MiniMin Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Hei dere, Jeg har termin i januar, og ønsker å få noen tips om hva slags vogn vi bør kjøpe til bruk i nord-norge med alt været det innebærer... Har fått det for meg at jeg bør ha en lett trehjuling med svingbart forhjul, men er er det en riktig vogn for en nyfødt? Passer en slik bra om vinteren? Hva slags ekstrautstyr skal man evt. ha? Kan noen forklare meg forskjellen på en trehjuling og en duo-vogn? Som dere skjønner er jeg helt blank her, og vil sette veldig stor pris på gode råd fra dere med erfaring - har noen noen gode tips? Har også hørt at det er lurt å kjøpe nå ettersom det er salg - er det riktig?
Blue Lady Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Har en venninne som bodde i Lakselv, med alt det innebærer av snø, vind, regn og godvær hun hadde Teutonia Y2K system, og var veldig fornøyd. jenta lå ute i all slags vær (neste) i softbagen i vogna med skinnposen og var supervarm og god! Den har ikke roterende forhjul, men veldig god å trille. Ellers er Quinny Freestyle Comfort 3xl god på vintervær. Selvfølgelig, alle trehjulinger gir tre spor i snøen og 4 hjulinger gir bare 2, så det sier seg selv at de er litt tyngre å trille...Men fremhjulet må man nok låse på snøveier uansett, det har lett for å vingle veldig på 5-10 cm snø, og leve litt sitt eget liv. Quinnyen kan du jo kjøpe bag til. Den er litt liten, men til en januarbaby passer den perfekt, for da er babyen minst når det er kaldest, og større når hun trenger mindre pose og klær på seg. Og når neste vinter kommer så er hun jo absolutt stor nok til å bytte til sportsvogna. Lucas byta til det da han var 5.6 mnd (i tromsø) og det gikk supert. Det var like kunt og godt!
Gjest Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Hei! Jeg ville egentligt ikke hatt trehjuling..den har veldig lett for og tippe dersom ungen lener seg over på en side(henger litt på den ene siden) test en gang du er og ser på vogn...=)
Larviksjenta. nr4? Skrevet 17. august 2006 #4 Skrevet 17. august 2006 jeg ville nok heller alrdi valgt en 3hjuling som første vogn i nord da de ofte ikke er så vind stoppet og lune som f.eks en duo vogn. en duo vogn er en vogn som først består av at vognen er en dypvogn, når barnet har vojst fra dypvognen bytter du over til sportsvogn delen som fulgte med når du kjøpte vognen. for ei med ditt vær å føre ville jeg anbefalt en simo duo, brio duo, emmaljunga duo eller basson duo.
Glade meg:-)3 småjenter<3 Skrevet 17. august 2006 #5 Skrevet 17. august 2006 Kan trygt anbefale deg trehjulingen spirit fra teutonia. Bagdelen på teutonia sine duo eller kombivogner er lik på alle vognene. De er store og gode, brukte min med voksipose i vinter til min 2 årin. Ikke trangt. Den er heller ikke ustabil, kjenner flere som har den vogna og ingen klager på det. Jeg har en 05 mod kombivogn med hardbærebag fra min første, venter nr 2 i januar. Skulle jeg kjøpt ny vogn hadde det nok blitt en ny spirit igjen. Men hadde valgt den med duo bag. Da får du en ren bag vogn den første tiden med stor og lun bag. Den kan du nok bruke lengere enn min hard bærebag og det er plass til evt voksipose i den. Når barnet vokser ut av den bagen, tar du den av og setter på sportsdel bagen som følger med. Bruker samme kallersje som fra duobagen. Lett og ta av. Det er bare ca 100 forskjell i pris på kombi og duo. Rita Holm imorterer disse vognene og selger dem mye billigere enn i butikk, med 2 års garanti, hun sender hele landet til fast pris. Da får du spirit s3 med håndbrems også, det får du ikke i butikk i norge, må bestilles som evt ektra utstyr. Jeg har også bilsetet britax baby safe plus som du kan klikke på unerstellet, kjempekjekt om barnet sovner i bilen og du skal på en kjapp shopping tur. Tror du finner masse om dt på finn.no Rita Holm har masse annonser der. Har ikke handlet der selv, men ser mange er fornøyd. Lykke til med valget, ikke noe problem med tre hjuling i snø.
