Gjest Skrevet 16. august 2006 #1 Del Skrevet 16. august 2006 Hei Eg har termin i februar 2007, og detta e vår første gang. Har barra et par spørsmål om ka så skjer nå fremover... Eg e i uke 14, og ska te utralyd 22 september... Anngående barselhotellet. Må eg bestille plass der? Når det gjelder trygd, kossen foregår det? Kan faren ta pappa permisjon samtidig me meg i begynnelsen? Eg slite ein del me kvalme... Men det e vel ikkje go nok grunn te å bli sykemeldt? Jobber som truckfører og er mye tunge løft og hopping ut av trucken.. E det ekkelt å ta epidural? Har aldri noensinne vært i narkose eller lignende, så er litt redd for det. Mora mi hadde trangt bekken når hu fødte. Vett noen sjansen for at eg kan få det? (Vil IKKJE ha det!!!) Er litt redd for bekkenløsning. Vett ikkje om eg har begynt å få det allerede, men merker smerter i "hengslene" i høyre hofte... Eneste problemet er at legen min ikkje tror noe på bekkenløsning. Han kommer fra Tyskland og mener det er et innbilt norsk fenomen.. Men vil heller ikkje bytte lege. Ka kan eg gjør? Håpe noen kan hjelpe meg... E litt nervøs siden det er første gang... Takk.. =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5955974-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Bouquet Skrevet 22. august 2006 #2 Del Skrevet 22. august 2006 Her svarer jeg ut i fra hvordan jeg har oppfattet det forskjellige: Anngående barselhotellet. Må eg bestille plass der? - Nei i samtale med min jordmor sier hun det som regel ledig der, det er stor sansylighet at en får rom der. Når det gjelder trygd, kossen foregår det? - Du kan høre på trygdeetaten, eller skaffe deg infromasjon på www.trygdeetaten.no Barnetrygd er rett under 1000 kr i måneden per barn og blir utbetalt ganske snart etter fødsel og til barnet er 18 år tror jeg, Kan faren ta pappa permisjon samtidig me meg i begynnelsen? - Det kan han nok, det er veldig vanlig at faren tar de 2 av de 6 ukene med permisjon rett etter fødselen. Eg slite ein del me kvalme... Men det e vel ikkje go nok grunn te å bli sykemeldt? Jobber som truckfører og er mye tunge løft og hopping ut av trucken.. - Plager kvalmen deg så mye at det hindrer deg i å jobbe, eller den gjør at kroppen ikke får i seg nok væske og næring, kan det nok være greit å sykemelde seg en periode. E det ekkelt å ta epidural? Har aldri noensinne vært i narkose eller lignende, så er litt redd for det. - Epidural er en lokalbedøvelse som blir satt inn i ryggmargen. Dette gjøres kun av anestesilege. Denne bedøvelsen kan justeres underveis, og den vrker omtrent bare på smertene fra livmoren og livmorhalsen. Tror nok det kan være ubehaglig når det stikkes, men det er sansyligvis ikke verre enn de smertene en allerede har. Mora mi hadde trangt bekken når hu fødte. Vett noen sjansen for at eg kan få det? (Vil IKKJE ha det!!!) - Er du en liten kvinne er det større fare for at du kan trangt bekken. Dette kan måles av lege/jordmor om det er mistanke om at det er vanskelig for babyen å passere. Tror det alltid bli kontrollert dersom babyen legger seg til i seteleie. Er det sansylig at babyen ikke kan komme ut bekkenet blir det vurdert keisersnitt. Er litt redd for bekkenløsning. Vett ikkje om eg har begynt å få det allerede, men merker smerter i "hengslene" i høyre hofte... - Noen kan oppleve bekkenløsning ganske tidlig. Pass på å støtte deg opp med puter når du ligger. Pute mellom beina. Eneste problemet er at legen min ikkje tror noe på bekkenløsning. Han kommer fra Tyskland og mener det er et innbilt norsk fenomen.. Men vil heller ikkje bytte lege. Ka kan eg gjør? - Det er det samme om det kalles bekkenlsning eller ei. Alle gravide får bekkenløsning, det er en naturlig prosess for at vi skal kunne føde. Problemet er at noen er plaget med mye smerter i forbindelse med bekkenløsning i svangerskapet. Om ikke legen tar dette på alvor får du bare kalle det uutholdelige smerter i bekkenet ditt. Plager dette deg mye og hindrer deg i leve som normalt eller at det gjør det vanskelig å jobbe, må legen gi deg en sykemelding. Tar han ikke kroppen din og dine smerter på alvor, synes jeg du skal bytte lege. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5955974-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-6024776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 26. august 2006 #3 Del Skrevet 26. august 2006 Hei Takk for masse gode svar. =) Skal til legen nå på onsdag og får ta ein prat me han då... Gjorde meg litt tryggere å lese svarene dine. Takk takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/5955974-noen-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-6077897 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå