Gå til innhold

Æsj, nå mistet jeg helt motet dere!

Anbefalte innlegg

Snakket med en venninde som jobber på barsel. Hun hadde snakket med en lege på sykehuset om det med å få barn sånn i 40 åra. Og han hadde tatt fra henne alt håp, og mente at sjansene var MICROSKOPISKE rett og slett.

Er det virkelig så umulig. Vet ikke om jeg gidder mer, jeg ble så drittsur.

ÆSJ-iuwervpn9tc8v7ur0åxiitq3rxpepåb8ectr29340\+0u0h

Fortsetter under...

Det var jo som pokker det da...

Men en lege sa til min søster (da hun var 38) at sjansen til å bli gravid går fra ca 97% i 30-åra, til ca 96% i 40-åra. Ikke rare forandringen altså..

Jeg velger å høre på den uttalelsen heller... :-)

Og min lege sa til meg at før i tiden fikk kvinner barn til de var nærmere 50. Forskjellen er at vi venter lenger før vi får den første i dag. Før fikk de gjerne 10-15 unger fra de var 20 år til de var 40-50...

Jeg krysser fingrene for at jeg klarer det til slutt, selv om jeg snart er 41. Hvor gammel er du novembernatt?

Ikke noe særlig hyggelig å høre noe sånt, men leger er også bare vanlige mennesker, de sier det de selv tror på. Jeg har en venninne som fikk sitt første barn uka hun fylte 40, og det andre barnet når hun var 45. Begge barna er helt normale. Dessuten kjenner jeg to eldre damer, som begge fikk sitt siste barn når de var 49. Hvis det er sant hva legen påstår, så må man i såfall omdefinere ordet "mikroskopisk"

Vi får bare stå på! Jeg er forresten 42.

Hei,

Det der er ikke korrekt. Det finnes jo mange kvinner som fått barn efter 40! Det er sant at det er litt vanskligere, större risk for SA m.m. Men sjansen finnes der! Og jeg gir ikke opp, det skall ikke dere gjöre heller.

Klem

Takk jenter. Jeg blir bare så frustrert. Det tar så mye krefter dette her, sånn har vel alle dere det som har prøvet lenge. Når jeg hører sånne utsagn blir jeg helt deppa, og føler meg så tåpelig og gal siden jeg vil ha barn så sent. Men jeg får holde ut litt til...... jeg blir 47 før jul, så det er vel ikke mye håp. Sukk,sukk.........

Kjære novembernatt:)

Nok en gang et bevis på en lege som sikkert har alle papirer i orden,men mangler den menneskelige biten...Uansett må du love meg at du parkerer denne legemannens uttalelser langt borte,du må jo tenke på det slik at det er faktisk ikke til deg han har sagt det.Og det er nå en gang slik at vi er alle unike tilfeller av menneskearten.Så lenge denne påstanden ikke er basert på dine prøver og uttalelser,så angår de deg ikke novembernatt..Jeg har tro på at du skal lykkes via din akupungtør jeg,og ved hjelp av at du holder motet oppe selvfølgelig.God klem fra vilsågjerne.

Annonse

TULL TULL TULL TULL TULL osv.

Går ikke an å slenge utav seg slike komentarer uten å ha FAKTA å vise til. Og fakta sier vel noe annet, har selv lagt ut litt fakta fra Medisinsk fødselsregister med jevne mellomrom. Det en må ta i betraktning er jo hvor mange mellom 40 og 50 som FAKTISK prøver.... De aller fleste er vel ferdig med barn, men så er det oss igjen da...Flere SA/MA helt klart, men likevel, selv om vi må prøve lengre, så går det til slutt for veldig mange av dem som prøver. Og før fikk de barn helt til det stoppet av seg selv. Har to bygdebøker fra to forskjellige kanter av landet( handler om slekter bakover i tid) og studerer jeg de, noe jeg har gjort, så går et par ting igjen: enten får de ikke barn, eller de får 8-12 unger. Som oftest dør en eller flere av ungene før de er 5 år( tenk på alt de ikke hadde da, antibiotika f.eks.) Kvinnene fikk også barn lenge, ofte frem til 44-48 års alder, det var regelen, ikke unntaket. Hvis en studerer "primitive" kulturer hvor kvinner ikke bruker prevensjon, så ser vi det samme.

Jeg ble gravid på første forsøk med 4 av mine 5 barn, nr.4 tok 6-7 mnd tror jeg. Sisteman ble jeg gravid med på første forsøk når jeg var 40 år.

Ikke tilhenger av synsing...

Nei, vet du hva novembernatt, DET der får du bare heve deg over.

Det er jo sååå mange som får barn når de er over 40 i dag, att han legen der må sikkert henge igjen i noe gammelt tull. Følger sikkert ikke med på det som skjer pr dags dato!

IKKE la deg trekke ned av slikt tull!!!!

Stå på videre, og vær en OPTIMIST!

Hei igjen,

Snakket med en lege ang. min tidlige SA. (grav.test nå veldig svak positiv).