MiniMin Skrevet 17. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 17. august 2006 Hei dere, Og tusen takk for gode og nyttige råd. Jeg bor i Bodø hvor det blåser en del, og blir derfor litt usikker på om det er lurt med en trehjuling. Jeg var innom en butikk her i dag, og de anbefalte firehjuling, både på grunn av stødighet og vindtetthet. Men kan man ikke få samme effekten med en tett bag i vognen til den nyfødte? Hva er ellers best av de forskjellige bagene - noen forslag?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #7 Skrevet 17. august 2006 Understellet har da ikke noe med hvor lun vogna er! Man fester jo bag på understellet, hvertfall på quinnyen.
Blue Lady Skrevet 17. august 2006 #8 Skrevet 17. august 2006 Ikke alle trehjulinger tipper om ungen lener seg til siden! Har Quinny Freestyle Comfort 3xl og den har ikke tippet til siden! Den er veldig brei mellom bakhjulene. Dessuten, har du en unge som kan lene seg så masse til siden at vogna tipper så hadde jeg seriøst vurdert seler på ungen!
<3 + <3 + <3 Skrevet 18. august 2006 #9 Skrevet 18. august 2006 Jeg vil definitivt anbefale deg Teutonia Spirit s3 med duobag!! HAr du først prøvd 3-hjuling med roterende forhjul er det bare et "must"...og ingen problemer for deg selv om du bor der du bor! (Selv bor vi i trøndelag - kan være rimelig ruskete til tider her også!) Vogna er mer enn stødig og tett nok altså!! Stor og romslig bag, vendbar sittedel, lufteluke i kalesje til sommeren, full liggestilling på sportsdelen, reg. fotbrett, låsbart forhjul, håndbrems om du impoterer - det har vi gjort med akkurat denne! Lillesøster-/bror kommer i begynnelsen av desember, så gleder oss til å få tatt ibruk den skikkelig...storesøster på 1år og 8mnd låner den av og til da ;o) Hadde også Teutonia til henne da hun var baby, og var veldig fornøyd! I tillegg slipper du å kjøpe ny vogn til sommeren - er sikker på at du da ønsker en 3-hjuling med roterende forhjul enda om du ikke kjøper det med en gang!? Lykke-lykke til med valget ;o)
LegallyBlond Skrevet 18. august 2006 #10 Skrevet 18. august 2006 Hvis jeg var deg tror jeg at jeg ville gått for en stor og romslig bagvogn til å begynne med, gjerne en Simo eller Brio - de har store og gode bager med plass til poser/dyner og div. Dessuten er de veldig gode på vinterføre selv om de er litt tunge (dette er nesten bare en fordel når man triller på snø). En bagvogn er i utgangspunktet ikke så dyr som kombi/duo-vogn, og den brukes oftest i en kort periode. Så det er enkelt å få tak i fint brukte slike vogner, eller kjøpe ny og selge den til en ok pris etter at bagperioden er over. I juni vil barnet ditt være 6 mnd, og sikkert klar for sportvogn. DA kan du kjøpe en lett og fin trehjuling som du kan bruke resten av vognperioden. Om du er helt bestemt på at du vil ha tehjuling med en gang har bebe confort high trak veldig god og lun babybag, og har generelt hørt veldig mye bra om denne vognen - men den er litt dyr (kan ses på www.babykos.no). Tror den har en av markedets største bager når det gjelder trehjulinger. Skygg unna easywalker eller oth urban jungle som bagvogn vinterstid - ikke fjøringer og liten bag. Disse vognene er ellers HELT SUPER som sporsvogn!! Ellers kan du sjekke ut herqules raptor 3 og teutonia spirit S 3, hørt mye bra om disse også, og begge to har vendbar sittedel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå