Gå til innhold

Når kan man slutte og vaske nye klær?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette spørsmålet kommer opp jevnlig, og jeg lurer hver gang; vasker du ikke ditt eget tøy som er nytt? Tar du det bare rett på, men alt mulig av stoffer det er tilsatt med.

så jeg vasker alt nytt tøy, til alle familiemedlemmer jeg...

Hei, du bør alltid vaske klær og andre tekstiler før bruk - både til voksne og barn. Tekstilindustrien er en versting på bruk av sprøytemidler. Det ferdige tøyet (så fremt det ikke er økologisk, merket med eu-blomsten etc) inneholder mange skadelige kjemikalier. Personer i Miljøvernforbundet anbefaler å alltid vaske tøyet to ganger før bruk for å få ut all gifta (blandt annet Formaldehyd og Ftalater). Du kan f eks lese mer om dette her:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2004/1097823144.4. Så fortsett med vaskingen!

Annonse

Jeg vasker nye klær til babyen fremdeles, men kommer nok snart til å slutte med det. Stoler på min venninne som er barnelege, og hun mener det er hysteri rundt vasking av alt nytt tøy. (ikke for å starte noen ny diskusjon!).

Jeg ser av alle svar du har fått over at samtlige vasker nytt tøy til både seg selv og familien. Det gjør ikke jeg! Stiller meg undrende til at de alltid greier å gjennomføre dette. Er det ingen som drar ut og kjøper nye klær man skal ha på seg samme kveld? Det gjør ihvertfall jeg! Når det gjelder sengeklær og håndklær, så vasker jeg selvfølgelig dette før bruk.

Jeg vasker allle nye klær - til hele familien, før vi tar de i bruk.

Det var et innlegg her inne for en tid tilbake, hvor det var en som jobbet med tekstiler, og hun sa at klær måtte vaskes før bruk, pga de utrolig sterke stoffene som de brukte i klærne når de ble laget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...