Gå til innhold

Aberdeen-Skottland?

Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei

Gratulerer med ny verdensborger paa vei :-) Jeg flyttet til Aberdeen for 5 aar siden og videre til Dundee for ca et aar siden, men jobber fortsatt i Aberdeen saa dagpendler (200 km rund-tur..).

Jeg har termin 21 desember saa vaert paa noen kontroller osv allerede. Naar du flytter hit registrerer du deg hos en "GP" - lege - naer der du bor - jeg kan anbefale en kvinnelig lege her, men avhenger om du bor i naerheten om det blir praktisk. Naar du er registrert hos lege vil hun/han ta kontakt med det lokale sykehuset for aa faa deg registrert samt legekontoret er som regel tilknyttet avdeling med jormodre osv og du vil ogsaa faa tildelt jordmor for regelmessing oppfolging. Du vil bli innkallt til scan (13 uker og 20 uker - men kan variere om de vil ta en ekstra sjekk siden du kanskje har hatt forste scan i Norge). Jeg hadde oppsjekk hos jordmor uke 14, uke 16 og neste er uke 24 og alt etter hva du foler for og hvordan det gaar. Faar tilbud om diverse tester alt ettter hva du vil. Du vil paa forste visitt hos jordmor faa en bok fra "NHS" (National Health System) hvor svangerskap og lokale prosesser og tester osv er grundig forklart. Du vil ogsaa faa tildelt kontakt numre for alle mulige lokale kurs - kveldskurs - dagkurs - osv. Samt numre aa ringe om du lurer paa noe osv. Det er en norsk klubb her og norsk kafe og mengder med nordmenn som er her for kortere og lengre perioder. Husker ikke eksakt addresse for den norske kafee'n men tror det er St Magnus house - midt i sentrum naer buss- og togstasjon ved havnen. Aberdeen er en herlig by med masse aa by paa om man vet hvor man skal dra og avhenger av interresse osv. Lykke til og kom gjerne med flere sporsmaal angaaende Aberdeen og systemer her - jeg laerer fortsatt, men deler gjerne av den erfaringen jeg har saa langt.

Beste hilsen

Tusen takk for svar! Dette var veldig nyttig info! Jeg er godt kjent i Aberdeen og Skottland og har vært i Dundee også. Babyen vil være 3-4 mnd når vi flytter over, så det hadde vært fint å komme inn i systemet med "GP" og kontroller. Vil gjerne ha navnet på den kvinnelige legen du nevner! Vi kommer til å bo i Aberdeenshire, så om hun holder til i Aberdeen er det perfekt! Høres ut som de har et godt system og at du blir godt tatt vare på som gravid. Det eneste jeg er litt skeptisk til er at jeg har hørt at svangerskapspermisjonen er veldig kort i Skottland. Hva gjør en da når en ammer og må begynne på jobb etter bare noen få måneder...? Lykke til med graviditeten og babyen! Og tusen takk igjen for svar! :)

Hei

Kjekt at det var nyttig. Jeg var overrasket forste gang jeg registrerte meg for legesjekk her og de spurte naar jeg ville komme - samme dag eller hvilken dag som helst. Mange har policy med at en lege paa legesenteret skal se deg den dagen du ringer eller vil komme. Betaler ingenting for legesjekk og viktig at du registrerer deg saa snart du er kommet hit da GP vil hjelpe deg aa sende soknad for deg paa "Health Board Exemption Certificate" - dette kortet har du krav paa - er gratis og gir deg og den lille gratis medisiner til barnet er 12 maaneder - ogsaa gratis tannlege og behandling for deg saa lurt aa faa det gjort forst som sist. Legen jeg kan anbefale er Dr Pam McMann i Bucksburn (midt mellom Dyce flyplass omraadet og sentrum) tel +44 (0) 1224 713927 - veldig hyggelig dame (Bucksburn medical practise Kepplehills road).