Hun sa (kanskje ikke noen nyheter) at 30-50% av ALLE graviditeter ender i SA, uten at man merker det ibland. For kvinner over 40 år har man funnet genetiska feil hos 50-80% av embryo i en undersökelse. Så..de fleste av disse graviditeter ender i SA, men legen sa at "förr eller senare kommer det et friskt ägg, så ikke gi opp". Så...

Og, hos kvinner over 40 år har man sett at follikelfasen er litt kortere enn hos yngre kvinner. D.v.s tiden fra mens til EL, da eggfollikeln skal vokse og utvikles. Eldre kvinner har ofte ferre follikler og de vokser ikke alltid som de skal. Så, det er ikke bare egget som kan vare dårlig, men gulkroppen (den follikel som er igjen da egget lossnet) kanskje ikke heller fungerer optimalt, dersom den ikke fått vokse til som den skal i follikelfasen. Gulkroppen har den viktige funksjonen at produsere progesteron så at livmorsslemhinnen kan holde fast det befruktede egget.

Puh..Jeg spurte hvordan man kan kompensere for disse defekter. Man kan jo ikke forvandle genetiskt defekte egg, MEN der er ofte noen friske, fine igjen, sa legen. Og hvordan kan man da påvirke den der follikelfasens lengde, så at follikeln får vokse og ha det bra? Der fikk jeg ikke noen svar.

Så, ikke fortvil, dere, men så sa legen. Nå må jeg ta spagettin som koker..

Jeg er fortsatt optimist.

If you aren´t in, you can´t winn. Som de sa i et amerikanskt lotteri.

Hvis vi ikke pröver kan inget skje. Klemmer

Hei igjen novembernatt og alle andre,

Håper jeg ikke tok motet fra dere med innlegget mitt..

Jeg vil så gjerne förstå hvordan dette fungerer med fertilitet/ikke fertilitet og spenderer masse tid med å lese på nettet. Her bl.a idag lest at kvinner over 40 med bra "ovarian reserve" = bra FSH-verdi bör få en "aggressiv" hjelp til graviditet. De har ikke mange år igjen, men har fremdeles sjanse. De föreslår Pergotime, siden FSH-injektioner, og hvis det ikke fungerer; IVF. Dette sier amerikanske leger, med pasienter som har penger..I Sverige (Norge?) er det stopp med aktiv hjelp efter 38-42, siden får man betale masse penger, og heller ikke privatklinikker vil hjelpe.

Men..det jeg vil si her er att det finnes hjelp å få, også for oss over 40, men at vi ikke får den! I hvert fall ikke jeg, selv om jeg har kjempefine hormonverdier. De drar en strikt grense ved alderen, og tar ikke hensyn til individuelle variasjoner. Og tiden går..

novembernatt, jeg synes ikke du skal miste motet. Her er allerede skrevet mye som motbeviser denne legens påstand. Jeg tror sjelden på slike generelle kommentarer. Hver og en av oss er spesielle. Og jeg er jo en som trekker snittet opp som langtidsprover, så da kan du likegjerne være den som trekker snittet ned. Det er greit for meg!! Men nå er det snart min tur, da.. siden jeg er hormonbombe og IVF er for tiden. Denne gangen skal jeg lykkes. Og jeg vil passere 40 og bli førstegangsfødende...!!

Annonse

Takk for mange fine innlegg! Og som mamamimmi sier så blir det med alder liksom så viktig, og ikke det at man er frisk, har bra hormoner og andre ting i livet som et barn kan få glede av.

Jeg blir så deppa av den praten om alder.Jeg vet at jeg snart er 90, men jeg trenger ikke bli minnet på det hele tiden. Når man ringer til leger osv og de spør fødselsår, så kan jeg se gjennom telefonen hvordan de himmler med øynene liksom! Vet ikke sikkert om min egen gyn. tar meg helt på alvor. Jeg fikk ikke tilbud om så mange blodprøver som ia69 feks..... Men de jeg tok var han fornøyd med.

Det er fint du bruker litt energi på å lese og holde oss orientert mamamimmi. Man kan vel få ivf i england tror jeg, men det er sikkert dyrt.

Jeg skal be om å få en runde til med Pergo når jeg har prøvd aku. litt til.

Jeg blir jo så jævelig egen og sta når jeg ikke får til noe. Det kan jo komme godt med!

I dag så jeg en dame av utenlandsk opprinnelse som må ha vært minst 50, med fin gravid mage. Jeg måtte ta meg sammen for ikke å måpe! Holdt på å spørre henne: unnskyld meg, men hvordan fikk du til den magen.....?

Kjære vivi!

Jeg synes verden burde være så rettferdig at alle fikk i hvertfall 1 barn hver! Så jeg håper virkelig du lykkes. Siden jeg alt har 3, så ville jeg tilby at du kunne gå før meg i køen! Men så kom jeg på at vi nok er i forskjellig kø, siden du skal ha IVF, så da ordner det seg nok for oss begge!

Masse lykke til, hold oss orientert, det er så spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...