Gå til innhold

Enda et bevis på at ting tar tid her i norge.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har bestemt meg å ta abort for andre gang, første gangen i norge ( hvorfor får være egen tema , men det er absolutt det eneste utvei)!

Men da til saken. Bestilt time til fastlegen for 2 uker siden , heldigvis kom jeg inn neste dag , sa at det hastet. Tenkte et det går sikkert radig og er ferdig med hele greia senest om ei uke.

Men nei, ei uke etter at jeg var til lege fikk jeg time til vurdering i posten , det var i dag (2 uker etter timen til legen), synes det var litt lang tid så tenkt å hør med de på sykehuset om jeg kan få time til abort med en gang. Nei det gikk ikke men at det går veldig fort å få time til det etter at du har vært til vurdering. Ja vel, greit...

Møtte opp i dag , ble bedt om å bli med på barsel avdelingen med nybakte mødre og babyskrik og fikk bekreftet enda en gang hvor langt jeg hadde kommet , og egentlig ikke noe mer.

Fikk beskjed å komme igjen neste torsdag. Neste torsdag, er det mulig sa, Er det virlkelig nødvendig å vente over 3 uker fra du bestiller time til du er ferdig med saken. hadde virkelig lyst å spør hva er hensikten med at du må vente så lenge , og at både samtalen og selve aborten blir gjennomført på barselavdeligen med de glade nybakte mødre. Sikkert noen som klarer å ombestemme seg i løpet av hele protsessen , men det er faktisk veldig slitsomt psykisk.

Til sammenligning, var min første abort tøft psykisk , men prosessen selv ble veldig enkel.

Ringte til min gynekolog, fikk komme neste dag , fikk ny time om 3 dager, og alt var over. Selve aborten ble gjennomført i et eget lite avdelig uten å treffe noe annet folk. Enkelt, greit og uten at det ble mer slitsomt som det trenger å bli!

Det er veldig greit hvis du sliter i ettertid med aborten , bare ta kontakt, fikk jeg beskjed om, men ingen tenker på at det faktisk er like tøft å gå å vent slik!

Håper noe blir gjort snart!

Fortsetter under...

• 2 uker senere...

Hmmm... har hørt flere si at det tar tid, jeg har ikke slik erfaring, for fra jeg bestilte time til aborten var gjort tok det mindre enn en uke! Hadde nok også litt flaks... hvis jeg ikke hadde villet tatt MA måtte jeg ha ventet i flere uker. Kan jo hende de drøyer det for å få mødre til ombestemme seg. Har hørt at de sykepleierne som blir "utsatt" for abortinngrep o.l får psykiske problemer... Det er jo en mindre hggelig del av jobben deres.

Har ikke opplevd det samme selv, men venninna mi måtte vente i 4 uker før hun fikk komme inn for og ta abort. Når hun endelig fikk det overstått var hun 10 uker på vei, og det er for ille når man har bestemt seg for lenge siden. Dette skjedde i Trondheim. En annen venninne måtte mange ganger inn til ultralyd, og på besøk på barselavdelinger og slikt, så etter x antall ultralyder klarte hun ikke å ta abort, selv om det hadde vært det beste for henne i den situasjonen hun var/er i. Satt ett år med fødselsdepresjoner etterpå, og det er jo ikke rart!

Hey, eg har takk gud ikke opplevt dette. Eg blei gravid når eg va 15, og faren til ungen va en 100% pscho. Så eg bestemme meg då for å ta abort. Eg viste ikke kor lang på vei eg va men regne me cirka 2mnd. men eg va faktisk 11uker og 5 dager. så eg hadde rett å slett 2 dager på meg før eg ikke "kunne gjøre noe me saken". Så eg va inn for en sjekk og så dagen itte på va alt ferdige me.

Eg føle virkelig for deg. Eg huske der va flere eg traff me nyfødt unger på vei inn til den avdelingen eg sko på. og det va virkelig vanskelig. eg hadde masse problemer me det itte på, takle det osv. men det eg komme altid til huske til slutt va, hvis an idiot av en far kunne gjøre så stygge ting mot meg... ka ville an gjort til ungen min. Har nå ei datter, og får å være heilt ærlig så føles det som eg har fått na tilbake.. lykke til. og husk er mange som har vært i våres situasjon så du komme til klare deg =)

• 3 uker senere...

Uff, det dere beskriver er jo skikkelig ille. Jeg tok abort i Bergen og kom til med det samme. Måtte vente tre dager på forberedende samtale på sykehuset, så tre dager på å ta pille og så to dager til. Så ikke noen nyfødte, takk og pris.

Helt utrolig at en gjør dette så vanskelig for de som har bestemt seg. Det er jo faktisk fullt lovlig å ta abort i Norge, og de færreste gjør det med lett hjerte.

Synes veldig synd på dere som blir utsatt for dårlig vilje fra helsevesenet, å gå å vente er jo det aller verste med å ta abort. Uansett, lykke til til HI. Det går bra. Send gjerne en (anonym) klage til Helsetilsynet i fylket ditt på hvor lang tid det tar og hvordan dette kan oppleves som trakassering.

Forresten, nå er jeg gravid med riktig mann på riktig tidspunkt. Det er veldig kjekt.

Annonse

Grunnen til at de gjør det på denne måten er at man skal virkelig VITE hva man gjør. De fleste vet jo liksom hva som skal til for å bli gravid, og kan unngå det.

Jeg har også vært gravid med feil mann til feil tid, men beholdt gudskjelov barnet. Synes vel ikke at alt nødvendigvis skal gjøres så enkelt som mulig ved en abort. Om man synes dette er ille bør man kanskje ikke gjennomføre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...