Opp til et aar siden eller saa fikk man kun 3 maaneders permisjon fra jobb her, men naa forlenget til 6 maaneder og fra og med April neste aar forlenget til 9 maaneder saa det gaar riktig vei. Alle har krav paa denne perioden med permisjon, men det heter at du minst maa vaere borte 14 dager etter fodsel... Og betalingen er ikke allverden: 90% lonn i 6 uker saa £106 (ca 1200 kr) hver uke til opp til 6 maaneder med mindre du jobber for et selskap som sponser permisjonsbetalingen (som de fleste oljerelaterte selskap osv). Har du vaert ansatt i selskapet en stund - har du krav paa opp til et aars permisjon, men da faar du null inntekt i de siste 6 maanedene og alle innskudd til pensjon osv stoppes i denne perioden. Du opptjener ferie som vanlig under forste 6 maaneders permisjon og kan ofte legges til selve permisjonstiden (vi har 6 uker ferie, men varier fra selskap til selskap). Du kan jobbe frem til termindato om formen er bra. Naar det gjelder amming skal bedriften legge til rette om praktisk og kan ogsaa gi deg litt endret arbeidstid eller prove aa komme til en ordning. Dessverre svaert faa som ammer her og jordmor forbauset og glad naar noen faktisk er innstilt paa aa gjore det da ikke vanlig selv om de anbefaler det.

Ha det bra

Takk igjen! Skal ta kontakt med denne legen så for vi har flyttet over. Veldig greit! Har skjønt at amming ikke er så vanlig i UK og jeg må si at det provoserer meg litt.. Det er jo det enkleste, billigste og ikke minst det beste for babyen. Godt at permisjonen har blitt lengre også. Det skal jo litt til for å slå det norske systemet. ;)

Lykke til videre med svangerskapet ditt! Og ha en fin helg i Dundee! :)

Hei m-71:)

Jeg skal muligens føde i Dundee, spennede og nyttig å lese om andres erfaringer da jeg er lite kjent med systemet der borte. Nå er jeg veldig tidlig i svangerskapet, men planen er at jeg skal flytte bortover dit nærmere jul. Du vet ikke om en god lege i Dundee-området?

Har vært der litt allerede, da mannen jobber der borte. Mener jeg så det var et sykehus som het Ninewells, eller noe?

Vet du ellers litt om hvordan fødsel og slik er der, er epidural vanlig og minner det ellers om norsk policy?

Setter stor pris på svar!

Annonse

Hei :-)

Jeg har hatt kontakt med en lege og jordmor i et omraade av Dundee som var helt OK, men de dekker noksaa avgrensede omraader saa naar jeg nylig flyttet maa jeg finne ny lege. De er forpliktet til full tilgjengelighet inkludert hjemmebesok osv om du trenger noe saa maa helst bo i naerheten. Funnet nytt legesenter naer der naa bor, men ikke kommet meg dit enda. Naar du vet i hvilken del av Dundee du ev flytter kan jeg kanskje hjelpe mer. Sykehuset her heter Ninewells ja - helt OK og mye av medisinsk forskning i UK innen medisin foregaar nettopp paa dette sykehuset saa godt nivaa paa kompetanse osv. Scan utstyret ser eldgammelt ut, men fungerer greit og hyggelig personale. Saa snart du kommer hit maa du kontakte GP for aa bli registrert og starte prosessen med aa faa tildelt jordmor osv Faar tildelt "pakke" med bok med mye nyttig informasjon om alle tester og prosesser som gjelder her samt brosjyrer med lokal info der du bor om alle mulige kurs og kontakter i naerheten av der du bor.

Ikke studert detaljer om selve fodselen enda og vet ikke noe om norsk policy da venter paa vaar forstefodte og litt for nervos til aa tenke paa den delen enda, men regner med det er lignende. Informasjon finnes i utlevert bok og kan diskutere med jordmor/lege osv - som del av dokumentpakken du har med deg overalt i siste delen av svangerskapet har du med deg informasjon med alle detaljer fra alle tester utfort og annen nyttig informasjon for legepersonell om noe er i gang og her finnes ogsaa kopi av "Birth Plan" - en plan som du utarbeider med jordmor underveis for hvordan du ser for deg fodselen - hvor du vil fode - hva du vil bruke osv - kan selvsagt endre mening underveis, men del av prosessen paa aa vaere forberedt.

Et annet lite tips er aa faa unna tannlegebesok foer du flytter! Finnes ikke en offentlig tannlege i hele Skottland som tar imot nye pasienter og private er ogsaa sjeldne aa faa tak i.

