Gå til innhold

Er det bare de første 12 ukene man skal være forsiktig med røkalaks og roastbeaf osv, eller hele tiden?

Anbefalte innlegg

Forrige gang var jeg bare forsiktig de første 12 ukene, men her er det så mange som skriver at man må være det hele tiden.

Men hvis det er tilfelle, hvorfor må man egentlig det, etter de første 12 ukene er jo alt ferdig dannet, da skal det jo bare vokse?

Fortsetter under...

Fordi roastbeef, spekepølse osv er rått kjøtt. Rått kjøtt kan inneholde både toxoplasmose-parasitten og bakterier som kan være skadelige for knøttet. Frysing tar knekken på toxo-parasitten, men ikke bakteriene. Varmebehandling er en sikker metode. Dvs pepperoni på pizza = trygt og godt :) Det samme gjelder forøvrig ost. Myke oster laget på upasteurisert melk (som f.eks en del brier) kan inneholde listeriabakterien. Vi skal også helst holde oss unna mugg - dvs muggoster og slikt.

Det er grunn til å være forsiktig altså, men hysterisk er ingen tjent med å være :) Hva du velger å gjøre er litt opp til deg selv. Men noen få mnd uten muggost og spekemat kan vel de fleste leve over - for å være helt sikre :)

iflg min jm (da jeg spurte mens jeg gikk gravid med førstemann) så var det meste av hysteriet om hva man kan spise og ikke bare tull. Norsk spekemat skulle være helt trygt fordi den har vært fryst.

Roastbeef aner jeg ikke, men synes da de fleste spiser det jeg, men... Jeg får ikke i meg så mye i begynnelsen av svangerskapet pga kvalmen, så alt som frister er bedre enn ingenting, og det har stort sett gått i spekemat.

Men sånn det har vært med E-coli og det ene og det andre det siste året så kan man jo egentlig bare spise egenprodusert mat om du skal være HELT sikker, så jeg mener ihvertfall at det ikke går an å gå rundt og tenke sånn ;O)

Annonse

Tror ikke du trenger være så redd, mat generellt i Norge er rimelig trygt. Alt med måte er det beste tror jeg, også kan man holde seg unna det som man kan og klarer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...