Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med kontroll på sykehuset i dag, fant de ut at jeg hadde formye fostervann. Er vist et tegn på svangerskapsdiabetes. Skal ta "drikketest" - blodsukker på lab'n i morgen, og ny UL for oppfølging av fostervann til neste uke. Har ikke greie på denne diagnosen, og lurer på det meste. Hva er i såfall risikoen for meg og barnet - og blir det borte etter fødsel...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leser litt her: "Svangerskapsdiabetes oppdages i løpet av graviditeten, men forsvinner etter fødselen. Denne tilstanden påvises ved at glukosetoleranseprøver i blod er patologisk. Den gravide får også sukker i urinen. Henvisning til spesialist er nødvendig, og tilstanden skal følges opp.

Noen ganger får gravide glukosuri uten at det er patologisk. Som regel er det da nyreterskelen som er senket, og spesiell oppfølging er vanligvis ikke nødvendig."

Vet ikke om du ble noe særlig klokere av det, men..

Skrevet

heisann.. hvis du går inn på diabetes.no, og så på faktaark, så står det litt enkelt forklart om svangerskapsdiabetes.. Dersom du får det påvist vil du følges opp utover svangerskapet.. da blir det litt strengere med kosthold og trening er anbefalt.. risikoen for deg og babyn er liten, og oppfølgingen er god..Så fort den lille er født er du kvitt det, men det er en liten økt sjangse for utvikling av type 2 diabetes senere i livet..

Har selv diabetes og lever livet godt med det.. lykke til, og håper du slipper unna :o)

Skrevet

jeg fikk beskjed i dag om at jeg har for mye fostervann. dette henger ofte sammen med for høyt sukkerinnhold i blodet, men mitt sukker var normalt. lurer nå fælt på hva som gjør at jeg har mye vann da. hun sa jeg måtte følges opp for å se at gutten min utvikler seg normalt. hva kan egentlig gå galt da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...