Jenta78 Skrevet 16. august 2006 #1 Skrevet 16. august 2006 Har lest endel innlegg som går på røyking, og dette bør vel sette en stopper på debatten. Er verdt å lese: SLIK PÅVIRKER EN SIGARETT DEG OG BARNET DITT: Oksygen. Luften vi puster inn består blant annet av oksygen. Blodet tar opp en del av oksygenet og fører det rundt i kroppen. Fosteret får selvsagt oksygen fra moren. Ingen kan leve uten oksygen. Kullos. Når du røyker, inhalerer du gassen kullmonoksyd (kullos). Dette er den samme giftige gassen som kommer ut av bilens eksosrør. Kullosen tar opp en del av den plassen som oksygenet skal ha i blodet. Det er derfor man blir så kortpustet når man røyker. Fosterets blod tar opp dobbelt så mye kullos som morens blod. Kullosen blir dessuten værende lengre hos fosteret enn hos moren. Hvis moren tar dagens siste sigarett kl.23.00, er blodet hennes uten kullos kl.06.00 neste morgen. Hos barnet har kullosen imidlertid ikke forsvunnet - halvparten er fortsatt til stede neste morgen. Dersom moren røyker flere sigaretter om dagen, betyr det at fosteret har kullos i blodet hele tiden. Nikotin. Nikotinet i sigarettrøyk får blodkarene i kroppen til å trekke seg sammen. Dette skjer også i morkaken, siden denne er full av blodkar. Når blodkarene i morkaken trekker seg sammen, minsker blodtilførselen til barnet og det får mindre oksygen og næring. HVA GJØR FOSTERET NÅR MOR RØYKER? På ultralyd er det mulig å se hvordan fosteret reagerer når mor tar en sigarett. Bildene viser tydelig hvordan barnet krymper seg, som i en slags avmakt og fortvilelse. Barnets hjerte begynner å slå raskere. Bevegelsene blir mindre, og pustebevegelser endrer seg. De kan ble krampaktig raske en stund, for så å stoppe helt. Dette mønsteret kan vare i opp til halvannen time etter at mor har røykt. HVILKE FØLGER KAN DET FÅ FOR BARNET DERSOM DU RØYKER MENS DU ER GRAVID? Mindre oksygen og næring gir dårligere vekst og utvikling, også for viktige indre organer som hjerne, hjerte og lunger. Økt risiko for DNA- skader, som kan føre til misdannelser på fosteret. Økt risiko for forstyrrelser i utviklingen av sentralnervesystemet, noe som kan føre til lærevansker og atferdsproblemer i oppveksten. Dårligere immunforsvar og nedsatt lungefunksjon. Mangedoblet risiko for krybbedød. HVILKE FØLGER KAN DET FÅR FOR BARNET DERSOM DET UTSETTES FOR PASSIV RØYKING ETTER FØDSELEN? Mangedoblet risiko for krybbedød. Økt risiko for kolikk i forbindelse med røyking i ammeperioden. Økt risiko for ørebetennelse, luftveisinfeksjoner, bronkitt, lungebetennelse, astma og allergi. Passiv røyking øker også risikoen for hjernehinnebetennelse. Større risiko for å bli innlagt på sykehus enn barn som ikke blir utsatt for røyk. Økt risiko for hjerte- og karsykdommer og lungekreft senere i livet. Kilde: http://www.babyverden.no/templates/Article____427.aspx Dette bør være god nok motivasjon til at dere har tatt deres siste røyk. Lykke til!
Gjest Skrevet 16. august 2006 #2 Skrevet 16. august 2006 Dette vet alle fra før, kanskje vi skal la debatten dø av seg selv så de som enda ikke har klart det kan klare å motivere seg i stedet for å bruke til og krefter på å irritere seg over "stuck up" innlegg som dette..?
