Gå til innhold

Oversikt over uker/mnd (Hold denne oppe)

Anbefalte innlegg

Skrevet

1-4 uker i din 1 mnd

5-9 uker i din 2 mnd

10-13 uker i din 3 mnd

14-18 uker i din 4 mnd

19-22 uker i din 5 mnd

23-27 uker i din 6 mnd

28-32 uker i din 7 mnd

33-36 uker i din 8 mnd

37-40 uker i din 9 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter:)

Skrevet

Stemmer dette da? Det er jo sånn at i svangerskapet er det 10 svangerskapsmåneder, hver av fire uker. Det blir litt over 9 kalendermåneder totalt:

1. trimester:

uke 1-4: 1. mnd

uke 5-8: 2. mnd (ferdig med første måned, men er i den 2. mnd osv)

uke 9-12: 3. mnd

2. trimester:

uke 13-16: 4.mnd

uke 17-20: 5. mnd

uke 21-24: 6. mnd

uke 25-28: 7. mnd

3. trimester:

uke 29-32: 8. mnd

uke 33-36: 9. mnd

uke 37-40: 10.mnd

Jeg tror dette skulle stemme ganske bra. Venninnen min jobber som sykepleier på gyn, og hun bruker dette utgangspunktet om graviditeten sin... Og det stemmer med det jeg fikk forklart sist graviditet og engelske pregnancy nettsteder. Men jeg tror, jeg vet ikke... :-)

Skrevet

nej desverre så sgør den ikke det. vist du ser på kalenderen så ser du det at de ikke er fire uker i alle månende.... noen 4, noen nesten 5 og 5...

vet ikke hvordan jeg skal forklare det for at du skal skjønne det lettere..

noen andre som kan forklare bedre??

Skrevet

Ja, men ditt stemmer ikke med trimesterinndelingen heller, så hvordan vet du at ditt stemmer da? :-) Jeg vet at kalendermnd ikke stemmer med 4 uker, selvfølgelig, men en svangerskapsmåned baserer seg på en 4 ukers syklus. det er jo nettopp derfor man er 3 mnd på vei etter 12 fullgåtte uker? Etter kalenderen er det en del mindre? Da man føder er man jo over 9 måneder på vei, så jeg er ikke så sikker på om jeg er enig med deg fortsatt. Er du med på hva jeg mener nå? :-)

Skrevet

Thomsin har nok rett :) mest nøyaktig å regne i svangerskapsmnd med 4 uker i hver som gir 10 svangerskapsmåneder eller lunarmåneder som det også kan kalles.

Skrevet

dytter ;-)

Skrevet

dytter:)

Skrevet

1-4 uker i din 1 mnd

5-9 uker i din 2 mnd

10-13 uker i din 3 mnd

14-18 uker i din 4 mnd

19-22 uker i din 5 mnd

23-27 uker i din 6 mnd

28-32 uker i din 7 mnd

33-36 uker i din 8 mnd

37-40 uker i din 9 mnd

Skrevet

Dytter denne opp jeg...:)

Skrevet

Men da spør jeg igjen.. hvordan kan dere "gi" noen svangerskapsmåneder fire uker og noen fem som dere jo gjør i det oppsettet deres? Det stemmer jo ikke overhodet??? At noen mnd viser 4 uker og noen 5 varierer jo alt ettersom når man ble gravid? Og fra år til år ettersom dagene forskyver seg? Det er en grunn til at svangerskapsmånedene er basert på en 4 ukers syklus... Hvor finner dere opplysningene som viser at svangerskapsmånedene varierer fra 4 til 5 uker? Ikke ment som hån :-) - jeg lurer bare :-) Jeg synes dette er interessant og vil gjerne vite mer jeg :-)

Skrevet

Og nok en gang vil jeg vise til trimesterinndelingen - den er ikke satt på tvers av svangerskapsmåneder - ellers ville 3. trimester begynne en uke før deres 7. svangerskapsmåned er ferdig. Kan ikke stemme. Beregningene har jo en logikk - og den finner jeg ikke i deres inndeling... Mulig jeg ikke har rett her, men kan ikke si meg enig i deres forklaring. Kanskje finnes det en annen? Mulig og at det er flere muligheter...

Skrevet

Jeg så at en liknende tråd hadde havnet høyt igjen, men jeg synes det hadde vært interessant med flere kommentarer på denne...

:-)

Skrevet

her er det bare å dytte i veg...

har ikke så mange synspunkter på dette egentlig. Vet jeg skal gå gravid i 9mnd,så orholder jeg meg heller til det. Man vet jo hvor lenge man har igjen da...hvis dere skjønner. Trenger det å bli så innviklet og masse synspunkter rundt dette spm da???!

Skrevet

hmm da er jeg vist i 5mnd da når jeg er 18+3......=) må inrømme at den inndelingen etter 1,2 og 3 trimester så ut til å stemme mest..stemmer jo med det som står på siden her også at 2 trimester er fra uke 13 til 28=)

Skrevet

Denne må dyttes litt oftere :-) Jeg har fått bekreftet oversikten jeg har satt opp basert på 4 uker pr svangerskapsmåned i dag gjennom Gravid bladet. Nytter jo ikke å sette en måned med 4 uker og en annen med 5. Det ville jo gjøre at for enkelte ville 5. måned bestå av 4 mens for andre 5 alt ettersom når på året man ble gravid... Ikke mulig å basere et system på det... Står på mitt jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...