Gå til innhold

Hva trenger jeg av utstyr?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om du gir flaske til alle måltider ville jeg absolutt skaffet meg en flaskesterilisator, enten til micro eller en elektrisk en, genialt. Får kjøpt de hos babyshop iallefall. Ellers en flaskekost, jeg har også 12 flasker slik at jeg ikke trenger å vaske de hver eneste dag.(tutene tar jeg hver dag da,mens jeg kjører flasken i oppvaskmaskinen.)

Er "erfaren", tror jeg, gullet fikk flaske fra første dag hjemme og er nå 15 mnd. Vi hadde ganske mange flasker og mange smokker. Kokte flasker og smokker, ja hele greia de første månedene. Kokte vann og helte på flasker, satte til avkjøling på benken, så satte vi på kork og putta flaskene i kjøleskap. Når det var tid for mat, varmet vi en flaske vann i microen, og helte i pulver og evt. malt i riktig temperert vann. Rist, rist, rist - ferdig, fersk mat. Etterpå skylte vi flaske og smokk i kaldt vann. Etterhvert vasket vi flasker og ringer i oppvaskemaskin, smokker kokte vi litt lenger enn flaskene. Ved ca 6 mnd. alder slutta vi også å koke smokker, vi bare vasket dem for hånd. Har aldri kjørt smokker i oppvaskmaskinen.

Jeg synes flaskesterilisator som en annen synes er en nødvendighet, bare er tull, de få månedene det er nødvendig å sterilisere utstyret, gjør man det kjempefort i en kasserolle på komfyren.

Vi hadde heller ingen andre sånne duppeditter som tilbys. For turbruk tok vi bare med en flaske fra kjøleskapet og fikk varmet den opp der vi stoppet for mat. Det skal sies at vi ikke hadde særlig mange foringspauser i skog og mark, men det er det vel ikke så veldig stort behov for heller, med så små barn. Mme-pulveret hadde jeg på forhånd målt opp i riktig mengde og hadde slike porsjoner i sterile urinprøveglass som jeg kjøpte på apoteket. Det eneste ekstrautstyret vi hadde, var en flaske/matvarmer som kunne brukes både på strøm og i bilen. Den var praktisk, og er til salgs her nå!

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på hvordan man skal praktisk løse de utfordringene man kommer opp i på dette området. Hver og en må finne sin måte, som man trives med.

Også lærer :-)

• 2 uker senere...

Jeg er enig med en av de andre i at flaskesterilisator for micro er superkjekt! Jeg forsøkte å koke flaskene på platen, men da må man passe på dem og huske å slå av platen og sånt. (Det høres elementært og enkelt ut, men jeg ble fort distrahert med en liten baby!)

Med den micro-sterilisatoren setter man bare alle flaskene inn og skrur på 4 minutter, og så passer den seg selv og kan stå der til den er kald, så jeg slipper å bekymre meg for brannskade fra kokende vann.

Ellers anbefaler jeg (særlig til turbruk)

*) bokser med 3 kammer til ferdig oppmålt mme (fås kjøpt i store dagligvarebutikker (f.eks Ultra/Centra) og i babyutstyrsbutikker.

*) termos til varmt vann - enten varmt vann som du blander ut med kaldt vann på flaskene eller ferdig oppvarmet i passe temperatur (bruk digitalt steketermometer så blir det bra!) sånn at du kan helle det rett på flasken og bruke det direkte. Hvis du skal på tur og det er lenge til du skal bruke det lager du det bare litt for varmt sånn at det blir passe temp når du skal bruke det. (Prøv deg litt frem.)

*) middagstermos med varmt vann til å varme opp flaskene med melk hvis de er blitt for kalde. Disse termosene har stor åpning, så hele flasken går nedi, og vannet nedi her holder seg så varmt at du kan bruke det til oppvarming flere ganger. Veldig kjekt. Pass på å finne en termos som har så stor åpning at alle flaskene du har går nedi. Jeg brukte Avent, og de små flaskene går nedi alle middagstermosene jeg prøvde, men de store gikk bare nedi de fra Hammarplast.

Lykke til! Det kan virke litt styrete med mme til å begynne med, men når man kommer inn i en rutine som fungerer går det veldig greit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...