Bilba og gutta :) Skrevet 16. august 2006 #3 Skrevet 16. august 2006 Enig med Sweet Amber... de har sikkert dårlig samvittighet nok som de har, og de vet helt sikkert at røyking ikke er bra. Kan ikke vi som ikke røyker bare være glade for det og la røykerne være i fred? Er jo ikke vår sak liksom...
silia Skrevet 16. august 2006 #4 Skrevet 16. august 2006 Signerer innlegget til sweet amber. Har aldri røykt selv, men tror nok at alle gravide er klar over farene, og trenger iallefall ikke andre bedrevitere til å mate inn med teskje hvor farlig det er. Har selv en søster som har røykt i tre svangerskap. Jeg vet at hun prøvde virkelig hardt å slutte, uten å klare det helt. Heldigvis klarte hun å redusere røykingen til et minimum. Kommentarer fra andre om røykingen var veldig sårende, og ødela mer enn det gagnet når det gjaldt motivasjonen hennes i alle fall. Hun fødte tre fine og kjekke barn som ikke tok skade av røykingen hennes heldigvis.
Gjest Skrevet 16. august 2006 #5 Skrevet 16. august 2006 UNNSKYLD men dette innlegget er ikke "stuck-up", der må jeg nok føle for å motsi deg, jeg haddde personlig ikke lagt ut dette innlegget, men det er jo rene fakta, som jeg faktisk tror ikke alle kan alt om ! Jeg lærte iallefall litt nytt og synes det er helt ok å informere om det ! Man trenger jo bare lese det / ikke lese det ! Verre er det ikke !
Gjest Skrevet 16. august 2006 #6 Skrevet 16. august 2006 Altså jeg er ikkerøyker og antirøyker, og dømmer ingen her inne, har aldri skrevet noe til røykere, men jeg syntes som ikkerøyker at det var ok å lese det over ! Som info - ikke for å dømme noen, om dere skjønner ? Vil ikke bli mosforstått heller ! Og man kan jo kanskje heller tenke positivt og tenke at kanskje dette innlegget får EN røyker i graviditet til å legge bort røyken, eller kanskje dempe det ? Det bør jo dere som røyker også synes er bra Jeg er sikker på dere ikke ønsker røyke, tror ikke det om noen av dere, at dere røyker for å være slem, det er jo latterlig å tro ! La heller tråden funke som info, og kanskje den hjelper et lite foster ! Det hadde jo vært supert !!! La oss være gravide og glade sammen !!!!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #7 Skrevet 16. august 2006 Tror ikke innlegget er ment for å irritere, bare informere og motivere. Det bør jo virke som en motivasjon når man ser hvilke skader det kan ha. Jeg røyker ikke selv, men lærte mye av å lese det!
Sunniva- og Majamamma Skrevet 16. august 2006 #8 Skrevet 16. august 2006 I går sa en spesialist i gynekologi og obstetrikk til meg (er ikke-røyker) at røyking faktisk er bra for en ting: Babyer av røykende mødre tåler mye bedre å bli født for tidlig, selv om de er underernærte m.m. Stressnivået deres er høyere, og de takler derfor dette bedre. Rare greier..... Så da er det i hvert fall en ting som er bra, da, blant alle negative :-) Har røyka selv før, og har full forståelse for at det er tungt å slutte. Lykke til videre i svangerskapet alle sammen - både røykere og ikke-røykere!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #9 Skrevet 16. august 2006 eeeh skulle det være en trøst ? eller oppmuntrende for å røyke som gravid ????? sykt ! Overhodet ingen grunn for å røyke. skremmende innlegg
Gjest Skrevet 16. august 2006 #10 Skrevet 16. august 2006 Takk BN78 (termin 27.09.06)! Endelig et innlegg som forteller i detalj hva gravide røykere gjør med barnet sitt! Jeg tror neppe at alle røykerne her inne er klar over hva røyken gjør med barnet. Da hadde de nemlig sluttet for lenge siden!! Les og stump siggen en gang for alle! Hilsen tidligere stor-røyker og fast bestemt på å være røykfri mamma.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #11 Skrevet 16. august 2006 Når du kommer til jordmor og du er røyker, så får du utdelt et hefte der all denne informasjonen står...Så jeg er sikker på at ingen greier og komme med noe som jordmor eller lege ikke allerede har innformert om eller snakket om. Dere som kommer med slike innlegg må jo skjønne at de som røyker allerede er klar over dette og får oppfølging av jordmor og lege. Syns dere skal la fagpersoner ta seg av dette, istede for og spre dårlig samvittighet.