Ha det bra

Mvh

Tusen takk for svar, M-7, veldig snilt av deg :) Takk for mye god info og tips, som jeg skal notere meg. Synes tanken på å føde i utlandet er litt skummel, og dette blir første gang for meg også. Har ikke tenkt mye på fødsel og alt enda, men har jo hørt venninners erfaringer her og føler jeg har litt mer oversikt over hvordan alt fungerer her. Samtidig vil jeg jo ikke tro at det er så veldig store forskjeller heller, mellom Norge og Skottland tenker jeg.

Skal komme i kontakt med en GP når jeg flytter bortover ja, og greit å være klar over at de finnes og praktiserer ganske lokalt. Jeg vet enda ikke helt hvor vi kommer til å bo, men trolig sentralt i Dundee.

Takk for tips vedr tannlege, det skal jeg huske å få gjort unna før jeg drar dit!

Ha det bra du også, og om du kommer på mer info som kan være nyttig å vite så legg det gjerne ut. Settes stor pris på:) Jeg gleder meg til å flytte bortover, men er samtidig veldig spent. Rart å skulle gå gravid og føde i et annet land, hadde ikke sett for meg det.. Men samtidig vil jeg være i nærheten av mannen, er positivt innstilt og håper og tror at det vil bli en positiv erfaring.

• 3 uker senere...

Heisann.

Jeg ser du allerede har fått masse informasjon. Jeg har bodd i Aberdeenshire i snart 6 år og har født to barn her i skottland. Jeg har ammet begge barna mine. Det har ikke vært noe problem for meg med permisjon og sånn fordi jeg kan være husmor hvis jeg vil. Jeg har likevel lyst å si at all jormødre og helsesøstre og leger har forstått at amming er best for mor og barn. Her i skottland er det en veldig pågang for å få flere mødre til å amme. Uheldigvist så er det ofte en erfaring fra folk som føder på sykehuset i aberdeen at man ikke får nok støtte og rådgiving om ammeteknink og når ting går galt hva som kan hjelpe. Dermed så er det veldig manger mammaer som gir opp amingen tidligere enn de egenlig ville. Jordmoren din kan hjelpe deg med og komme i kontakt med amme rådgiver både før og etter fødsen. For 2 år siden ble det vedtatt en ny lov i skottland som beskytter alle mødre som ammer i offentlighet. Den sier at det er ulovlig og stoppe en mor og ammet sitt barn på noe offentlig sted. Det høres nok ganske utrolig ut at det må en slik lov til, men det har virkelig hjulpet. Jeg fødte min første på aberdeen sykehuset, og det er ganske flinke der. Selv om det ofte blir rulle bånd siden det er så mange som føder. Min andre reiste jeg til Elgin og fødte. Jeg bor i aberdeenshire og hadde dermed muligheten til å veldge det. Det er også flere jormor klinkker rundt aberdeenshire hvor du kan føde hvis du har et helt normalt svangerskap. Eller du kan føde hjemme hvis du vil det. Jeg anbefaller virkelig Elgin sykehus. Ikke vær redd for å føde i utlandet, jeg husker jeg var det men det gikk utrolig bra.

Lykke til. Kanksje treffes vi på mor og barn treff neste år.

Hei bubblebaby!

Takk for svar! Nå skal jeg føde min første i Norge og flytte etter jul til Inverurie. Du vet sikkert hvor det er..? Men, uansett fint å vite hvordan det funker i Aberdeenshire. Nr to blir nok født i Skottland, så infoen var nyttig. Jeg vet hvor Elgin er, så det var greit å høre at du var fornøyd med sykehuset der. Noe å tenke på til min eventuelle fødsel i Skottland senere. Godt å høre at nordmenn trives i Aberdeenshire for min familie er veldig skeptisk til at vi skal flytte og tror Skottland er et U-land å regne når det gjelder helsevesenet. Jeg vet jo at det ikke stemmer og at det er mange nordmenn som har det veldig bra i Skottland og at det er mange ting som er bedre i Skottland enn i Norge. Takk igjen for svar! Og, ja kanskje vi sees på mor og barn treff! Det hadde vært fint å bli kjent med noen fra Norge når en skal bo i et nytt land..;)

• 2 måneder senere...

Annonse

Så spennende at du har så kort tid igjen også, M-71. Dere får verdens beste julegave i år dere :-) Jeg bor i Dundee nå også, og venter spent på vår lille spire. Har du gått på fødselsforbredende kurs av noe slag i Dundee? Er det vanlig med omvisning på sykehuset slik de har tilbud om i Norge? Ikke så inne i alt er enda, så om du har andre tips eller råd er det flott om du deler dem :-)

Lykke til med alt fremover - og hold gjerne oss her inne oppdatert!

Hei ElseBeth

Tusen takk : -) Blir en annerledes og spennende jul for oss i aar. Vi har jukset og hatt vaar tradisjonelle julemiddag med venner i November i aar saa julestemningen er paa plass.

Koselig at du bor i Dundee :-)

Jeg jobber fullt med pendling 200 km rund-tur hver dag saa da jeg fikk anledning til aa jobbe hjemme en morgen i uken saa jeg kunne delta paa fodselsforberedende kurs (Antenatal classes) paa ettermiddagen var det veldig greit. De har 6 ukers kurs (gratis) for alle gravide damer - kan velge kursdag enten tirsdag - onsdag eller torsdag ettermiddag. Fra kl 13.30 til 16.00 og ofte 10-15 damer paa et kurs. To uker med fysioterapaut - et par uker med jordmor - en uke med helsesoster/ helsebesokende samt amme workshop og noen har besok av representant fra politiet for aa snakke sikkerhet og bilsete osv da ny streng lov nettopp innfort. Koselig aa treffe andre i samme situasjon og har ogsaa planer om treff etter vi har faatt vaare smaa (to fikk underveis) saa blir veldig kjekt. Ellers tilbyr de ogsaa 3 uker intensiv kveldskurs med partner onsdag eller torsdag kveld paa sykehuset. Igjen ca 10 par eller saa og en jordmor som kjorer kurset. Faar se en del utstyr og nyttig med forstehaandsinfo til spente fedre ogsaa. Faar ikke besoke selve fodeavdelingen da kun to smaa avdelinger og travelt og kan virke forstyrrende paa de som er der inne, men paa kveldskurset tar de med bilder av rommene osv saa vet litt mer hva som venter. De har ikke saa mye klaer/bleier/utstyr her saa maa ta med det aller mest nodvendige selv og ogsaa anbefalt aa ta med mat til vordende modre da svaert strenge regler for matservering og fastsatte tider 08.00 - 12.00 og tror det var 18.00 - er du opptatt under servering er det bare aa vente til neste maaltid. Ingenting tilgjengelig saa bare aa vaere obs paa saa kan holde energien og motet oppe. Ellers er det tilbud om svomming for gravide og mange gode tilbud for mor og barn naar den tid kommer - massasje - amme workshops - sosiale aktiviteter - musikk grupper - svomming osv. Etter hjemreise faar du besok hver dag i minst 10 dager av jordmor eller helsesoster for hjelp og veiledning og sorge for at dere faar en fin start og den hjelpen dere trenger. De kan ogsaa forlenge dette og det er aapne helsesentre paa fredager hvor du kan komme og sporre om raad og faa kjapp sjekk av baby. De har ogsaa 2 fysioterapauter som kan vaere tilgjengelig for raad og veiledning om det er noe du sliter med eller trenger raad til osv. Godt stotteapparat og mange hyggelige folk saa er ved godt mot saa langt.

Ha det bra og bare spor om det er noe du lurer paa eller om du trenger kontakt detaljer eller informasjon av noe slag :-)

Hei igjen M-71! Takker så mye for langt og utfyllende svar:-) Setter stor pris på info om hvordan forholdene er her borte, alt er så nytt for meg enda. Var hos legen i forrige uke, og fikk vite litt da. Venter på jordmortime nå, håper det blir om ikke så lenge. Ellers kan det godt være at jeg kommer med flere spørsmål her inne også, godt å ha noen å spørre :-)

Ønsker deg lykke til fremover, fødselen er jo like om hjørnet! Spent på å høre hvordan det er å føde på lokalsykehuset her (jeg skal jo der også), så når du kommer litt til hektene etter fødselen er det supert om du skriver litt om det også. Ha det bra så lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...