Gå til innhold

Insulinresistens - noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Fikk vite etter blodprøver at jeg har insulinresistens, og i følge legen min blir da slanking som å kjøre bil med håndbrekket på. Ikke særlig oppløftende, men enda en god grunn til å gå ned i vekt.

Er det noen her med insulinresistens som har erfaring med det å gå ned i vekt?

Jeg har blitt satt på Glucophage, og det skal hjelpe på insulinbalansen.

Ellers blir det å følge Fedon-prinsippene, mye sunt og grovt, med hyppige måltid gjennom dagen.

Jeg har jo gjort alt galt tidligere, levd på hvitt mel, pasta og brød........

-massaposen-

Fortsetter under...

Jeg har hatt det og blitt kvitt det. Spis nøtter (ikke for mye), bak grovbrød med fullkorn og uten hvitt mel, velg speltmel, fruktose i stedet for sukker og hold deg langt unna ferdigmat. Forsiktig med frukter som ananas, appelsin og ellers overmodne frukter. Spis sunt fett som i avocado, olivenolje og fisk. Lag sjømat og fiskeretter, men prøv å lage det fra bunnen, ikke kjøp salt ferdigfisk. Velg mørk sjokolade fremfor lys om du blir sugen. Det tar et par måneder med viljestyrke for å bli kvitt den dritten, tren gjerne sent på dagen og unngå å spise etterpå. Grunnen til at det er bra for folk med insulinresistens å ikke spise etterpå er at cellene tømmes for karbohydrater ved hard trening, i stedet for fett. Det er gunstig og virkningsfullt for oss.

Nå er det noen som mener at vi slanke ex-90ene ikke skal være her inne, men jeg drister meg til å svare likevel.

Jeg er glad for at du svarer en som er langt over 90+. Jeg har sett at det er litt kommentarer på hva som passer og ikke passer her inne. Men man må nå kunne få ta opp saker som dette. Da kan vel heller de som ikke liker det la være å lese innleggene....

Takker for svar, og spesielt det med treningen, det var jeg ikke klar over. Men hvis man trener på ettermiddagen, betyr det at man ikke bør spise noe resten av kvelden? Grøss grøss...........

-massaposen-

Det som også er lurt å gjøre er å kjøre veldig strengt på en lavkarbo diett. Da blir du bli kvitt det. Ikke spis brød, poteter, pasta og pass deg spesielt for sukker. Spis gønnsaker sammens med kjøtt og fisk. Drikk ikke juice og maks en frukt pr. dag. Sats heller på grønnsaker.

Her er noen måltider som jeg synes er veldig greie å bruke:

-1 fullkornknekkebrød med en stor(vanlig) boks makrell i tomat.

-Omelett med bacon el.l og tomat og paprika ved siden av.

-Salat med kylling el tunfisk

-Grønnsaksgryte med kjøtt el fisk

-Wok

-Laks el andre fiskesorter med varierende grønnsaker til.

Det er karbohydrater og sukker du bør holde deg helt unna. Også fruktose. Når du er blitt kvitt resistensen din kan du begynne å spise mer normalt, men selvfølgelig sunt. Og begynne å bruke fruktose i stede for sukker.

Fett er ikke farlig, det er faktisk veldig bra for kroppen din.

Spis en neve nøtter hver dag. Valnøtter er sunnest.

Les Fedon Lindberg sine bøker, de er veldig opplysende.

Og jo strengere diett du kjører en periode, jo fortere blir du kvitt det.

Når du skal trene så er det lurt å kjenne på følelsen du vet du vil få når du er fornøyd med deg selv og kroppen din. Fokuser på den følelsen når du trener. Jeg bruker å tenke når jeg trener at nå er jeg nærmere og nærmere for å bli fornøyd. Også er jeg fornøyd fordi jeg har kommet inn i et bra treningsopplegg. Da blir det mye lettere etterhvert å trene og veldig gøy når du ser resultater. Det gjør du fort ved en slik streng diett.

Du kan ha en dag i uken du unner deg noe ekstra. Jeg har droppet det fordi jeg vet det sinker resultatene..

Lykke til ; ) Dette klarer du!

Jeg blir virkelig imponert over at noen får til dette!

Jeg er på riktig vei, men klarer ikke et så strengt kosthold som det du beskriver. Er så redd for at jeg bare vil gå på enda en kjempesmell hvis jeg gir full gass på noe som er vanskelig å leve med.

Men, jeg er nesten der som du beskriver, eneste er middager, siden jeg også lager mat til min lillegutt og mann, så blir ikke de 100 % Fedon, men kanskje 75 %.....

Hvor lenge holdt du på slik før du var kvitt det?

Jeg synes jo det er skummelt å ha det, tenker på utvikling av Diabetes 2 og så videre.

Du er virkelig flink pijami, og jeg kjenner at jeg blir veldig inspirert av det du skriver. Det er nok håp for meg også :-)

-massaposen-

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...