøre opp eggproduksjonen, og selve inngrepet med å ta ut egg. jeg synes det er viktig å tenke gjennom at du utsetter dine egne barns mor for risiko. sæddonasjon er tross alt bare en vanlig uttømming i en kopp, mens egghøsting er en operasjon. ifht "vanlig" prøverørsbehandling er jo egghøsting noe den enkelte utsetter seg for i egen interesse, det synes jeg blir noe annet. at du må foreta en slik operasjon i utlandet og at det er ulovlig her i landet vil også kunne få noen konsekvenser dersom noe går galt.

(nettopp derfor synes jeg disse argumentene fra desperate "prøvere" om at eggdonasjon har noe med "likestilling" å gjøre blir helt feil. det har noe med medisinsk risiko å gjøre.)

men vet jo ikke om dette er en tanke bare du leker med eller om f.eks. søsteren din eller andre er involvert allerede. personlig ville jeg ikke engang ønsket at min egen søster skulle gå gjennom et slikt inngrep - særlig hvis hun hadde ansvar for barn.

jeg er absolutt ikke tilhenger av hemmelighold ifht opphav - det kommer det aldri noe godt ut av. "gud og hvermann" vil i så fall ikke ha noe med dette å gjøre, men for de involvertes skyld og for et evt barns skyld ville jeg synes det var viktig at både du og mannen din og søsteren din og mannens hennes synes dette er en god løsning. hvis ikke kan dette få noen uønskede langtidseffekter som ingen av dere er tjent med, og som til syvende og sist går ut over et evt barn.

alvorlige tanker, dette, men nettopp derfor er det viktig at dere tenker gjennom det på forhånd før dere tar en avgjørelse.

En liten sidekommentar til Charlie;

Det er ikke nødvendigvis slik at de som mener det har med likestilling å gjøre ikke har noen anelse om at det er en medisinsk risiko. Selv om de skulle være "desperate prøvere" som du kaller dem. Det er lov å ha et godt poeng selv om man brenner for en sak og den påvirker en selv sterkt.

Vel - likestilling og hennes sak er to forskjellige temaer.

Det er viktig at man får opplysninger om alt man utsetter seg for og der syns jeg du har veldig mange gode poeng.

Det er ikke umulig at man ville gjennomgått noe slikt for en person som man var utrolig glad i. Det er vel derfor hun vurderer å ta risikoen.

Hei, det er sannsynligvis mulig for deg å være eggdonor for din søster.

I Finland tillater de dette, men ser helst at du er unde 35 år og du må ha født egne barn. Jeg brukte min søster som donor på mitt første forsøk, hun var over 35 men fikk disp.av klinikken i Finland siden FSH verdien var fin. Var kjempeglad for at hun ga meg denne sjansen, selv om vi ikke lyktes. Jeg ble gravid men hadde en MA etter noen uker. Det ble ikke annbefalt å prøve med henne igjen da hun egentlig var for gammel, og vi fikk ut kun 4 egg. Jeg ønsket heller ikke at hun skulle måtte gå igjennom ubehaget med sprøyter osv. en gang til for min skyld.

Det er ikke nødvedigvis en lett avgjørelse å ta, en bør diskutere dette nøye med alle 4.

Jeg ønsket å være åpen om eggdonasjon overfor barnet, mens min søster ønsket i første omgang at det skulle være hemmelig i alle fall til hennes barn ble eldre. Dette kanskje mest på grunn av at en del har fordommer om det etiske rundt eggdonasjon.

Jeg holder nå på med anonym eggdonor i Finland, og da kan vi iallefall gjøre som vi ønsker angående det å fortelle et eventuellt barn om dets opprinnelse fra det er barn.

Skjønner veldig godt at du har lyst til å hjelpe søsteren din, og jeg er sikker på at hun setter veldig pris på det. Håper du er fast bestemt på at dette er noe du virklig ønsker å gjøre, og at du ikke føler deg presset til å gjøre det på grunn av samvittighet. Jeg var i allefall helt klar på det overfor min søster at hun måtte bestemme det på egen hånd,ikke føle noe press og at det ikke kom til å forandre vårt forhold om hun ikke ønsket å gjennomføre det.

Ønsker dere lykke til uansett hvilke valg dere tar!

Stå på! Håper du får til å få barn på den ene eller den andre måten.

MEN, DROPP DET DER MED HEMMELIG!

Det beste for et barn, for et menneske, er nesten alltid sannheten.

Sannheten om at søstern din er glad nok i deg til å ville gi deg noen "mamma-frø" sånn at du kunne lage den der nydelige ungen du ønsket deg så lenge, den sannheten er god for ditt barn å kjenne.

Det er også godt for ditt barn å vite at tante kanskje er litt ekstra glad i meg fordi jeg er litt hennes barn også på en måte.

Sannheten, selv om den er broget, mangfoldig og uvanlig kan som oftest fortelles varmt og vakkert til et barn som spør eller trenger forklaringer.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...