Mrs. Bouquet Skrevet 16. august 2006 #12 Skrevet 16. august 2006 Denne informasjonen er helt verdiløs. Det er vel helst ikke-røykere som ikke kan dette. Vil bare si at jeg blir provosert av bedrevitere som prakker sine kunnskaper på andre. En annen sak er at det nesten ikke er flere gravide som røyker lenger. Vil tro at noe av grunnen er at de faktisk bare må nekte for det (og dermed kanskje ikke få hjelp til å slutte) pga å slike holdninger som kommer fra HI og Prinsesse 12. Oktober. Hilsen en som ikke røyker selv. Men faktisk er sikkert på at det røykerne selv som har mest kunnskaper på dette området.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #13 Skrevet 16. august 2006 virker ikke slik....er nok grunner for at de velger å røyke, og da vet de ikke om dette ! Skammelig...
Sunniva- og Majamamma Skrevet 16. august 2006 #14 Skrevet 16. august 2006 Det skulle verken være en trøst eller oppmuntring, og det er idiotisk av deg anonym å påstå at dette skal være en grunn for å røyke. Syntes selv det var overraskende nyheter, og merkelig - som jeg også skriver i innlegget mitt. Er du en form for overformynderi som skal bestemme hva som skal skrives her inne? Alle vet jo at det er kjempefarlig å røyke mens man er gravid, men dette er da ikke et forum for hjernevask og indoktrinering - skal det være forbudt å dele info her inne? Det er jo reneste Kina-tilstander her inne, der du tydeligvis står for sensur av alt som ikke sier det du vil høre. Jeg er totalmotstander av røyk, men jeg har f.eks. ingen problemer med det faktum at nikotin er bra som forebygging av alzheimer. Vi er (stort sett) voksne mennesker her inne som kan tenke selv, og det får da være måte på hva enkelte fanatikere forlanger av dette forumet. Makan!
teddy0505 Skrevet 16. august 2006 #15 Skrevet 16. august 2006 Dette er ett innlegg med medisinsk fakta... kan ikke skjønne hvorfor folk blir så sure Ikke les det da bare.....
Mrs. Bouquet Skrevet 16. august 2006 #16 Skrevet 16. august 2006 Er ikke irritert over medisinsk fakta. Men iriiterer meg over at noen tror de kan frelse verden med å legge ut dette. Og irriterer meg over måten innlegget er innledet på, ved å blant annet skrive en setning MED BARE STORE BOKASTAVER.
teddy0505 Skrevet 16. august 2006 #17 Skrevet 16. august 2006 vet dere hva jeg er lei av!!!!! damer som har røyka under svangeskapet, og som kjenner haug med andre som røyka under svangeskapet, og fått sunne friske barn... Det de ikke nevner er at barna er ofte syke det første året, de har grønn snørr under nesa til enhver tid... også skylder foreldrene ALLTID på at der er sykdom i barnehagen Min mor røyka under svangerskapet med meg, jeg veide 4560gram når jeg ble født, men jeg har alltid vært plaget med førkjølelse, slim i halsen, ørebetenelse, og skulle ha fjærna mandlene når jeg var 3, men min mor var så redd for meg når jeg skulle isoleres (det var den gang i 75) at jeg fjernet dem på klinikk i alder av 30 år. Da var de fulle av arr, legen på klinikken sier til meg du må ha hatt mye vondt... Jeg blir forbanna på røykere, for jeg er plaget hver dag med dritten!!!!
Anonym bruker Skrevet 16. august 2006 #18 Skrevet 16. august 2006 Herlighet!! Hvorfor dra denne debatten egentlig? Man vet at man ALDRI kommer til enighet på dette temaet! Og de som ikke røyker står der med "klokskapen" og tror de vet hvordan det er, men røykerene forsvarer seg.. Alle vet det er skadelig å røyke.Men hvis en som er gravid og røyker, hvorfor gidde å blande seg? Hun vet det er skadelig! Og det er jammen ikke lett å slutte, men har klart det selv. Så har full forståelse for de som sliter litt. Men hvis det bare skal være kritikk så synes jeg heller det er bedre å la være å svare! Hva med oppmuntring tiø de som sliter?
Jente1980 Skrevet 17. august 2006 #19 Skrevet 17. august 2006 Flott innlegg dette her BN78! Jeg hører egentlig til i 1.trimester men var nødt til å kopiere innlegget ditt og legge det inn hos oss. Jeg tror faktisk ikke at alle gravide er klar over alle disse fakta som du refererer til her... Jeg fikk faktisk helt vondt i magen min av og lese dette. Og jeg mener at når en er gravid så skal barnet vi bærer på komme først, ikke våre egne "tullebehov", og jeg vet jo at innerst inne så er nok de fleste enige med meg her! Jeg har selv røyka i 6 år, men slutta i januar 2006, men har fest og ferie røyka litt. Da jeg fant ut at jeg var gravid var det selvsagt kutt på dagen, noe jeg er skikkelig glad for. Jeg har tro på at dette er noe alle kan klare, men har forståelse for at det er verre for noen enn hva det er for andre igjen... Stå på med røyke kutt er min oppfordring til alle røykere:)
-MtG- Skrevet 17. august 2006 #20 Skrevet 17. august 2006 Jeg er selv gravid og røyker. Jeg synes ikke det var noe galt i innlegget til hovedinnlegger. Det var bare fakta. Men som en annen her sa så er det oftest røykerne selv som vet mest om dette. Vi sluker alt vi kommer over av informasjon, men det ender som regel bare med at vi får dårlig samvittighet, blir stressa og må gå og ta en røyk. Jeg er fullt klar over at det er farlig for babyen at jeg røyker, men eier ikke den viljestyrken som trengs for å slutte. Jeg har redusert inntaket fra 25 om dagen til mellom 3 og 5 pr. dag. Er glad for at jeg har klart det selv om det ville være enda bedre om jeg kunne slutte helt. Men om noen kommenterer røykinga mi så blir jeg irritert og går i forsvarsposisjon. Sånn er det bare. Selv om det egentlig ikke er noe å forsvare..
vinterkyss *gutt+jente+gutt* Skrevet 17. august 2006 #21 Skrevet 17. august 2006 Skriver under på inlegget ditt jeg =)
Jenta78 Skrevet 17. august 2006 Forfatter #22 Skrevet 17. august 2006 Jeg, hovedinnlegger, mente ikke kjefte eller være noen form for bedreviter enn dere som røyker. Mye av det sto som i dette innlegget var veldig nytt for meg, og jeg syntes det var skremmende å lese. Grunnen for at jeg la det inn, var fordi jeg har sett at denne røykedebatten har tatt helt av og ville derfor kome med fakta, istedet for moralpreken. Kall meg gjerne naiv, men jeg trodde virkelig at de som røyker ikke var klar over alle disse skadene, for etter å ha lest dette kan jeg ikke skjønne hvordan noen tør å røyke. Som jeg skriver nederst i innlegget mitt, er at jeg mener dette bør være en god motivasjon for å slutte, og jeg ønsker alle "lykke til". DET var grunnen til at jeg la inn innlegget, ingen vits å bli sur for det. Jeg er ikke bedreviter på noen måte, bare ville viderebringe harde fakta. Og som sagt, lykke til alle sammen!!! Ikke bruk så mye energi på å bli forbanna eller bortforklare dere, er det ikke bedre å gjøre noe med roten til problemet? Som sagt, lykke til alle sammen!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2006 #23 Skrevet 17. august 2006 Hei alle sammen, nå må dere holde kjeft og heller bruke energien på å lese første del av denne debatten igjen... Pugg gjerne skadevirkningene, så dere kan de hver gang dere tar dere en røyk. Barnemishandling...
Jolene84 *overtermin* Skrevet 17. august 2006 #24 Skrevet 17. august 2006 Visste alt d som sto der oppe fra før av,men i begynnelsen av svangerskapet så røykte ej.Og da kasta ej alt av opplysninga om ka røyken kunne jer med den lille i magen min.Ville ikkje vite rett og slett.Og når folk sa t mej at ej burde slutte,så blei ej berre irritert og gikk og tok mej en ny røyk. For d verste ej veit e når folk sei at ej må jer ditt og datt. Klarte å slutte 19.April,og he holdt mej unna røyk sida d.Men ej veit at d ikkje e enkelt å slutte.Spesielt ikkje når alle går og "masa" på en.Visste jo d at d va farli for den lille,men valgte å kutte ned først.Men så en dag så kjente ej d at for kvar røyk ej tok,så blei d mindre aktivitet i magen min.Når ej slutta,så blei d mykje meir liv. Men som sagt,så e d ikkje så utruli lett å slutte heller.Ikkje når en he røykt i en del år. Fikk lest alt om ka som va skadelig for småen ette ej slutta og røyke,og da va ej gla for at ej hadde klart d.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå