:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 nå har jeg ca 200 000 utbetalt i året. det blir ca 8533 kr i måneden når jeg skal ha 80% lønn. og så blir det ca 1800 fra far. og 2000 i dobbel barne trygd. får jeg os? budre jeg ha os det føste året? de på trygdekontoret sa at jeg ikke fikk det siden jeg var i full jobb, men 12300 er ikke akurat noe og leve for med en baby i tilleg til alle de vanlige utgiftene mine. er det noe jeg har godt gipp av?
Gjest Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Sånn er det når en er alene om alle utgifter. Det stemmer det de sa. En får ikke OS når en er i full jobb. Men engangsstønaden er jo et lite plaster på såret da. Den ligger jo på 33.000 nå. Kan du skjønne hvordan noen kan påstå at mange får barn for å tjene økonomisk på det?! En blir nå heller rimelig bankerott spør du meg.
Fisk med CV Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Jeg vil få utbetalt ca det samme som deg, bare OS i stedet for lønn, og da får jeg ca. 3300 i måneden i bostøtte fra husbanken. Dette bør vel også du ha krav på, litt etter hvor høye boutgifter du har og om du eier/leier. Men et eller annet vil du vel få :-) Ellers utgjør vel OS ca det samme som det beløpet du nevner. Du bør få redusert skatten en del som aleneforsørger, når du kommer over i skatteklasse 2 vil du slippe unna med en del skatt. Ellers blir man vel ikke akkurat rike som alenemødre, selv om en del folk påstår det :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. august 2006 Forfatter #4 Skrevet 16. august 2006 kan jeg få enganstønda? det sa hun dama på trygdekontoret ikke noe om. hun sa heller ikke noe om bostønda. går man automatisk over i skatteklasse 2?
Fisk med CV Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 Engangsstønad kan du nok ikke få, da dette kun er for kvinner som ikke har rett til fødselspenger. Når det gjelder bostøtte går ikke dette gjennom trygdekontoret, så de er desverre ikke så flinke å opplyse om denne muligheten. Det er boligkontoret i bydelen din som står for dette. Hvis du går på www.husbanken.no kan du bruke beregningskalkulatoren i menyen til høyre og finne ut hva/om du har krav på noe. Man kan søke tre ganger i året. Søknadsfristen for denne perioden gikk nettopp ut(1.aug) så 1 januar blir vel neste gang om jeg ikke tar helt feil. Man finner mer om søknadsfrister og fremgangsmåte på nettsidene til husbanken. Vet ikke om det er noe automatikk i skatteklasse-opplegget, kan nok hende du må be om å få tilsendt opplysninger til søknad om nytt skattekort etter fødselen og ta det derfra. Men det er jo bare formaliteter, du skal få fradrag på ditt og datt og ende opp med og betale en hel del mindre i skatt i alle fall :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. august 2006 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2006 ok tusen takk. trodde ikke jeg hadde rett på egansstønda. men så at førsta man nevnte det. så da ble jeg plutselig i tvil. hm... ja ja. det går nok sikkert rundt på et vis uannsett. tusen takk for hjelpen
Gry - 260906 Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Du får ikke både fødselspenger og engangstønaden,du må velge en av de. Å engangstønaden er jo bare på 33000,- så for deg vil det jo lønne seg å få fødselspenger.
Fisk med CV Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 Joda, man får nok endene til og møtes til slutt, bare ikke alltid like lett og finne frem i krav og rettigheter i vår firkantede land ;-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 16. august 2006 Forfatter #9 Skrevet 16. august 2006 he he.. sant det. og så har jeg ikke stresset noe med det heller. for alle har jo helle tiden fortalt meg hvor god råd jeg kommer til og få. og så begynte jeg og titte litt på det nå da. og det så jo ikke akkurat ut som den julaften som alle hadde forklart meg. men man får jo ikke brukt så mye penger heller da. ikke noe fyll og fanteri på en stund her i gårend uansett ;-)
Fisk med CV Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 Nei, ikke sant...de pengene sparer man, blir vel neppe noen shoppetur til london med det første heller, ser ikke for meg at jeg føler meg så fresh etter fødselen at mitt eget velvære står øverst på listen. For de som ikke har barn og bor i kollektiv/på hybel er kanskje de pengene alenemødre får å betrakte som "mye" :-)
Winterlady Skrevet 16. august 2006 #11 Skrevet 16. august 2006 Ved å f.eks. ta 100% lønn under permisjon vil du jo ha noe mer å rutte med da...?
Tøvsjura *1 stor og 1 liten* Skrevet 16. august 2006 #12 Skrevet 16. august 2006 Du har krav på overgangsstønad også!!! Jeg har selv 100 % perm. og har før skatt 13 500 kr i fødselspenger, får da 5100 kr i os før skatt. Du har krav på disse pengene selv om du har inntekt, men de opprinnelige 9000 (ca) kr som full os er reduseres med 40 øre per krone du tjener over halve grunnbeløpet. Så du får redusert os, men absolutt noen tusen ekstra i mnd
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. august 2006 Forfatter #13 Skrevet 17. august 2006 ja det hadde hjulpet MASSE. tenkte og snakke med trygdekontoret i morgen. så blir det sikkert ordnings i sakene om jeg kan søke på os så gjør jeg det. har jo tenkt til og begyne og jobbe igjen så full os får jeg ikke om et år uannsett. så da er det ikke noe poeng og spare den. takk for hjelpen :-)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. august 2006 Forfatter #14 Skrevet 17. august 2006 ja jeg får jo 20% mer lønn. men vil heller ha dårlig råd og være hjemme i et år. så det er ikke så syn på meg ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå